• jessica1979

Räcker 5000mm vattenpelare på vinteroverall i slask och väta?

Funderar på en McKinley som ska ha 5000 mm vattenpelare och när jag tittar runt på nätet så hittar jag lite olika om dess tillräcklighet. Vad har ni för erfarenheter av vattenpelare och verklig vattentålighet?

• Svar på tråden Räcker 5000mm vattenpelare på vinteroverall i slask och väta?
  • Annamamma 83

Vill oxå veta,för everest har en sko med samma.

Är lite tveksam, så sonens everest jacka hade 20 000.
    Men min egen everest jacka hade bara 2 000, men den är inte heller helt vattentät märker man på vintern.

• plutten82

Jag undrar detsamma. Jag har köpt en overall till min 1,5årige son som är 5000mm och börjar fundera på om det kanske är för lite.
    Har ingen erfarenhet från tidigare overaller eftersom detta blir hans första.

Det jag läst är att att det räcker om man inte är ute när det är världens regnoväder, men det kanske är lite när barnen leker ute i snön i flera timmar?
    Har även läst att 10 000mm tycker de flesta räcker gott och väl.

Enligt en är 5000mm det minsta i skalan för vattentäthet. Är det mindre än 5000mm kallas det bara för vattenresistent.

Kommer förmodligen behålla overallen så får detta år bli ett test om 5000mm räcker eller inte.

• Annamamma 83
    plutten82 skrev 2009-10-08 01:30:58 följande:
    Jag undrar detsamma. Jag har köpt en overall till min 1,5årige son som är 5000mm och börjar fundera på om det kanske är för lite. Har ingen erfarenhet från tidigare overaller eftersom detta blir hans första. Det jag läst är att att det räcker om man inte är ute när det är världens regnoväder, men det kanske är lite när barnen leker ute i snön i flera timmar? Har även läst att 10 000mm tycker de flesta räcker gott och väl. Enligt en är 5000mm det minsta i skalan för vattentäthet. Är det mindre än 5000mm kallas det bara för vattenresistent. Kommer förmodligen behålla overallen så får detta år bli ett test om 5000mm räcker eller inte.
    Ok
    tack för lite info.
    Då känns de ju som för lite på ett par skor i alla fall. För då pulsar man ju verkligen runt i snö med hela tiden.
    Då stryks everest skor från min lista, synd!
  • sarsparis

Som sagt, 5000 är minimum för att det ska få kallas vattentäta. vi som bor i en slaskstad, göteborg, har satsat på riktigt skor och overaller med 10000

• jessica1979

Fast i Vi föräldrars vinteroveralls test står det att 1500mm och bättre kallas vattentätt har jag för mig.

• cloudberry79

I Vi Föräldrars test fick den dålig vattentäthet, ingen höjdare om man bor där det är mycket slask. För en hundring till får man ju Coop Friends-overallen, som var bäst i test.

If you love me - please don't feed me!
  • JWM

är man orolig att det läcker köp ett fodrat galonställ istället!!

• Annamamma 83
    JWM skrev 2009-10-14 09:27:16 följande:
    är man orolig att det läcker köp ett fodrat galonställ istället!!
    de e inte bra, de andas inget vilket gör att barnen svettas istället o blir kalla av de
  • Charlien

5000 är inte tillräckligt för lek i slask enl min uppfattning. Jag har själv en jacka i detta och den klarar en stund i regn, men inte om man rör sig i den, typ klättrar osv, för när man "gnuggar" den så släpper den igenom vatten.

• Annamamma 83
    Charlien skrev 2009-10-14 16:44:47 följande:
    5000 är inte tillräckligt för lek i slask enl min uppfattning. Jag har själv en jacka i detta och den klarar en stund i regn, men inte om man rör sig i den, typ klättrar osv, för när man "gnuggar" den så släpper den igenom vatten.
    Ok, jätte bra o höra detta. Ja trodde faktiskt de Everest skorna skulle vara en bra sko, men på skor vill man ju ha ännu högre än jacka t om.

får bli viking i år igen, dock vet ja inte va ja ska hitta på till lill grabben som har en knubbig o hög fot. Han blir 2 år i vinter
  • Fantastiska Skatt
    Annamamma 83 skrev 2009-10-14 17:05:23 följande:
    Ok, jätte bra o höra detta. Ja trodde faktiskt de Everest skorna skulle vara en bra sko, men på skor vill man ju ha ännu högre än jacka t om.får bli viking i år igen, dock vet ja inte va ja ska hitta på till lill grabben som har en knubbig o hög fot. Han blir 2 år i vinter
    Min son har också knubbiga fötter och hade Kavats Defender förra vintern och kommer ha i år igen, var supernöjd med dom! Han var alltid torr och vamt och de är lätta att ta på själv. Han blir tre i vinter.
  • Charlien

Annamamma 83 skrev 2009-10-14 17:05:23 följande:

Ok, jätte bra o höra detta. Ja trodde faktiskt de Everest skorna skulle vara en bra sko, men på skor vill man ju ha ännu högre än jacka t om.får bli viking i år igen, dock vet ja inte va ja ska hitta på till lill grabben som har en knubbig o hög fot. Han blir 2 år i vinter
    Ja om skorna motsvarar min jacka så kommer dom inte hålla för bus. Vi har köpt kavat nord som inte är bland dom vattentäta skorna på deras hemsida men som har funkat kalas hos oss. (zon 1) Vi hade dem hela vintern förra året o bytte med fodrade tretorn gummistövlar när det var extremslaskigt.
Svar på tråden Räcker 5000mm vattenpelare på vinteroverall i slask och väta?