Svullna fötter och stödstrumpor
Vecka 38 och har fått ont i fötterna och de är svullna. Stödstrumpor hjälper jättebra men är det någon som vet om de kan användas dygnet runt eller måste man "vila" fötterna/benen från dem emellanåt?
Vecka 38 och har fått ont i fötterna och de är svullna. Stödstrumpor hjälper jättebra men är det någon som vet om de kan användas dygnet runt eller måste man "vila" fötterna/benen från dem emellanåt?
du behöver inte ha stödstrumpor på natten eftersom du ligger då, tänk på att lägga upp fötterna högt varje gång du sitter under dagen. hade samma problem, även en tid efter fl.
För bästa effekt så ska du ta på dem innan du går upp på morgonen och sen ha dem på hela dan (du tar ju givetvis av dem när du ska duscha ). Du behöver inte ha dem på natten för då ligger du ju plant med benenen och då hinner en hel del svullnad gå tillbaka. Men om det är "skadligt" att ha dem dygnet runt vågar jag inte svara på. Hoppas du fick lite hjälp iaf.
Tack för svar. Det konstiga är att det brukar vara värst på morgonen, verkar inte ha att göra med benens läge i det här fallet i alla fall...
Stödstrumpor får och ska man inte ha när man vilar/sover osv..
om du har svullna ben när du vaknar, lägg upp båda benen på två kuddar när du ska sova på kvällen benen ska ligga högre än hjärtat när du sover..alltså du behöver inte ha benen jättehögt!
drick 1- 1.5 liter vatten om dagen det gör att du inte binder så mycket vätska i kroppen. Jag fick blodpropp under min förra graviditet och är nu gravid igen och har fått dessa instruktioner av min läkare + användning av stödstrumpor hela dagarna-
Å tack för superbra tips!