• justine

overall storlek

hej!

när jag tittat på overaller så tycker jag de verkar stora i storleken alla. fast det kanske bara ser ut så eftersom det är ett plagg man har utanpå kläderna. är overaller något man i regel behöver gå ner i storlek i eller ska man man ta den strl barnet brukar ha?

• Svar på tråden overall storlek
  • Miniigirl

dom brukar vara ganska stora i stoleken, det är väll mest för att man ska kunna ha kläder under osv...men, jag tycker dom är överdrivet stora faktiskt!

Min son som idag är 62cm lång, använder en fleesoverall i st 56, den sitter lagom nu
    men, sen kan jag tänka mig att det är olika för olka modeller oxå...har en vinteroveroll i st 68, som jag ska ha sen i vinter...och, den försvinner han i förtillfället...hoppas den passar bättre sen när det blir dax att ha den på sig:) tror nog att han kan börja anväda kläder i 68 nu, bara att jag inte orkat ta fram dom än:P

• carola1977

Det är väl lagom att ha samma storlek som på vanliga kläder, alltså ja de är stora i storlek så att kläderna får plats under och man kan ha samma storlek som vanligt.

• jessica1979

Jag tycker INTE man kan ha samma storlek iaf inte i långt ifrån alla märken. Vilket är rätt jobbigt. Speciellt då man som jag försöker fynda på nätet och det aldrig står några mått och i affären får man alltid ha måttband med sig. Är det stl 80 tycker jag det ska passa en som är 80 lång och det händer liksom inte när det kommer till vinterkläder.

• Maggiepuh

Min son ska ha i en större storlek. Han har 104 i byxor och 110 i tröjor så det blir overall i str 116 så vet jag att den passar hela vintern.

• Loon

Min son har 92 el 98 i kläder. Vinteroverallen har jag köpt i storlek 98/104. Den ser lite stor ut när den hänger på galgen, men när han har den på sig så funkar det kanon - den "puffas" ju till över stora vinterkängor och pösar sig lagom runt midjan så han kan röra sig utan att det stramar när han tex ska kliva ur en pulka..

• Eraijka

Det är nog väldigt olika från märke till märke. Min dotter har stl 80 och 86 på sina kläder. Vi har nu 2 overaller, en från Land and Lake i stl 80 som passar perfekt just nu, men lär inte göra d om nån månad. Vi har även en PoP overall i stl 80 och den är alldeles för stor, nåt att växa i alltså.

Jag var på en affär å frågade hur en overall ska vara, då sa hon att det ska finnas kanske 10 cm tyg om man tar tag i tyget vid axlarna så barnet har nåt att växa i. Då vet man att den är bra, då räcker den hela vintersäsongen.

• ZAFT

Det beror nog helt på märke. Didriksson overaller tex är jättestora i storleken. Och den här säsongen var de ännu större. Köpte en till sonen förra vintern och om jag jämför samma storlek den här säsongen så är det stor skillnad. Den han har nu är det 90 på och den jag kollade på i affären är superstor och den skulle han aldrig kunna ha.

• Anne69

Vi har en Reima i strl 86 som vi nu kommer använda andra säsongen. I fjol var dottern ca 86 lång, nu är hon 97 lång och den funkar nog hela denna vinter också. Men den var inte ruskigt stor i fjol......vi började med 92 men den var på tok för stor men 86 var ganska lagom då. Men jag tror att det beror lite på märke o modell. Ballongmodeller räcker rätt länge och i en Reima-overall behöver barnet inte mkt under, det blir mest myskläder.

Svar på tråden overall storlek