• Anonym (jobhunter)

Arbetslös, inskriven på arbetsförmedlingen & gravid. Hur reagerar arbetsförmedlingen när det syns att jag e gravid?

Är inskriven på arbetsförmedlingen, har a-kassa och söker jobb för fullt.
    Är gravid i v8.
    Teoretiskt sett finns det fortfarande en chans för mig att få ett jobb innan jag 'måste' tala om för en ny arbetsgivare att jag är gravid vid intervjun (innan det syns att jag är gravid). Dock är det rätt svårt att få jobb just nu inom min yrkesgrupp där jag bor, så jag är förberedd på att jag nog kommer att få gå på a-kassa tills beräknad födsel.

Jag vill inte berätta för arbetsförmedlningen att jag är gravid, vill vänta så länge som möjligt.
    Hur skulle de reagera när det framkommer att jag är gravid? Kan det bli något problem? Kan de tex säga att jag måste ta vilket skitjobb som helst, en kort tid? Någon som har någon erfarenhet /råd /tips?

Jag är högutbildad och har haft 45 tkr i lön i månaden, så jag känner inte att jag skulle vilja ta något tillfälligt jobb där jag får göra jättetråkiga arbetsuppgifter till skitlön. Spec inte om det påverkar mammapengen.

Det kommer ju självklart att vara ganska så svårt att få ett jobb när jag börjar få en stor mage, och då innebär ju detta att jag kommer att 'kosta pengar' o gå på a-kassa tills födseln. Kan arbetsförmedlingen reagera negativt på detta, och sätta in någon jobbig åtgärd?

• Svar på tråden Arbetslös, inskriven på arbetsförmedlingen & gravid. Hur reagerar arbetsförmedlingen när det syns att jag e gravid?
  • Phlippan87

af reagerade inte alls när jag berättade för dem, och jag sa det direkt för att undvika missförstånd osv.
    mig veteligen gör inte af något annorlunda bara för att man är gravid utan man går enligt samma rutiner som för alla andra, efter 90 dagar är det arbetsmarkandspolitiskt program som gäller oavsett

Vår lill* älskling, BF 22/12 2009 | phlippans.blogg.se
  • Anonym (olga)

Jag är arbetssökande och gravid i vecka 23. Min handläggare konstaterade bara att så är situationen, när jag var på Arbetsförmedlingen och skrev handlingsplan. I handlingsplanen nämns inget om graviditeten men handläggaren tog hänsyn till det i allt vi kom överens om.

Jag tycker det är svårare att veta hur jag ska göra, när jag söker jobb. Jag har blivit uppmanad att söka ett vikariat som löper till juni 2010. Jag har BF i februari 2010. Ska jag nämna i min ansökan att jag är gravid? Ska jag utelämna det? Om jag inte säger något, hur blir det då om jag skulle komma på intervju med en stor gravidmage?

• Anonym (jobhunter)

aha, typ praktikplats, att arbetsgivaren får bidrag för att de anställer en viss period, såna saker?
    (arbetsmarkn.pol. program)

• Phlippan87
    Anonym (olga) skrev 2009-10-05 14:43:36 följande:
    Jag är arbetssökande och gravid i vecka 23. Min handläggare konstaterade bara att så är situationen, när jag var på Arbetsförmedlingen och skrev handlingsplan. I handlingsplanen nämns inget om graviditeten men handläggaren tog hänsyn till det i allt vi kom överens om. Jag tycker det är svårare att veta hur jag ska göra, när jag söker jobb. Jag har blivit uppmanad att söka ett vikariat som löper till juni 2010. Jag har BF i februari 2010. Ska jag nämna i min ansökan att jag är gravid? Ska jag utelämna det? Om jag inte säger något, hur blir det då om jag skulle komma på intervju med en stor gravidmage?
    jag ahr varit ärlig hela tiden när jag skickat ansökningar, de har ingen rätt att neka anställning pga en graviditet men många väljer att inte skriva det utan låta det komma upp på en eventuell anställningsintervju istället för att få en mer "fair chance"
  • Anonym (jobhunter)
    Phlippan87 skrev 2009-10-05 14:49:06 följande:
    jag ahr varit ärlig hela tiden när jag skickat ansökningar, de har ingen rätt att neka anställning pga en graviditet men många väljer att inte skriva det utan låta det komma upp på en eventuell anställningsintervju istället för att få en mer "fair chance"
    Skriver du i ansökan att du är gravid? El får de upptäcka det på en ev intervju?

Jag förmodar att det kommer att kännas lite löjligt att söka jobb när man är typ i 7-8 månaden bara för att man 'måste' enligt arbetsförmedlingen..
  • Anonym (jobhunter)

Anonym (olga) skrev 2009-10-05 14:43:36 följande:

Jag är arbetssökande och gravid i vecka 23. Min handläggare konstaterade bara att så är situationen, när jag var på Arbetsförmedlingen och skrev handlingsplan. I handlingsplanen nämns inget om graviditeten men handläggaren tog hänsyn till det i allt vi kom överens om.Jag tycker det är svårare att veta hur jag ska göra, när jag söker jobb. Jag har blivit uppmanad att söka ett vikariat som löper till juni 2010. Jag har BF i februari 2010. Ska jag nämna i min ansökan att jag är gravid? Ska jag utelämna det? Om jag inte säger något, hur blir det då om jag skulle komma på intervju med en stor gravidmage?
    Då ska jag åxå ta upp det med min handläggare, men jag väntar tills v 12 är passerat..

Att du måste söka ett vik som löper till juni, när du har bf i februari, det låter ju rätt konstigt. Det fattar man ju att den arbetsgivaren troligen inte vill anställa dig, det blir ju bara krångel för dem..
  • Anonym (olga)
    Ja, det känns ju bättre att vara ärlig. Min man, som har jobbat som persobalchef i många år, säger att jag INTE ska nämna något i ansökan. Men jag undrar hur han själv skulle reagera om han har bokat in något på intervju och det visar sig att personen i fråga inte kan fullfölja jobbet...? Jag ska fråga honom om det ikväll.

Min pappa kom med den originella idén att jag ska åka och lämna in min ansökan personligen, vilket är möjligt i detta fall, eftersom arbetsplaten ligger bara 10 minuter hemifrån. Då har de ju sett mig och vet hur läget är.
  • Anonym (jobhunter)

Anonym (olga) skrev 2009-10-05 14:54:33 följande:

Ja, det känns ju bättre att vara ärlig. Min man, som har jobbat som persobalchef i många år, säger att jag INTE ska nämna något i ansökan. Men jag undrar hur han själv skulle reagera om han har bokat in något på intervju och det visar sig att personen i fråga inte kan fullfölja jobbet...? Jag ska fråga honom om det ikväll.Min pappa kom med den originella idén att jag ska åka och lämna in min ansökan personligen, vilket är möjligt i detta fall, eftersom arbetsplaten ligger bara 10 minuter hemifrån. Då har de ju sett mig och vet hur läget är.
    Personlig överlämning låter som en bra idé.

Jag nämner ju inte än att jag är gravid, har nyligen varit på en intervju. Jag nämner inte ens att jag är nygift, (för då kanske de tänker att jag snart kommer att vara mammaledig, vilket ju stämmer ).
  • Anonym (olga)
    Anonym (jobhunter) skrev 2009-10-05 14:56:40 följande:
    Anonym (olga) skrev 2009-10-05 14:54:33 följande: Personlig överlämning låter som en bra idé. Jag nämner ju inte än att jag är gravid, har nyligen varit på en intervju. Jag nämner inte ens att jag är nygift, (för då kanske de tänker att jag snart kommer att vara mammaledig, vilket ju stämmer ).
    När jag sökte jobb och var på intervjuer före/under sommaren (då jg var runt v 6-10) sade jag inget om att jag var gravid. Men då gällde det fasta tjänster eller vikariat som går ut till jul.
  • Anonym (jobhunter)

Anonym (olga) skrev 2009-10-05 14:59:20 följande:

När jag sökte jobb och var på intervjuer före/under sommaren (då jg var runt v 6-10) sade jag inget om att jag var gravid. Men då gällde det fasta tjänster eller vikariat som går ut till jul.
    Nej jag förstår, den situationen jag ju är i nu.

Dock finns det ju undantag, en kompis kompis fick fast jobb, fast hon var i 4e månaden och berättade detta.
    Händer kanske inte så ofta dock..

good luck med jobhunting..
  • Anonym (olga)
    Anonym (jobhunter) skrev 2009-10-05 15:02:56 följande:
    Anonym (olga) skrev 2009-10-05 14:59:20 följande: Nej jag förstår, den situationen jag ju är i nu.Dock finns det ju undantag, en kompis kompis fick fast jobb, fast hon var i 4e månaden och berättade detta.Händer kanske inte så ofta dock..good luck med jobhunting..
    Tack detsamma!
  • sisterinlaw
    Jo, man får neka anställning om den arbetssökande ej kommer att kunna slutföra anställningen. E.g. får man diskriminera mot gravida som ska föda i februari om det rör sig om ett vikariat som tar slut i juli.

Detta gäller dock inte för fasta tjänster (tillsvidareanställningar)! Är man inne i arbetssökandeprocessen (dvs. har skickat in en ansökan på en annons) är man skyddad mot negativ särbehandling eftersom det annars är diskriminering p g a kön (män kan ju inte bli gravida och det är inget som säger att kvinnan måste vara hemma bara för att hon är gravid, föräldraledighet är en rättighet etc.) med tanke på att anställningen är tänkt att vara under en lång tid.
  • Phlippan87
    sisterinlaw skrev 2009-10-05 15:10:03 följande:
    Jo, man får neka anställning om den arbetssökande ej kommer att kunna slutföra anställningen. E.g. får man diskriminera mot gravida som ska föda i februari om det rör sig om ett vikariat som tar slut i juli. Detta gäller dock inte för fasta tjänster (tillsvidareanställningar)! Är man inne i arbetssökandeprocessen (dvs. har skickat in en ansökan på en annons) är man skyddad mot negativ särbehandling eftersom det annars är diskriminering p g a kön (män kan ju inte bli gravida och det är inget som säger att kvinnan måste vara hemma bara för att hon är gravid, föräldraledighet är en rättighet etc.) med tanke på att anställningen är tänkt att vara under en lång tid.
    det jag läst mig till på bla. DO's hemsida är att en arbetsgivare int ehar rätt att neka anställning enbart pga. en graviditet eftersom emn man inte skulle nekas samma anställning trots att hans fru/flickvän väntar barn och han därmed kommer vara hemma på föräldraledighet
    Anonym (jobhunter) skrev 2009-10-05 14:51:10 följande:
    Skriver du i ansökan att du är gravid? El får de upptäcka det på en ev intervju? Jag förmodar att det kommer att kännas lite löjligt att söka jobb när man är typ i 7-8 månaden bara för att man 'måste' enligt arbetsförmedlingen..
    numera gör jag det eftersom jag är så pass långt gången. men tidigare gjorde jag inte det, men jag nämner det alltid på intervjun.
    det är ju tyvärr väldigt vanligt att man inte ens får komma på intervju om man nämner att man är gravid så därför är det absolut inget fel i att inte ens nämna det i ansökan
  • sisterinlaw

"det jag läst mig till på bla. DO's hemsida är att en arbetsgivare int ehar rätt att neka anställning enbart pga. en graviditet eftersom emn man inte skulle nekas samma anställning trots att hans fru/flickvän väntar barn och han därmed kommer vara hemma på föräldraledighet
    Jag håller med dig om att man rimligen borde kunna fullfölja även ett vikariat eftersom man är två föräldrar. "-Philippan87

Har dock för mig att det vägledande uttalandet från EG-domstolen (som jag ej minns målnr på nu) föreskriver att man kan diskriminera i fall med visstidsanställning där födseln inträffar innan anställningen gått ut. Jag kan återkomma senare om jag kommer ihåg/hinner.

• Anonym

Jag skulle nog bara låtsas söka jobb fram tills bäbisen kom och defintivt inte ta något med mycket lägre lön så att föräldrapenningen sjunker precis innan jag får barn. Det är nog ganska slöseri med tid att lägga ner mer tid att minimumkravet från arbetsförmedlingen för att fortfarande stå som arbetssökande. Oavsett om du talar om det för AF eller i jobbansökan så kommer det ju komma fram och dom kommer alltid på något sätt att neka dig jobb när dom upptäcker du är graivd.

Satsa på att njuta av graviditeten och förbereda inför barnet och sätt igång och söka jobb på allvar sen när du närmar dig slutet av föräldraledigheten. Så skulle jag har gjort!

Svar på tråden Arbetslös, inskriven på arbetsförmedlingen & gravid. Hur reagerar arbetsförmedlingen när det syns att jag e gravid?