• Champagne

Jobba natt och ha barnet på dagis?

Vet någon om det finns några regler som gäller när man ska jobba natt och lämna barnen på dagis? Hur länge får man lämna dem dagen efter när man ska sova?

Och samma dag som man ska gå på nattpasset, har man rätt att lämna dem på dagis några timmar då också? Jag menar, ha barnen från kl 06-21 och sedan vara pigg och jobba natt, vem orkar det i längden?

Jag vet att det skiljer sig från förskola till förskola, men finns det något i skollagen som man kan vara hjälpt av? Jag frågade nämligen på förskolan, men ingen visste.

• Svar på tråden Jobba natt och ha barnet på dagis?
  • Tiro

Det har inte varit några problem i vår kommun. Man måste få sova en stund innan och självklart mellan passen. En arbetskamrat hade problem och fick kämpa för det. Den personalen var ju totalt skruvade som inte förstår vad nattarbete innebär och satte käppar i hjulet. Till slut löste det sig efter flera turer.

• 6 Små Älsklingar

Jag jobbar också natt och undrar hur det fungerar vid vab.

Den dagen barnet går tillbaka till dagis så skulle ju jag behöva sova så jag orkar jobba på natten, men det går väl inte att ta vab den dagen eftersom barnet då är tillbaka på dagis.
    Hoppas ni fattar hur jag menar

Hur gör ni vid sådana tillfällen?

• Mandarin

Min sambo jobbar natt, kommer hem vid kl 8 på morgonen. Vi får ha dem till kl 16 om jag inte slutar tidigare förstos.

• nallemaja
    Mandarin skrev 2009-10-05 19:03:48 följande:
    Min sambo jobbar natt, kommer hem vid kl 8 på morgonen. Vi får ha dem till kl 16 om jag inte slutar tidigare förstos.
    Ungefär samma här, sambon slutar 6.00 och hämtar tjejen kl 15
  • Syster C

Jag jobbar ständig natt. Dagen jag ska gå på mitt pass är de på dagis 9-14 och då sover jag. Sen lämnar min man 07 på dagis och jag hämtar 16. Funkar kanonbra!

När det gäller v.a.b så har jag tagit de flesta ggr efter som det är svårt att sova om maken är hemma med 2 sjuka barn.... om jag ska jobba natten mellan 9 och 10.e så är det den 10:e som v.a.b-dagen ska fyllas i på, eftersom större delen av passet hör till det senare dygnet.

• Champagne

Men vad säger lagen då? Står det nåt om hur många timmar man har rätt att lämna om man ska gå på natten eller dagen efter när man behöver sova?

• Vasen

Jag tror det är upp till varje kommun?

Hittade detta:

www.malmo.se/skolautbildning/forskoleverksamhet15ar/dettastyrforskolan.4.33aee30d103b8f15916800051930.html

"Förutom skollag, skolförordning, läroplan och kommunala mål regleras den kommunala förskoleverksamheten i Malmö av tillämpningsföreskrifter.
    Kommunstyrelsen har utfärdat tillämpningsföreskrifter att gälla från och med 2008-08-01. Tillämpningsföreskrifterna förtydligar bland annat regelverket om rätt till plats och nyttjande av plats samt anmälan om behov och erbjudande av plats."

Så här står det på Malmö kommuns hemsida om barn till nattarbetande.

www.malmo.se/download/18.427bf15412207bac3c980004920/Till%C3%A4mpningsf%C3%B6reskrifter+090701.pdf

"I Malmö gäller följande
    -
    ...Då vårdnadshavare arbetar på natten har barnet rätt till förskoleverksamhet under dagen... "

Alltså inga speciella timmar eller så. När jag jobbar natt lämnar jag dagen efter, men jag har fått veta att jag får lämna på dagen före också om jag skulle vilja det.

• Champagne
    Tack! Det var intressant läsning!!!
  • Vera 74

Jobbar själv i förskolan och vi har pratat om detta många gånger. Har flera föräldrar hos oss som jobbar natt, men alla lämnar de olika...

Det hade varit skönt för oss som jobbar om det funnits regler att följa.

Det vi funderar mest på är tiden den dagen då man ska gå på ett nattpass efter att ha varit ledig. Ni förstår vad jag menar?

Då har man ju som förälder sovit en hel natt och då tycker vi det känns märkligt att ha barnen i förskolan mellan 8-14 för att man som förälder ska sova...
    Kan man verkligen sova då igen efter att ha sovit hela natten?

När jag själv jobbade natt så försökte jag sova på eftermiddagen...

Jag är så lycklig över min Ismone!
  • Champagne

Jag kan sova hur mycket som helst Så för mig är det inga problem att lägga mig några timmar på dagen om jag ska jobba natt sen.

Svar på tråden Jobba natt och ha barnet på dagis?