• Bianca25

Är detta rimligt? Har fått offert från hantverkare.

Har varit i kontakt med en hantverkare och fått en offert.
    Följande ska göras i vårt hus:
    2 väggar ska rivas så att 4 rum blir 2.
    4 inbyggda garderober ska rivas ut. 1 vägg måste återskapas
    Alla väggar ska spacklas och målas.
    Golven i båda rummen ska rivas ut och läggas nytt (ca 70 kvm totalt)
    Vägguttag och ljusknappar ska flyttas.
    Taken ska gipsas om och spotligths ska installeras.
    9 fönsterkarmar ska målas.
    En trappa ska målas.

Som ni ser så är det ganska omfattande. Tyvärr har både jag och min man tummen mitt i handen. Därför måste vi anlita en hantverkare som gör allt.
    Detta beräknas ta ca 3 veckor och vi har fått ett pris på 70.000 inkl. material.
    (ROT-avdraget är borträknat)
    Är detta rimligt?
    Svårt förstås att bedöma men jag är lite nyfiken på era reaktioner.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-05 18:09
    Ska kanske tillägga att vi bor i en storstad och här kostar hantverkarna mellan 350 och 415:-/timme (enligt mina undersökningar...)

• Svar på tråden Är detta rimligt? Har fått offert från hantverkare.
  • katten korven

Svårt att avgöra om det är rimligt eller ej, när vi inte vet vad du har valt för material eller liknande. Men ta en offert från ytterligare en hantverkare och se om de ligger på samma nivå. Gör de det så ta den med bäst referenser/bästa första intryck? Vet att det kan löna sig att kolla runt, en bekant fick två offerter som skiljde 150.000 bara i arbetskostnad på samma jobb! Dock ett mkt stort jobb...

• Isnogood

Näst intill omöjligt at svara på om det är rimligt eller ej, som ovanstående skrev så vet man ju inget om vilka material/ märken som skall användas..

Men jag tycker absolut att ni ska begära offerter från åtminstone en till, men helst flera, kan som sagt skilja otaliga tusenlappar mellan företagen...

• Aprilbebis 2010

Tycker att det låter Mycket rimligt!

Som du skrev så är det en omfattande renovering.
    Tänk bara på vad materialet kostar!

Men visst för att vara på den säkra sidan, ta in en offert till så att du kan lugna ditt sinne! =)

Svar på tråden Är detta rimligt? Har fått offert från hantverkare.