• Lillismaj

Vad är rekommendationer för var barn ska bo vid separation?

Min vännina har separerat och har en son som är 15 månader. Sen han var 11 månader har han bott varannan vecka hos mamma och pappa. Men nu känner hon att han är för liten för att vara borta från föräldrarna så lång tid i taget och att det inte är bra med detta flängande fram och tillbaka.
    Hittills har det funkat bra då de ändå har varit flexibla och haft sonen även då det varit den andres vecka. Men nu så har pappan blivit sur för att min vännina gjort klart för honom att de inte kommer bli tillsammans igen (det var han som gjorde slut när pojken var sex månader). Så han sa att nu blir det måndag till måndag och inget flängande där emellan.
    Hon vill inte vara ifrån sin pojke så länge. Finns det några rekommendationer för vad som kan vara lämpligt för barn i så låg ålder? Kan hon vända sig någonstans och få hjälp?
    Vad tycker ni om allt detta?

• Svar på tråden Vad är rekommendationer för var barn ska bo vid separation?
  • The Black Lady

Helt vansinne att ha vv med ett sånt litet barn... kontakta familjerätten.

• Siriva

www.sr.se/cgi-bin/stockholm/program/artikel.asp&Artikel=1230349

En länk till ett bra radioprogram där de har pratat om detta. Kommer inte ihåg vad de svarade dock.

Man kan skicka in fråga på e-post så får man svar i radio.

man kan ladda ner programmet som pod-radio också.

BVC borde väl kunna ge råd eller länka vidare till andra som kan hjälpa.

Verkar som om din väninna behöver mycket stöd.

• Danitra

Det bäste vore ju om dom kunde hitta ett sätt att bo gemensamt trots att förhållandet är slut. För varannan vecka är jobbigt för ett så litet barn och samtidigt behöver han ju båda sina föräldrar lika mycket!

• Lillismaj
    Danitrass skrev 2009-10-05 14:15:28 följande:
    Det bäste vore ju om dom kunde hitta ett sätt att bo gemensamt trots att förhållandet är slut. För varannan vecka är jobbigt för ett så litet barn och samtidigt behöver han ju båda sina föräldrar lika mycket!
    Jo visst, det vore ju drömmen. Men i ärlighetens namn är det nog inte något man kan göra. Att ha gemensamt boende när man gjort slut fungerar inte i längden.
    De bodde ihop i fyra månader efter att han ville lämna dem. Det är för svårt.
  • Tinnys

Jag läste någonstans att vv är inget optimalt förrän barnet är 3 år. Sen är inte vv bra för alla barn oavsätt ålder. Barn är så väldigt olika, vissa klarar det bra andra inte. Det är viktigt att vara lyhörd för sitt barn.

• krabbanoss

Det finns INGA rekommendationer att mamman skulle vara mer lämplig än pappan!...eller att pappan skulle vara mer lämplig än mamman!

Frågan är ju om det är barnet som inte fixar detta med vv, eller om det är mamman!?
    Vidare, varför ska pappan backa...kan ju lika gärna vara mamman som ex tar varannanhelg eller liknande, om det nu är för att skona barnet!?

Vidare, det är absolut inte VANSINNE att ha vv med ett sånt litet barn! Sök på ämnet på nätet så kommer ni se att det som kommer spela störst roll i hur barnet fixar det, är hur föräldrarna kommer överrens! Det finns inga "regler" om att barn under 3 år är för litet för vv, soc styrelsen säger samma där, dvs att det beror helt på hur föräldrarna klarar av att hantera situationen.
    Jag har vv om en liten en på dryga 1,5 år, och det fungerar precis hur bra som helst!

• Danitra
    Lillismaj skrev 2009-10-05 18:29:41 följande:
    Jo visst, det vore ju drömmen. Men i ärlighetens namn är det nog inte något man kan göra. Att ha gemensamt boende när man gjort slut fungerar inte i längden. De bodde ihop i fyra månader efter att han ville lämna dem. Det är för svårt.
    Tänkte mer något variant på det. Lägenheter i samma hus eller något liknande så att barnet kan träffa båda föräldrar regelbundet.
  • Melwin och Freyas Mama

Jag har mina varannan vecka. Lilltjejen är 1,5år och grabben blir 4.
    Det går jätte bra och barnen är nöjda. Jag lider, gråter och jobbar när dom är hos pappan, medans dom leker och har det väldigt bra där.
    Dom gråter varken när jag hämtar eller han lämnar.

Dock så träffar jag dom och ringer dom under hans vecka.

Nu får man säkert en massa påhopp om hur dålig man är.
    Men det kan jag ta, för barnen mår bra och trivs. Och det är viktigast.
    Skulle det inte funka så skulle jag inte tillåta att fortsätta heller.
    Men vad är det för skillnad på en mamma och pappa igentligen?
    Vad är det som säger att just t.ex mamman ska ha 75% och pappan 25%?

• Danitra
    Melwin och Freyas Mama skrev 2009-10-10 20:49:40 följande:
    Jag har mina varannan vecka. Lilltjejen är 1,5år och grabben blir 4. Det går jätte bra och barnen är nöjda. Jag lider, gråter och jobbar när dom är hos pappan, medans dom leker och har det väldigt bra där. Dom gråter varken när jag hämtar eller han lämnar. Dock så träffar jag dom och ringer dom under hans vecka. Nu får man säkert en massa påhopp om hur dålig man är. Men det kan jag ta, för barnen mår bra och trivs. Och det är viktigast. Skulle det inte funka så skulle jag inte tillåta att fortsätta heller. Men vad är det för skillnad på en mamma och pappa igentligen? Vad är det som säger att just t.ex mamman ska ha 75% och pappan 25%?
    Varför skulle någon hoppa på dig? Du har ju en JÄTTEBRA lösning!! Barnen får träffa båda sina föräldrar lika mycket och MÅR BRA!
    Underbart!
  • Lillismaj

Hur vet man hur en så liten mår av att bo på olika håll? Det är det som är det kluriga. De är alldeles för små för att förklara vad de känner och tänker.
    Man vill ju att de ska ha det så bra som möjligt.
    Barn som bor varannan vecka mår säkert bra de med, men kanske de hade mått mycket bättre med att ha lite mer lugn och ro och bo på ett ställe.

Svar på tråden Vad är rekommendationer för var barn ska bo vid separation?