• Anonym (Förvirrad)

Kan progesteron ge missvisande gravtest?

Hej!

Har genomgått en embryodonation, vilket i princip är detsamma som äggdonation, och testade idag positivt med Clearblues gravtest. Tog även blodprov, men det resultatet tar tre (!) dagar att få.

Min fråga är; Jag tar ju fortfarande Crinone (progesteron vaginal gel), och vad jag förstår så är progesteron = gulkroppshormon, vilket ju är det som ett gravtest reagerar på. Alltså, hur vet man då att man verkligen är gravid?

Finns någon därute som fått fertilitetsbehandling och som testat positivt pga de hormoner som tas?

• Svar på tråden Kan progesteron ge missvisande gravtest?
  • Vickan I

har gjort IVF och till mig sa dem att proggisarna ej kan ge falska plus, utan att det bara är ägglosningssprutan som kan det.

Vågar man sig på ett grattis kanske ?

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Anonym (a)

Åhhh, vad häftigt! Jag har oxå hört det som ovan skriver! Jag viskar oxå ett grattis!!

En liten fråga för jag är inte så insatt. Embryodonation? Är det ett befruktat ägg som sätts in där både ägg och spermie är från donatorer? Så att man bär och föder sitt egna barn fast med helt andra arvsanlag?
    Riktigt häftigt i sådant fall och görs det i Sverige eller måste man söka sig utomlands?

• Anonym (Förvirrad)

Hej, och tack !

Just det, embryodonation, eller emryoadoption som man också säger är just ett embryo där både ägg och spermier är donerade. Detta görs inte i Sverige. Ja, det är riktigt häftigt. Har redan en dotter på detta vis, och hon är så otroligt lik mig så det är läskigt. Ibland undrar man om inte prägling kan ändra arvsanlag... .

Liksom förra gången känns det väldigt overkligt (nästan som trolleri), men jag får väl försöka vara lite försiktigt positiv!

• Anonym (a)

Anonym (Förvirrad) skrev 2009-10-05 11:30:17 följande:

Hej, och tack !Just det, embryodonation, eller emryoadoption som man också säger är just ett embryo där både ägg och spermier är donerade. Detta görs inte i Sverige. Ja, det är riktigt häftigt. Har redan en dotter på detta vis, och hon är så otroligt lik mig så det är läskigt. Ibland undrar man om inte prägling kan ändra arvsanlag... .Liksom förra gången känns det väldigt overkligt (nästan som trolleri), men jag får väl försöka vara lite försiktigt positiv!
    Berätta gärna sedan hur det går? Jag är nyfiken

På tal om att prägling, min bror har en styvdotter som är precis som hans eget och hon har fått exakt samma ovanliga synfel som honom. Och tydligen är det inte helt ovanligt att sådant händer.
  • Anonym (hm)

nej graviditetstest reagerar på HCG INTE progesteron!!!!!!

Grattis!!!

• Anonym (Förvirrad)

Tackar - ni har så rätt - fick även blodprovssvar och mitt hcg är normalt för en graviditet i vecka 5!

Svar på tråden Kan progesteron ge missvisande gravtest?