Småland83 skrev 2009-10-06 12:57:24 följande:
Smuk: Tack!!! Skönt å höra att det finns nån annan i samma situation, även om jag inte önskar någon det! Ersättningsdagarna kan förnyas, men då måste jag uppfylla vissa villkor, vilket jag inte tror att jag gör!! Du, vad är det där Jobb & utvecklingsgarantin? Lycka till du me med allt!!!
När man skriver in sig på af så får man akassa, om man är berättigad till det. Men de som inte är det, blir inskrivna på något som heter jobbgarantin när man varit inskriven på af i minst 3 månader, tog 6 månader för både mig och min pojkvän. Då får du en viss dagsersättning, baserad på ålder och tid du varit inskriven på detta..
Jag fick en summa först (blev inskriven i feb förra året), från och med den 1 juli det året så fick jag höjt med ett par kr om dagen för jag skulle fylla 20 det året. Sen så fick jag höjt igen. Och när jag varit inskriven på jobbgarantin i 14 månader så skrevs jag in på nästa steg, jobb och utvecklingsgarantin.
Har nu en dagsersättning på 223 kr om dagen, men 45 kr går till skatt varje dag. Hamnar på ca 3500 kr som jag får i ersättning på en månad. Ibland mer.
Är ett förbannat krux med dessa papperna som ska skickas in varje månad, har fått pengarna försenade ett antal ggr pga strul på af. Ingen underskrift av handledare för de har "glömt" det osv..
Hoppas du hänger med mer nu :)
Haha, jo. Skönt när man inte känner sig som den enda i hela landet som är gravid och arbetslös ;P Fast det är tråkigt att bara gå hemma hela tiden, men samtidigt rätt skönt :P Kan man sova lääänge, för jag är så sjukt trött hela tiden, ha ha :P
Kram