• nonanna85

Någon med erfarenhet av flatcoated retriever

Jag och min man funderar på att skaffa en hund till en flatcoated retriever. Jag skulle vilja veta hur dessa hundar är som familjehund som vi har två barn. Vet att dom behöver mycket träning och det ser jag inte som ett problem.
    Vill veta för och nackdelar med denna hundras.

• Svar på tråden Någon med erfarenhet av flatcoated retriever
  • Impega

Tycker det är en supertrevlig ras med rätt ägare. De kräver, som du själv skriver, mycket aktivering. O med rätt aktivering så är de oxå väldigt trevliga.

• bustösen

min kompis hade en sån, den hunden var lekfull och energisk, barnen hade jätteroligt med henne, sen är det ju svårt att säga om hur rasen är med den lilla erfarenheten jag har :)
    härlig päls har dom iaf (om man nu ska döma hunden efter håren)

• köttbullelydnad

Fäller mycket, hyfsat klumpiga, alltid "barnsliga", kräver väldigt mycket passivitetsträning från tidig ålder.

• hmcc

Flattefnatt är ingen man bara säger...

• hundpuss
    hmcc skrev 2009-10-05 13:42:24 följande:
    Flattefnatt är ingen man bara säger...
    Precis vad jag tänkte skriva...
  • kimsi

Hos rätt ägare (alltså där de aktiveras som de ska) så brukar de vara väldigt trevliga och härliga hundar, hos fel ägare (alltså alldeles för lite aktivering) så är de snudd på outhärdliga.

• Woodcock

Min flatte är snart 9 år. Runt ca 4 års ålder började hon koppla av lite, men får faktiskt fortfarande frågan om det är en unghund. Inte för inte de kallas för hundvärldens Peter Pan - de växer aldrig upp.
    Någon nämnde passivitetstränig - viktigt!!! Har ett otal gånger kört ner till stranden (de älskar vatten) och suttit ner tyst i kanske 10 minuter för att sedan köra hem igen utan att hon fått göra någonting annat än att vara stilla.

Negativt om flat - de fäller massvis! Och de kräver aktivering. Ska erkänna att vi inte är jätteflitiga längre med varken promenader eller träning, men hon markerar tydligt när det gått för långt mellan gångerna...
    De drabbas ofta av cancer.

I övrigt en underbar hund! Alltid glad och vänlig. Ibland i överkant. Man kan givetvis inte dra alla över en kam men vår tik ligger pall när lilltjejen på 8 månader kommer krypandes rakt över henne samtidigt som hon blir dragen i päls och öron.

Något mer specifikt du undrar över så släng iväg frågan.

Svar på tråden Någon med erfarenhet av flatcoated retriever