• mammastegeby

Fråga om fläkt, vatten och el

Hej jag har en fråga. Vi ska renovera köket och spisen står nu i hörnet brevid ett fönster och kyl+frys precis där man kommer in i köket, vilket gör att köket ser väldigt trångt ut. Så vi ska flytta kylen och frysen och ställa där spisen står. Kylen och frysen kopplas ju in med kontakt så det borde väl inte vara svårt att flytta.

- Det borde väl bara gå att lägga förlängningsladd bakom??

Spisen är ju också en elspis så det borde väl vara ungefär samma sak där??

Men stora frågan är hur man gör med fläkten. Köket är som ett L och spisen står nu i änden på den korta delen men ska flyttas till andra längan i mitten. (hoppas ni fattar vad jag menar).

- Men hur flyttar vi enkalst fläkten, Är det krångligt?. Jag menar mest kring utblåset. Vi kommer byta sånt där fläktrör eller vad det heter. Någon som har ett bra tips?

Sen en sista fråga. Vi kommer även flytta diskhon och blandaren 2 meter till höger. Är det krångligt att förlänga/flytta vattenrör?...
    Är så dyrt med hantverkare i stockholm..

Jätte tacksam för svar

• Svar på tråden Fråga om fläkt, vatten och el
  • fjonkan

Det finns böcker på bibblan i dessa ämnen. Kan ju vara skönt att ha några att titta i under tiden som ni grejar med detta för det är mycket jobb med det.

• SVejsan

Kommer du att kunna plocka loss skarvsladden utan att plocka ner köksinredning? Sätter du fast den med klammer eller köksinredning så är det fast förläggning och olagligt. Man måste också tänka på att det blir bra ventilation kring uttagen. Viktigt är också att man har tillräcklig tvärsnittsarea på kabeln, särskilt viktigt kring spisen som har hög effekt. Skarvsladdar är egentligen bara tillfälliga lösningar då man inför en kontaktövergång till, som ökar brandfaran, en kontaktövergång i en skarvuttag är aldrig lika tillförlitlig som en fast installation med skruvklämmor.

Anslut aldrig vitvarorna till nya grupper utan att kolla att anslutande ledning har tillräckligt stor tvärsnittsarea, och tillräckliga säkringar.

Skulle nog ändå anlita en elektriker. Vill man att allt skall vara ett provisorium?

Att flytta blandaren och avloppet kostar troligen kring 5000 kr , du lär behöva dra en del koppar rör... Problemet ifall det överhuvudtaget går att genomföra tror jag är Avloppet, då det måste till ett visst fall... (kolla med römokaren Innan!)
    Att tänka på när du flyttar blandaren och diskhon... Är det ett gammalt hus? Se till att inte ojordade uttag kommer för nära nya platsen.... Har ni diskmaskin inkopplad?, relativt nya krav kring el och vatten till diskmaskin finns!

Läs mer om elsäkerhet på www.elsak.se (avstånd mellan vatten och el t ex)

• mammastegeby

Tack för tipsen och råden. Låter rätt krångligt.
    Kanske anlitar en hantverkare ändå...får se..

Svar på tråden Fråga om fläkt, vatten och el