• maddebert

Hund med klåda

Min hund har slickat och nafsat sig på magen att det har blivit rött och irriterat och en del päls är borta. Nu har han fått på sig en tratt så att han inte kommer åt. Någon som har tips på vad man kan göra hemma innan vi går till veterinären?
    Det är en schäfer på snart nio år.

• Svar på tråden Hund med klåda
  • Roxter

Tänkte att min erfarenhet kanske kunde hjälpa, men efter att ha läst ts vet jag inte riktigt men det får du själv avgöra.

Vi sökte hjälp när vår hund kliade sig så otroligt mycket i öron och "armhålor". Jag trodde att han fått tillbaka öroninflammationen men det förklarade inte riktigt armhålorna. Vi fick till svar att det kunde vara allergi eller skabb (har jag för mig, eller finns det något annat som låter lite så där "läskigt" för skabb klingar inte helt rätt) men de visste inte mer på rak arm. Vi testade i allafall specialfoder och klådan gav med sig. Nu när han får smaka något gottigt så märker man att han med en gång blir kliig igen, han kunde klia sig rätt ordentligt så att det blev eksemliknande och pälsen försvann innan vi bytte foder.

Jag tycker att det är värt ett besök hos veterinären. Det kostar förvisso en femhundralapp men det kan ju vara att de ser med en gång vilken behandling som hjälper. Det vi själva gjorde innan vi kom dit var att rengöra med alsollösning och smörja med kylbalsam. Det lindrade iaf klådan tillfälligt.

• maddebert

Tack för svaret. Jag tänkte testa med alsollösning. Han får schäfer-mat men han gillar inte den så vi brukar blanda ut den med burk-mat men nu får vi väl ge honom bara schäfer-mat.

• ModestyB
    maddebert skrev 2009-10-05 12:28:49 följande:
    Tack för svaret. Jag tänkte testa med alsollösning. Han får schäfer-mat men han gillar inte den så vi brukar blanda ut den med burk-mat men nu får vi väl ge honom bara schäfer-mat.
    Experimentera inte hemma, gå till veterinären! BEroende på var ni bor kan det vara allt från foderallergi till rävskabb.

Alsollösning är starkt uttorkande och kliar det för att hunden är torr och irriterad så gör alsolen det värre!

Ett veterinärbesök kostar 425 kr här (Sthlm), om du har hund måste du väl ändå ha råd med det?

Tänk på att din hund lider av klådan och är gammal, ofta kommer trista beteendestörningar som ett brev på posten om man inte tar tag i sin hunds obehag innan hundens tålamod tar slut.
  • IrreVirre

Hej, fin schäfer duhar. Har en själv fast hon är 7 månader.
    Vet att schäfrar har känslig hud, de ska helst inte gå blöta, inte byta foder. Kontakta din vetrinär för det verkar ha gått långt. Så ni får bukt på det hela, den börjar bli gammal.
    Lycka till

• Roxter

Håller med om att du absolut bör gå till vet. Alsollösning + kylbalsam har vi endast använt som temporär lösning för att rengöra och lindra klådan tillfälligt.

• maddebert

Har bokat hos veterinären tills på onsdag, har tvättat lite med alsol och nu får han ha tratt tills dess...

• Roxter

Lycka till! Hoppa att de ser vad det är!

Svar på tråden Hund med klåda