• In the summertime

Grahams gröt till 4½mån???

Kan man ge grahamsgröt till en 4½ måning??? Eller måste man ge den färdigkomponerade gröten som finns i alla möjliga smaker.

• Svar på tråden Grahams gröt till 4½mån???
  • Jennie Brunflo

Nej, vilken gröt som helst som kokas på vatten går att ge till de små.

Vi har alltid gett snabbhavregrynsgröt eftersom konsistensen på den blir så slät och bra.

• Göteborgstjej

inte grahamsgröt till en så liten! Däremot kan du ge "vanlig" havregrynsgröt om du inte vill ge den industriframställda gröten. Mixa havregrynen så de blir finfördelade.

• In the summertime

hmm vad är snabbhavregryn för nåt då?? Och varför inte graham om man kan havre? Är inte havre mer hård smällt eller vad man ska säga??

• Jennie Brunflo

Snabbhavregryn = havregryn som är finfördelade så de ska gå snabbt att tillaga.
    (eftersom vanlig havregryn tar hela 2 minuter. )

Jag köpte snabbhavregryn för att slippa mixa eller finfördela vanliga havregryn - det är liksom bara att göra det i babyns tallrik utan krångel.

Jag vet inte heller varför man inte får ge grahamsgröt - kan det vara för fiberrikt kanske?

Snabbhavregröt direkt i tallriken
    1dl vatten
    ½ dl gryn
    Häll i tallriken, in i micron på full effekt, ta ut när gröten är en bubbla, rör om, låt svalna, servera.

• In the summertime

aha tack för tipsen

• twentyone

Är de inte för att det är mjölk i Grahamsgröt? man får väl inte ge mjölk första året eller hur de är? fast de kanske inte gäller upphettad mjölk?

• Jennie Brunflo

Twentyone:

Jo, om man kokar den på mjölk. Jag vet dom som kokar den på vatten...och då ska det väl vara ok? Eller är det för fiberrikt??

• twentyone

Kan man koka Graham på bara vatten? hm.. jag gör alltid på hälften vatten, häften mjölk.. de kanske har med att de är fiberikt att göra då..

• Jennie Brunflo

Jag har aldrig ätit grahamsgröt på bara vatten...men jag vet dom som gör det (min jobbarkompis).
    Men som sagt...det kanske har med fibrerna att göra...

• Göteborgstjej

Jennie: stämmer - fibrerna. Min bvc sa ia alla fall att man ska vänta med graham till 8 mån..
    Och även då ska man nog helst göra den på vatten (urk - men ungarna kanske gillar..??)

Svar på tråden Grahams gröt till 4½mån???