• Anonym (hur?)

Avsäga sig vårdnaden...hur gör man?

En lång lång historia som jag inte orkar dra faktiskt....

Min man funderar på att avsäga sig vårdnaden om sitt tidigare barn...hur gör han då?
    Beslutet kommer sig av många orsaker. Samarbetsproblem, egoism, särbehandling, krav osv osv....

Vill inte och kan inte skriva för mycket eftersom modern är medlem här också.

• Svar på tråden Avsäga sig vårdnaden...hur gör man?
  • Anonym

Hur gammalt är barnet? Efter en viss ålder så kan man kontakta soc så hjälper de en, det gjorde min mamma och pappa men vi barn var tvugna att godkänna det ! Men vi var nog över 15 då!

• Anonym (hur?)

Barnet är under 10.

• MammaHela

Min dotters pappa sa ifrån sig vårdnaden till våran dotter när hon var 3 år. Vi gick genom familjerätten.

men soc gjorde en utredning på mig för att kolla om jag fick ha ensamvårdnad om henne..

nån som kan laga ett krossat hjärta?
  • Anonym (hur?)
    MammaHela skrev 2009-10-05 14:14:51 följande:
    Min dotters pappa sa ifrån sig vårdnaden till våran dotter när hon var 3 år. Vi gick genom familjerätten.men soc gjorde en utredning på mig för att kolla om jag fick ha ensamvårdnad om henne..
    Visst betyder en uppsägning inte att umgänget försvinner? Han är ju fortfarande en far som bryr sig om sitt barn...
  • Anonym (hur?)

Avsägning ska det vara...kanske samma innebörd dock...

• MammaHela
    Anonym (hur?) skrev 2009-10-05 14:33:50 följande:
    Visst betyder en uppsägning inte att umgänget försvinner? Han är ju fortfarande en far som bryr sig om sitt barn...
    Här var det så. han träffar inte sin dotter alls, hon är 9 år nu och har inte sett sin pappa sen hon var 2,5 år.

Men umgängesrätten kan du inte ta bort från honom utan dom på det.
  • Anonym (hur?)

Men usch vad tråkigt för ert barn!

Så är inte fallet här. Han vill självklart inte säga upp kontakten med sitt barn....däremot minimera kontakten med modern...

• Anonym (hur?)

*puff*

• MammaHela
    Anonym (hur?) skrev 2009-10-05 14:39:47 följande:
    Men usch vad tråkigt för ert barn! Så är inte fallet här. Han vill självklart inte säga upp kontakten med sitt barn....däremot minimera kontakten med modern...
    nej då, det är ingen fara. Hon har en pappa som hon har växt upp med, som ser henne som sitt eget.

Men på vilket sätt minimerar nu kontakten med modern genom att säga upp gemensam vårdnad? Utan att säga upp kontakten med mamman?

Ni är medvetna om att ni kommer inte att ha mycket att säga till om (eller typ inget) om han säger upp vårdnaden.
  • Anonym

Varför inte stämma mamman och yrka på egen vårdnad.. det blir samma sak men att pappan visar en vilja att vara med i besluten som skall tas omkring dottern.

I vilket fall.. se till att det finns avtal om umgänget om det blir så att modern blir ensam vårdnadshavare. Många problematiska mödrar har en förmåga att förstöra umgänget mellan pappa-barn, då är ett avtal om hur umgänget ska se ut bra.

Svar på tråden Avsäga sig vårdnaden...hur gör man?