• mollisen

minifom el semper magdroppar?!?

har en liten tjej på 1,5 mån som har det lite krångligt med magen. Har provat minifom men vet inte om d hjälper, har även sempers magdroppar hemma... ngn som har erfarenheter av dessa båda? kan man kanske kombinera dem? tips tack :)

• Svar på tråden minifom el semper magdroppar?!?
  • cateye3

Hej!

Våra barn har inte haft problem med magen på det sättet, men när äldsta var runt 1,5 -2 år, ballade hennes mage ur ett par dagar.
    Det var vatten, och vi hade ingen förklaring på vad orsaken kunde vara.
    Då fick vi rådet att prova Magdroppar, och dagen efter började magen bli som vanligt igen

• Tinisen1

vi använder/använde minifom och tycker att den funkar bra, får använda den lite nu med (hon är 4 månader), den andra har vi aldrig provat.Lycka till

• ronn

Man kan kombinera dom två,det gjorde vi efter råd på apoteket.
    För våran lilla så hjälpte dock inte något av det.

• mamma to be

Tror att sempers magdroppar har mer vetenskapliga belägg än Minifom. Vi använde båda, men det var först när vi började med minifom som det blev riktigt bra. Tror att det kan bero på vad barnet har för orsak till magont. Vår son ammade så ofta att jag tror att han fick i sig för mycket luft. Minifom finfördelar ju luftbubblorna så att de blir mindre och lättare att få igenom. Kom ihåg att det är först på 3e dagen du ser effekt.

• BrittaS
    mollisen skrev 2009-10-05 19:54:26 följande:
    har en liten tjej på 1,5 mån som har det lite krångligt med magen. Har provat minifom men vet inte om d hjälper, har även sempers magdroppar hemma... ngn som har erfarenheter av dessa båda? kan man kanske kombinera dem? tips tack :)
    Vi har provat båda - det är ju egentligen helt olika saker. Minifom minskar skum/bubbel-bildningen i tarmen medan sempers magdropper är probiotika, dvs bakteriekultur. Små barn har ännu inte hunnit utveckla en bra bakteriekultur i tarmen. så dropparna hjälper till.

Vår dotter fick jätteont av Minifom, hon bara skrek. När vi slutade med den fick hon mycket mindre ont. Nu kör vi med sempers magdroppar och de verkar fungera bra! Dessutom gör vi magmassage två gånger om dagen.

Lycka till!
  • DariaM

Minifom och Semperdroppar verkar på helt olika sätt, minifom verkar mot gasig mage medan semper balanserar magen genom sina "goda bakterier". Semperdroppar kan alla ta genom hela livet (här har hela familjen börjat med dem på morgonen)...de funkar på samma sätt som te.x alla dessa små yoghurtshots med goda bakterier eller Proviva. Jag läste någonstans att semper kan även vara bra för magknipet då bakterierna påskyndar nedbrytningen av mjölken.

Du kan ge semperdroppar och minifom samtidigt.

Har du provat magmassage. Om inte så fråga din BVC sköterska så kanske hon/han kan visa hur man gör. Du kan även prova att cykla med ditt barns ben eller tycka dem mot magen (en form av tarmmassage som kan vara bra mot magont).

Lycka till och hoppas din bebis mår bättre snart.

• mamma to be

När min son hade ont i magen fick jag tips om ett naturpreparat som hette gripe water (fänkålsextrakt tror jag att det är)Kommer från England, men finns att köpa på barnbutiken (även på deras hemsida tror jag). Vi hann aldrig prova det förrän magen blev mycket bättre. Magmassage tyckte jag var kanon.

• Viicii

Sempers magdroppar har fungerat jättebra för oss! Minifom gjorde bara så att min dotter kräktes.

• Onka 85

Som inläggen innan så verkar dom ju för helt olika saker.. jag kunde inte amma min lilla kille så fick börja med ersättning när han va ca 1,5mån. han fick minifom droppar för o slippa magknip.. den tar ju ut luften ur tarmarna som dom får ont av i form av små pruttar. dock blev han väldigt hård i magen av ersättningen o fick därför ca 4ml lactolos i maten morgon o kväll. sempers magdroppar har han fått först nu när han är 6månader o varit "dålig" I magen. då för att återställa tarmfloran i form av "goda" bakterier

• ÅÅsaGGåsa

För oss så har movicol fungerat bättre än lactulos.

• Thezzii

vi körde båda tills han var tre månader och sedan bara semper.. funkade bra för oss :)

• Nollfemnollnioelva

Ett tips som är värt att prova.
    Koka upp en kopp vatten med 1 tsk fänkål, 1tsk kummin och 1 tsk anis(hela frön, finns i kryddhyllan) låt dra i fem minuter, sila och drick. Jag brukar doppa en tepåse i för annars smakar det inte så gott. Det fungerar på min tös, har använt denna metod i sex veckor.
    Hoppas de löser sig för er.

• Markatta

Om hon blir bra av bara semperdropparna är det ju mycket mer praktiskt för er föräldrar, de ges ju bara en gång per dag, minifom ges vid varje amningstillfälle, vilket jag upplevde som väldigt jobbigt...
    Jag använder bara sempers nu och det funkar superbra!

• zingoalla

Jag ger båda, men vet egentligen inte om det hjälper så mycket.Började med bara semper en vecka men sen la vi till minifom.Nu är hon väldigt fisig men antar det är meningen dom ska komma ut.

Nån som vet om det är ok att ge lactulos oxå, fast man ger dom andra 2.

• Mrs Bura

Var försiktig med Lactulos, det kan ge gaser i sig...kolla biverkningarna på paketet. Jag fick massa gaser av dem.

Svar på tråden minifom el semper magdroppar?!?