Det beror ju på om barnet är intresserat av växterna också. Jag har ett växthus, jag har änglatrumpeter, fingerborgsblomma och spikklubba på tomten.
Det har hänt att sonen har grävt i jorden på änglatrumpeten, men det har vi tvättat av ordentligt på en gång. Till och med ena katten har ätit på den ett antal gånger utan att något har hänt. Han är med mig rätt ofta när jag pysslar i trädgården. Han älskar att gräva med händerna och känna på jord och stenar, men han är totalt ointresserad av växterna. Skulle han varit intresserad av växterna, hade jag flyttat på dem till en annan plats och hägnat in dem, tills han förstår att de är giftiga.
Stormhatt är visserligen giftig, men jag betvivlar att man dör bara av att ta på bladen!
Och det roliga med idegranar (som kan vara intressant att veta) är att hela trädet är giftigt - utom de röda bären som faktiskt är ÄTLIGA (men den gröna kärnan inuti är lika giftig som resten av trädet). Jag har ätit idégransbär flera gånger. (De smakar jättesött och slemmigt)
När jag var liten och inte kunde lika mycket om blommor som jag gör idag, fick jag höra att björnloka, fingerborgsblomma och gullregn var giftiga. Visst är de giftiga, men jag blev så rädd för blommorna, att jag gick omvägar och inte ens vågade vara i närheten...
Samma sak är det med giftiga svampar - jag kan hyfsat mycket om dem (har bl a gått på svamptoxikologikurs på umeå universitet) och idag vet jag vilka gifter de olika svamparna innehåller, vad gifterna gör i kroppen, om det finns motgift (och i sådana fall vad mm). Många av de giftsvampar jag varit orolig för tidigare, har visat sig vara mindre allvarligt giftiga än jag trodde innan jag gick mina svamputbildningar.