• Freiya

hur få bort blåsa på foten enklast?

Ja, våran stackars 3åring har fått en jättestor blåsa under foten, på hälen. den är säkert 1x2 cm stor och hon har jätteont.
    Jag undrar nu, hur kan man få bort den? måste man sticka hål på dne eller finns det nåt annat sätt?
    Nu sitter hon emd fötterna i vatten, har suttit i säkert en timme. kommer ihåg hur det brukade hjälpa när man badade, från när jag var liten.
    så, nån som har nåt tips eller nån bra huskur?

• Svar på tråden hur få bort blåsa på foten enklast?
  • Stårschan

Elda lite på en nål för att sterilisera den och stick försiktigt hål på blåsan så att vätskan kommer ut. Det gör inte ont, för man sticker ju bara ett litet hål i skinnet.

Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Hemlighet

efter att man har stuckit hål på blåsan så brukar jag ha på en kompress med alsolsprit någon timma så torkar blåsan.

• Freiya
    Stårschan skrev 2009-10-05 08:52:11 följande:
    Elda lite på en nål för att sterilisera den och stick försiktigt hål på blåsan så att vätskan kommer ut. Det gör inte ont, för man sticker ju bara ett litet hål i skinnet.
    försök förklara det för en treåring :)

Jag ska försöka sticka hål på den iaf. jag får väl muta henne med godis..!
  • kaksmulan

Jag är emot att sticka hål på blåsor. Risken för att det blir en infektion är ganska stor då och det kan bara bli ännu värre.
    Sätt på ett Canodermplåster. Det skyddar blåsan och fördelar trycket mot den så att det hela känns mindre.

Felixens♥, Ellendellens♥ och Krumelurernas♥ stolta mamma!
  • Stårschan
    Freiya skrev 2009-10-05 08:55:39 följande:
    försök förklara det för en treåring :)Jag ska försöka sticka hål på den iaf. jag får väl muta henne med godis..!
    Jag har förklarat sådant för treåringar utan problem. Man förklarar hur blåsan ser ut på insidan, och att man inte har känsel i skinnet, och så tar man det väldigt långsamt.
    Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Freiya
    Stårschan skrev 2009-10-05 09:00:50 följande:
    Jag har förklarat sådant för treåringar utan problem. Man förklarar hur blåsan ser ut på insidan, och att man inte har känsel i skinnet, och så tar man det väldigt långsamt.
    det ska jag prova! tack :)
Svar på tråden hur få bort blåsa på foten enklast?