• Småland83

Arbetslös och Gravid!!!

Hej!

Blev jätteglad förra veckan när jag fick reda på att jag är gravid!!!
    Men samtidigt väldigt orolig, eftersom jag är arbetslös och mina ersättningsdagar från A-kassan snart är slut!
    Är det någon där ute som är/har varit med om samma situation???
    Hur löste du/ni det?
    Är det någon som har några tips?
    Nån som vet vad som händer efter att ersättningsdagarna tar slut? (har läst en del om detta men det går inte riktigt in i mitt huvud!)

Väldigt tacksam för svar!!!

• Svar på tråden Arbetslös och Gravid!!!
  • Venla

kan tyvärr inte hjälpa sig, men skickar i alla fall ett grattis till graviditeten!
    Det kommer att ordna sig!

• Came

När dina akassa dagar tar slut och du inte får en ny period så kan du få samma summa pengar från försäkringskassan istället, det kallas aktivitetstöd.
    Om du varit inskriven på arbetsförmedlingen sen du slutade arbeta så baserar dom din sgi på den lönen du hade innan du blev arbestlös. Alltså inte på din akassa lr akrivitetsstöd. Gå till arbetsförmedlingen där får du all information du behöver.

Grattis till din graviditet :)

• Småland83

Came:

Tack så mycket för svaret, nu känns det bättre, ska verkligen gå å prata med arbetsförmedlingen!!!

Hoppas att allt går bra med din graviditet och förlossning!!!:)

• VinterLycka

jag är gravid, hemma på hp från 1okt fick idag hem brev att jag är utskriven från arbetsförmedlingen/akassan från 1okt... så tydligen har jag inte längre rätt till det

• Theta

Grattis!

Jag är i nästan samma situation. Men jag får aktivitetsstöd av FK. Men borde inte din akassa förnyas? Jag måste förnya mitt, nu i våras så fick jag gå från Jobbgarantin till Jobb & utvecklingsgarantin. Fick ökad dagsersättning, men fick börja betala skatt ;P Haha.
    Men det löser sig på något sätt :)

Lycka till.

• Småland83

Smuk:

Tack!!!

Skönt å höra att det finns nån annan i samma situation, även om jag inte önskar någon det!
    Ersättningsdagarna kan förnyas, men då måste jag uppfylla vissa villkor, vilket jag inte tror att jag gör!!
    Du, vad är det där Jobb & utvecklingsgarantin?

Lycka till du me med allt!!!

• Theta
    Småland83 skrev 2009-10-06 12:57:24 följande:
    Smuk: Tack!!! Skönt å höra att det finns nån annan i samma situation, även om jag inte önskar någon det! Ersättningsdagarna kan förnyas, men då måste jag uppfylla vissa villkor, vilket jag inte tror att jag gör!! Du, vad är det där Jobb & utvecklingsgarantin? Lycka till du me med allt!!!
    När man skriver in sig på af så får man akassa, om man är berättigad till det. Men de som inte är det, blir inskrivna på något som heter jobbgarantin när man varit inskriven på af i minst 3 månader, tog 6 månader för både mig och min pojkvän. Då får du en viss dagsersättning, baserad på ålder och tid du varit inskriven på detta..
    Jag fick en summa först (blev inskriven i feb förra året), från och med den 1 juli det året så fick jag höjt med ett par kr om dagen för jag skulle fylla 20 det året. Sen så fick jag höjt igen. Och när jag varit inskriven på jobbgarantin i 14 månader så skrevs jag in på nästa steg, jobb och utvecklingsgarantin.
    Har nu en dagsersättning på 223 kr om dagen, men 45 kr går till skatt varje dag. Hamnar på ca 3500 kr som jag får i ersättning på en månad. Ibland mer.

Är ett förbannat krux med dessa papperna som ska skickas in varje månad, har fått pengarna försenade ett antal ggr pga strul på af. Ingen underskrift av handledare för de har "glömt" det osv..

Hoppas du hänger med mer nu :)

Haha, jo. Skönt när man inte känner sig som den enda i hela landet som är gravid och arbetslös ;P Fast det är tråkigt att bara gå hemma hela tiden, men samtidigt rätt skönt :P Kan man sova lääänge, för jag är så sjukt trött hela tiden, ha ha :P

Kram
  • Came

Gå till arbetsförmedligen så fort du har tid och fixa så du får aktivitetstöd istället för den summan är samma som akassa, kanske nån hundring mindre, fixar du det direkt så är din sgi skyddad sen när du ska ta ut föräldrapenning.
    Gå dit innan din akassa tar slut så du inte får glapp, inte kul med den nollad SGI :(

• Småland83

Came:

Tack för att du förklarade det... fattar bättre nu!:)
    Ja jag får ta mig i kragen och gå till arbetsförmedlingen!!

Jag kan verkligen hålla med om att det är skönt och sova på morgarna, idag hoppade jag in och vikarierade och började vid sju, fy vad jobbigt!!

Ha de bra!

Kram!

Svar på tråden Arbetslös och Gravid!!!