• iisee

Vätskande o. geggigt öga på 4 månaders bebis?

Ja, min lilla tjej på snart 4 månader har idag haft jätt kladdigt och geggigt höger öga. Rinner och geggar, när hon sover så måste man ta en blöt kompress för att få upp hennes öga då det klibbat igen och torkat fast.

Någon som vet vad detta är? Ögoninflammation på G? Det är annars inte rött eller så.

• Svar på tråden Vätskande o. geggigt öga på 4 månaders bebis?
  • Miss Maya

Har hon haft liknande förut som yngre?

Små barn har en trång tårkanal och då kan det bli så. Min lilla hade det från och till de första månaderna i ena ögat. Det försvinner av sig själv. Barn upp till ett år kan få detta.

Är det inte rätt, är det ju knappast en ögonnflammation.

• MsLili

Min son fick det på BB, han hade det i ca 1 månad. Gulgegga, och ibland så kunnde det klibba så han hade svårt o öppna ögat. Han hade då fått något virus. Du kan fråga på BVC. Rengjorde med saltlösning.

• iisee

Nej hon har aldrig haft såhär tidigare. Och hon är inte heller sjuk, snorig eller så.

När man själv haft ögoninflammation så har det ju varit såhär liknande. Men även rött och irriterat. Och eftersom hennes INTE är det så...

Nåja, ska fortsätta putsa det när det klibbar ihop, blir det inte bättre får man väl ringa BVC.

• Pysselgalningen

Ögon inflammation = illrött öga

Kan vara så att hon fått nått i ögat och att ögats försvar har satt in för att rensa bort det. Jag får själv en redig gegga i ögonen när det åker in ögonfransar.

• Gladabarnensmamma

Hejsan! Det är jättevanligt att dom får in ngt smuts i ögat när händerna börjar vifta allt ivrigare! Om du ammar är bröstmjölk (några droppar rakt in i ögat!!) helt suveränt, på mina grabbar har infektionen försvunnit på en halv dag...
    Någe med antikropparna i mjölken sägs det. Droppa varannan timme.

• iisee

Neeej jag ammar inte...

Finns det något annat som ska vara bra att droppa in i ögat för att underlätta? Ögondroppar av något slag eller ska det bara försvinna av sig självt efter ett tag?

Ja hon viftar och petar in både fingrar, nappen och leksaker i ögonen i misstag när hon ska ha in de i munnen

• Gladabarnensmamma
    iisee skrev 2009-10-05 19:57:26 följande:
    Neeej jag ammar inte... Finns det något annat som ska vara bra att droppa in i ögat för att underlätta? Ögondroppar av något slag eller ska det bara försvinna av sig självt efter ett tag?Ja hon viftar och petar in både fingrar, nappen och leksaker i ögonen i misstag när hon ska ha in de i munnen
    ärs då, det var ju synd. Har inget supertips - bara att du ska hålla rent (apoteket har nog ngt vatten & kompress du kan tvätta med). Kladdiga ögon brukar (ska?) klarna inom 2-3 dagar tycker jag.
Svar på tråden Vätskande o. geggigt öga på 4 månaders bebis?