• b i t c h
    Äldre 5 Oct 15:32
    5380 visningar
    2 svar
    2
    5380

    Ang. Ajungilak knott sovsäck

    Hej.

    Jag skulle vilja höra om det finns några föräldrar som har köpt Ajungilak Knott sovsäck till sina barn/bebisar?
    Jag funderar på att köpa en sådan istället för en voksipåse. Två orsakar till at jag vill köpa en sådan är att då kan barnet använda den mycket längre och den är billigare än en voksipåse.
    Min fråga är dock om det är någon som vet hur många grader den tål, och eventuelt hur kallt det har varit när ni använd den? Jag vet att detta är en vår-vinter-höst sovsäck. Men det finns ingen info på nätet om detta, och jag ringde addnatures idag och frågade, men dom ville/kunde inte svara på frågan då detta är en BARN sovsäck och dom menar på att då uppges inte sån info på grund av att barn är olika:-S
    Vi bor långt in i Norrbotten och det är inte ovanligt med -30 grader i långa perioder på vintern. Nej...jag tänker inte lägga ut min 4 månaders i -30 grader, men -15-20 grader går bra.

    Vill gärna också ha råd om vad annat som kan funka när det är brrrrrrr...kallt

    Tacksam för svar som rör mina frågor kring Ajungilak Knott...eventuellt alternativ.
    Till er som ska skälla ut mig för att jag låter mitt barn sova ute när det är minus grader behöver inte göra sig besvärad att svara.

  • Svar på tråden Ang. Ajungilak knott sovsäck
  • Äldre 5 Oct 16:51
    #1

    Vi har haft några olika sovsäckar till våra barn. Dom började med Haglöfs babysäck när dom var små under dom lite varmare månaderna. Sedan har vi haft en dunåkpåse från Teutonia (supervarm och med den sov barnen ute även vid -30 grader - dom var hur varma och goa som helst). Sedan har vi en barnsovsäck i syntet från Vaude (Twinny 110 cm) - det är en kanonbra säck men kanske inte varm nog för dom absolut kallaste dagarna utan förstärkning. Efter det har stora tjejen haft en Haglöfs slumber juniorsäck och den var varm men hade ingen barnvagnsanpassning.
    Ajungliack gör bra säckar så jag misstänker att Knott är bra men jag har inte provat den. Som alternativ skulle jag kolla på dunsäcken Vaude Snuggles 110 www.getout.se/item.asp&item=11844 www.vaude.de/hps/client/vaude/public/hxfront/index.hbs
    Det jag gilla rmed Vaudesäcken vi har är utformningen, att hela locket går att ta av + att det är löstagbara "innerfoder" under huvudet och längs framsidan - dessa tätar extra om det är kallt och så kan man ta loss och tvätta enbart dessa.
    Det är ett generellt "problem" att det aldrig finns temperaturgräns på sovsäckar till barn eftersom tillverkaren garderar sig.
    Vi bor i stockholmstrakten men vistas även där det är kallare och barnen har alltid sovit ute och varit varma och goa. Vad som är bra är att klä dom rätt i sovsäcken - sätt på ullunderställ och kanske en ulloverall över + ullstumpor och fårskinnstofflor, tunna ullvantar och en balaclava i merinoull - så klara dom rätt många minus. Är det -30 grader kan man komplettera med extra mössa, ev overall eller så kan man lägga sovsäcken på en färskinnsfäll och sedan lägga en extra sovsäck över.
    Temperaturen i vagnen under sufletten kommer inte att vara - 30 grader bara för att det är det i luften.

  • b i t c h
    Äldre 5 Oct 18:16
    #2

    Tackar så mycket för ditt råd
    Jag hittade just en sån Teutonia dun åkpåse på blocket, ringde hon som säljer den och imorgon lämnar hon den på bussgods

Svar på tråden Ang. Ajungilak knott sovsäck