• Fidelis ad urnam

Du med eluppvärmning och luftvärmepump. Kostnad per månad?

Vad har du som har eluppvärmning och luftvärmepump för månadskostnad?
    Hur stort bor ni?
    Hur varmt har ni det hemma?

Forgive your enemies, but never, never forget their names
  • Svar på tråden Du med eluppvärmning och luftvärmepump. Kostnad per månad?
  • sniwa

Vi har strax över 20 grader, bor i ett parhus på 153 kvm. Två våningar + inredd vind där sonen bor, ingen dörr utan öppet trapphus hela vägen upp.

Vi betalar runt 800:-/mån nu på sommarhalvåret och 1200- på vinterhalvåret, men nu när det börjar bli kallt ute så tänder vi en brasa i braskaminen, så på kvällarna har vi inte på värmepumpen.
    Vi har element på 18 grader i köket (som är stort och har stora fönster) som stödvärme, och ett litet element uppe på tredje våningen. Någon enstaka köldnatt har vi haft på lite el i sovrummet också...

• Cia o krabaten

Vi har luftvärmepump som stöds med el.
    Och så el-radiatorer uppe.
    96kvm nere och snedtak uppe så det räknas som mindre. 156 totalt.

Snittar 1000kwh när vi har övervåningen igång. Första året hade vi stängt uppe så då var det mindre.
    Givetvis är det mindre om sommaren och mer om vintern. 600-1300kwh ungefär.
    21 grader hemma ungefär.
    Element och pump är avstängda stor del av året, minst juni-aug, men ofta en del in i maj och sep.

• Cia o krabaten

Glömde: Ingen ytterligare uppvärmning typ eldning och så är huset nybyggt (4-5år).

• Fidelis ad urnam
    Cia o krabaten skrev 2009-10-04 21:42:59 följande:
    Vi har luftvärmepump som stöds med el. Och så el-radiatorer uppe. 96kvm nere och snedtak uppe så det räknas som mindre. 156 totalt. Snittar 1000kwh när vi har övervåningen igång. Första året hade vi stängt uppe så då var det mindre. Givetvis är det mindre om sommaren och mer om vintern. 600-1300kwh ungefär. 21 grader hemma ungefär. Element och pump är avstängda stor del av året, minst juni-aug, men ofta en del in i maj och sep.
    Vad kostar det dig?
  • Fidelis ad urnam

Vad betalar ni i avgifter?

• Sedorika

Jag jobbar med el så jag tänkte jag kunde försöka hjälpa ;)

Att jämföra med andra är skit svårt, för även om man tycker man har liknande "situationer" så kan det skilja en hel del.

Det lättaste är om du berättar vad du har. För luftvärme pump fungerar bättre om planlösningen är öppnare jämfört med 60-70 tals hus t.e.x

/Emmelie

• Cia o krabaten

Fidelis ad urnam skrev 2009-10-04 21:45:36 följande:

Vad kostar det dig?
    Det beror ju på vilket elavtal man har så det är egentligen knasigt att prata kronor...
    Men med vårt avtal just nu kostar det ungefär 1kr/kwh, med alla abonnemang och avgifter osv osv.
  • sniwa

Elhandeln är en djungel och fast jag har sista elräkningen framför mig så kan jag inte säga vilka avgifter det är... det står abonnemang 2060:- /år

Vi har en beräknad årsförbrukning på 11787 kWh och man brukar väl säga att man betalar ungerfär 1 kr per kWh

Vi har Vattenfall både som elleverantör och elnät

• Fidelis ad urnam
    Sedorika skrev 2009-10-04 21:48:06 följande:
    Jag jobbar med el så jag tänkte jag kunde försöka hjälpa ;) Att jämföra med andra är skit svårt, för även om man tycker man har liknande "situationer" så kan det skilja en hel del. Det lättaste är om du berättar vad du har. För luftvärme pump fungerar bättre om planlösningen är öppnare jämfört med 60-70 tals hus t.e.x /Emmelie
    Det är ett hus vi är spekulanter på.
    !37 kvadrat på två våningar med öppen planlösning upp till taket i vardagsrummet och som en balkong med tv rum och två sovrum på övervåningen.
    Det finns el-golvvärme i samtliga rum, men vi tänker nog bara använda den i badrummet för resten känns överdrivet.
    Det finns en ny kamin för eldning av ved.
    Luftvämepumpen är från 2006 och är placerad i vardagsrummet där det är öppet upp till innertaket på andra våningen och öppet mellan rummen.
  • Sedorika

Fidelis ad urnam skrev 2009-10-04 21:53:31 följande:

Det är ett hus vi är spekulanter på. !37 kvadrat på två våningar med öppen planlösning upp till taket i vardagsrummet och som en balkong med tv rum och två sovrum på övervåningen.Det finns el-golvvärme i samtliga rum, men vi tänker nog bara använda den i badrummet för resten känns överdrivet.Det finns en ny kamin för eldning av ved.Luftvämepumpen är från 2006 och är placerad i vardagsrummet där det är öppet upp till innertaket på andra våningen och öppet mellan rummen.
    Det låter ju definitivt fördelaktigt att det är så öppet. Eftersom det är så svårt att bedömma , dels för att det beror ju lite på hur varmt man vill ha det, men även hur mycket eldning man kommer att använda sig av. Jag drar alltid en ungefärlig gräns på ca 13-17000 kwh/år med luftvärme pump. Sen golvvärmen drar ju definitivt upp, men ska ni bara ha det i badrummet så är ju det bra.

Vad har de skrivit i boende kalkylen då?
  • Fidelis ad urnam
    Sedorika skrev 2009-10-04 22:09:38 följande:
    Fidelis ad urnam skrev 2009-10-04 21:53:31 följande: Det låter ju definitivt fördelaktigt att det är så öppet. Eftersom det är så svårt att bedömma , dels för att det beror ju lite på hur varmt man vill ha det, men även hur mycket eldning man kommer att använda sig av. Jag drar alltid en ungefärlig gräns på ca 13-17000 kwh/år med luftvärme pump. Sen golvvärmen drar ju definitivt upp, men ska ni bara ha det i badrummet så är ju det bra. Vad har de skrivit i boende kalkylen då?
    21000kr/år för elen på 4 personer.

Vi är båda personer som vill ha det kallt, så runt 18-20 grader.
    Sedan kommer vi elda, hellre än använda el
  • Sedorika

Fidelis ad urnam skrev 2009-10-04 22:14:19 följande:

21000kr/år för elen på 4 personer.Vi är båda personer som vill ha det kallt, så runt 18-20 grader.Sedan kommer vi elda, hellre än använda el
    Då är det iaf lägre en det, kan ju inte garantera dig något men jag tycker att det låter högt. Skulle mer tippa mellan 15-17.000 kwh/år.
    Se till att kolla över elavtalet också om ni köper huset, när man flyttar in i en bostad, så måste man själv göra ett aktivt val. Det kan skilja över 20 öre/kwh mellan det priset och andra alternativ, så det gör ju mycket pengar även där!
  • Fidelis ad urnam
    Sedorika skrev 2009-10-04 22:17:10 följande:
    Fidelis ad urnam skrev 2009-10-04 22:14:19 följande: Då är det iaf lägre en det, kan ju inte garantera dig något men jag tycker att det låter högt. Skulle mer tippa mellan 15-17.000 kwh/år. Se till att kolla över elavtalet också om ni köper huset, när man flyttar in i en bostad, så måste man själv göra ett aktivt val. Det kan skilja över 20 öre/kwh mellan det priset och andra alternativ, så det gör ju mycket pengar även där!
    Vi ska kolla allt sådan noggrant.
    Tack för hjälpen
Svar på tråden Du med eluppvärmning och luftvärmepump. Kostnad per månad?