Au pair
Min dotter som är 18 år vill åka till USA och jobba som aupair. Är det någon som har erfarehet av detta och kan tispa om vilken agentur man skall välja, vad man skall akta sig för osv... Alla tips mottages tacksamt
Min dotter som är 18 år vill åka till USA och jobba som aupair. Är det någon som har erfarehet av detta och kan tispa om vilken agentur man skall välja, vad man skall akta sig för osv... Alla tips mottages tacksamt
Jag hittade en bra sida med tips här
www.breakaway.devote.se/category/628089/au-pair-yrket_47364.htm
Det bästa är ju absolut att åka med en pålitlig organisation så att man t ex kan byta familj om man inte har hamnat rätt.
Jag har en släkting som just nu ansöker om att få bli au pair, men jag har förstått att det i nuläget kan vara svårt att hitta en familj då det är många svenskar som vill prova på det som ett alternativ till arbetslöshet etc på samma gång som det är sämre tider här i USA ekonomiskt och många inte har råd med au pair.
Mitt år som au pair är det bästa jag gjort!!! Helt ärligt minns jag inte vad agenturen hette, för den bytte namn mitt i processen, eller blev uppköpt eller nåt sånt. Tror det vad STS au pair (de som även kör språkresor).
Jag åkte som au pair strax efter jag fyllt 18. Kom till en liten ort utanför NY, men fortfarande i staten NY. Larchmont heter stället. Hade hand om en flicka på 6 år. Visst, jag hade mina meningsskiljaktigheter med min värdmamma, kan väl ärligt säga att jag inte delade en enda av hennes åsikter, men "svensk" som jag är (och ute efter att ha ett trevligt år) så lät jag det gå och hade det toppen! Det var ju ändå flickan jag umgicks mest med! Och alla mina underbara vänner som jag träffade och fortfarande träffar några ggr per år och har skitkul med! (också au pairer).
Jaaaa, jag vet inte riktigt vad du vill veta, men fråga gärna om allt du vill ha svar på så gör jag mitt bästa! =)
Jag minns också året som aupair som något otroligt bra, man växer något otroligt. Jag tror att jag också åkte med sts. Min första värdfamilj var jätte bra tills mamman fick någon slags 40 års kris och låg till sängs i flera veckor och skrek åt allt och alla. Då böt jag familj och hamnade hos en ännu mysigare familj....
Jag var iväg innan elfte september hände, så jag hade möjlighet att åka privat, så någon organisation kan jag inte rekommendera. Jag var au pair i 4 år och kan än idag längta tillbaka och önska att jag kunde göra det igen, men nu är jag för gammal för att få åka med en organisation.
Har förstått att det behövs ganska mycket barnerfarenhet nu, så tipsa din dotter om att börja samla på sig det redan nu.
Finns väl inget direkt att akta sig för, sålänge man skaffar några vänner snabbt och har lite säkerhetspengar lättillgängliga så löser man de flesta problem som man kan stöta på.
Tack för alla svar.
Ja, det verkar vara hett just nu med au pair, många som söker.- Hon har många timmas som barnflicka, så den biten är redan gjord. Hon har dock ännu inget körkört, men hon planerar att åka till hösten 2010, så tills dess skall det vara fixat.
Har ni fler tips?
Jag åkte med EF och tyckte det var kanon.
laga mat skrev 2009-10-06 07:24:32 följande:
Jag åkte med skandinaviska institutet, de samarbetar med au pair in america, vilken är den största organisationen på plats i USA.
Det enda jag betalade för att åka var visum, läkarundersökning och internationellt körkort. ALLT annat fick man gratis.
Hos EF och STS får man stå för flyg osv själv + att EF tar en avgift för åka med dom.
Så det är ett tips från mig, att kolla upp kostnader eftersom det är så olika!
Jag är jätte glad att jag tog steget och vågade åka, för trots att jag hamnade i 2 dåliga familjer (bytte familj efter 4 mån) så är alla erfarenheter nyttiga.
Jag åkte med EF, och trivdes jättebra. Jag hade hand om 3 barn, 10, 8 och 5 år...
Jag åkte också med EF- 1996. Då funkade det väldigt bra.
laga mat skrev 2009-10-05 14:54:55 följande: