• PoppesMamma2006

500 kr för ultraljud ?

Ídag ringde jag till Täby barnmorskemottagning och skrev in mig, Och hon frågade såklart när ja hade senaste mensens första dag. Jag har inte den blekaste om när jag hade mens sist.. Hade så himla oregelbunden, ibland stänkblödningar och ibland mens på 5-6 dagar. Men till saken så bad hon mig ringa och boka tid för ett Vul på Täby Närsjukhus, när jag väl ringer dit så är dom otrevliga och talar om att dom minsann inte gör ultraljud på gravida! "Nähe?" vem gör det då?

Ringer upp min barnmorska igen och ber om att få bli hänvisad någon annanstans. Ringer då gyngruppen, som har väntetid till januari 2010!!! provar läkarhuset på odenplan men nej dom gör inte om man inte blöder eller nå annat allvarligt..

Fick då en sista utväg och det var att ringa till MamaMia kliniken på karlavägen och fick ett ultraljud bokat till Imorgon kväll kl. 21.30. otrolig tid :P
    Hur som helst så kostar det 500:-

Kostar alla tidiga vul pengar eller är det bara dom? trots att dom har sammarbete med landstinget.

• Svar på tråden 500 kr för ultraljud ?
  • Flyssel

Det brukar alltid kosta pengar och 500 spänn är nog inte så farligt ändå. Jag har visserligen bara betalat 230 kr, men då bor jag i ett annat landsting.

• Danitra

Dom klassar det uppenbarligen inte som nödvändig mödravård. Förmodligen någon miss mellan din barnmorska och kliniken. Hon måste ju gå i god för att det är nödvändigt och inte något du vill göra på eget initiativ.

• Danitra
    Flyssel skrev 2009-10-05 12:07:58 följande:
    Det brukar alltid kosta pengar och 500 spänn är nog inte så farligt ändå. Jag har visserligen bara betalat 230 kr, men då bor jag i ett annat landsting.
    Inte om det går under mödravård. Då är allt gratis ju.
  • Duefigli

Låter märkligt. Men tillhör Täby barnmorskemottagning landstinget eller är det någon privat variant?

Om det är en vanlig vårdcentral låter det verkligen underligt, tycker de borde ha ett landstingsanknutet ställe att remittera dig till som ev. kostar motsvarande ett läkarbesök.

• Skruttensmamma

Har tyvärr inga svar på dina frågor, men det verkar ju väldigt konstigt att din barnmorskemottagning hänvisar dig till VUL, på ett ställe där de inte gör VUL... Barnmorskemottagningen borde ju ha bättre koll än så!

• Fjärilslarven

Jag betalade 300 för mitt VUL för ett par veckor sen vilket jag inte reagerade på alls. Jag fick även ett högkostnadskort med stämpel, så se till att du får det stämplat imorgon kväll. Tror att det är så att själva mödravården är gratis men ska man göra något som inte ingår så kostar det ofta. Har hört om VUL/UL som har kostat en tusing också.

• PoppesMamma2006
    Danitrass skrev 2009-10-05 12:08:40 följande:
    Dom klassar det uppenbarligen inte som nödvändig mödravård. Förmodligen någon miss mellan din barnmorska och kliniken. Hon måste ju gå i god för att det är nödvändigt och inte något du vill göra på eget initiativ.
    ja det tycker jag också. Men blev hänvisad att ringa runt själv. :S Tycker det verkar jätte konstigt. Det var det första barnmorskan sa att ja var tvungen att gå på vul innan ja kom till henne på onsdag. Så fick en tid imorgon som sagt. Har inga problem o betala dom pengarna så, men känns ju konstigt och betala för nått så dyrt dessutom när det är barnmorskans krav.. :S
  • Dakota

Jag fick en remiss av min BM ( behövde mao inte betala själv) till Ultraljudsbarnmorskorna i Liljeholmen eftersom jag inte heller visste när jag blev gravid.
    Dubbel kolla med din BM om och inte kan skicka en remiss åt dig.

Lycka ~♥~ BF100126 ~♥~
  • PoppesMamma2006
    Fjärilslarven skrev 2009-10-05 12:10:23 följande:
    Jag betalade 300 för mitt VUL för ett par veckor sen vilket jag inte reagerade på alls. Jag fick även ett högkostnadskort med stämpel, så se till att du får det stämplat imorgon kväll. Tror att det är så att själva mödravården är gratis men ska man göra något som inte ingår så kostar det ofta. Har hört om VUL/UL som har kostat en tusing också.
    Ja jag såg att det sotd 900 kr på sidan också.. Men läste inte så noga ang varför det kostade så mycket.. Men vanliga ul kostar ju itne.. Bara korten? varför ska då Vul kosta?
  • Danitra
    PoppesMamma2006 skrev 2009-10-05 12:12:11 följande:
    ja det tycker jag också. Men blev hänvisad att ringa runt själv. :S Tycker det verkar jätte konstigt. Det var det första barnmorskan sa att ja var tvungen att gå på vul innan ja kom till henne på onsdag. Så fick en tid imorgon som sagt. Har inga problem o betala dom pengarna så, men känns ju konstigt och betala för nått så dyrt dessutom när det är barnmorskans krav.. :S
    Hon är nog lite orutinerad. Kolla upp det.
Svar på tråden 500 kr för ultraljud ?