• angelcry

Hur lägger man hus bud??

Kanske la det här på fel ämne nu

Vi ska börja bjuda på ett hus och mäklaren ville att vi skulle bryta isen och lägga första budet. Men hur gör man
    Det står Pris 1 300 000kr/Bud. Är det meningen att man ska börja buda från det priset eller kan man bjuda under.

Hjälp mej snälla

• Svar på tråden Hur lägger man hus bud??
  • gummalottan

Visst kan du lägga ett lägre bud om du vill!

• Pärsicka

Ojoj... det där med budgivning är en hel vetenskap utan några exakta formler.

Vi bjöd under utgångspris och det vart så småningom budgivning då det fanns andra intresserade oxå. Men vi fick iaf huset och det till under utgångspriset.

Lycka till!

• angelcry

tack för svaren.
    Sambon jobbar kväll så vi hoppas att någon har börjat budgivningen tills i morgon så vi slipper börja
    Men hur mycket lägre kan man gå då?
    Lite pinsamt om det skulle bli för lågt.

• Alle

Oj det där är svårt.
    Har ni enats om att ni vill ha det, och hur mycket ni vill betala?

Vi ska precis börja en budgivning, mäklaren ringde nyss och sa att han fått ett bud på begärt pris - vilket jag tycker är schysst att börja med om ni inte tycker att det är oskäligt högt förstås - och vi ska på omvisningen i kväll och kollar då av hur landet ligger med mäklaren.
    Många mäklare frågar varje köpare innan budgivningen om det finns lånelöfte eller om bankkontakten är klar tex.
    Vad som betraktas som skambud vet jag faktiskt inte, men ett hus som stått osålt länge kan man ju chansa och ge ett bud rejält under begärt pris för att se vad säljaren säger.
    Vi bestämmer innnan hur mycket objektet är "värt" för oss, och väger då in olika saker som gäller just oss.
    Sen så beror det på om det är en telefonbudgivning eller SMS-budgivning.
    I vilket fall som - när mäklaren kontaktar er så talar han om det senaste bud han har fått. Då väljer ni om ni vill gå med eller stannar.
    STRUNTA i vad en del mäklare säger om att de inte vill ha för låga bud, bjud 5000 mer bara om ni vill eller så. Det gör iaf vi
    Går ni med så talar ni om vad er nästa bud blir, alltså vad ni vill betala.
    Mäklaren kollar med de andra köparna och tar emot eventuella motbud och så håller det på tills alla utom en är ute ur leken
    Lycka till!!! Visst är det spännandne.

• Mallin

Vi har precis "vunnit" en budgivning!
    Har varit med i flera tidigare, men aldrig känt att det varit så rätt att lägga så mycket pengar för de husen.
    Men denna gången känns det helt rätt även om priset är ganska högt!!
    Just nu går en massa tankar runt i skallen!
    Vad har vi gett oss in på ?!!!!!

• angelcry

Vi startade budgivningen och gick ner 300 000 från utgångspriset. Vi leder fortfarande budgivningen och har inte kommit över utgångsprise än. Väntar på en som ska buda idag....är jätte nervös och hoppas att det inte är någon som vill ha huset. Vill ha vill ha vill ha!
    Våran budgivning är över mail....skit jobbigt för då måste man vänta tills man slutat jobbet för att kunna veta. Vill att klockan ska vara tre nu!

Mallin
    Grattis, va roligt. Förstår att du har mycket som snurar i huvudet nu. Jag under med i bland vad vi har gett oss in på
    Vi har också tittat runt lite men det här känns med som rätt.

Alle
    Hur går på budgivningen....har ni kommit någon vart?

• Mallin

Angelcry: Oj, 300 000 UNDER utgångsbud...det var inte dåligt. Tror ni att säljarna säljer under utgångbudet?
    Det skulle de aldrig göra här där jag bor, här är det snarare 300.000 ÖVER istället.
    "Vårt" slutpris hamnade på 185.000 över utgångsbud.
    LYCKA TILL !!

• Isfjord

"300 000 UNDER utgångsbud...det var inte dåligt."

Beror väl lite på om utgångspriset var 400 000 eller 4 570 000....

• Isfjord

Såg att det står "Det står Pris 1 300 000kr/Bud." högre upp. Då var det riktigt bra.

• Alle

angelcry - hur har det gått?

Själv så har vi förlorat en budgivning i förra veckan, trist för det var ett "Vill ha".
    Men men, det kommer fler hus, ska på visning på 3 intressanta objekt på söndag.

• angelcry

Vårat bud är fortfarande det vinnande budet 1.120 000 och mäklaren ringde i Tisdags och sa at dom flesta dragit sig ur så det va vi och en familj kvar fast dom hade problem med lånet. Han skulle prata med husägaren och sedan höra av sig till oss igen. Hoppas att han ringer idag

Alle- Tråkigt att ni inte fick det men det kommer ju som sagt fler hus. Hoppas något av husen på söndag är ett "vill ha" hus

Mallin- Jag trodde att det skulle gå över utgångspriset direkt men som det ser ut nu så ligger det kvar på vårat bud. Får hoppas att han vill sälja för det priset med. Familjen som äger huset har redan flyttat ner till Malmö så det är pappan som säljer huset så dom borde ju vilja bli av med det tycker man ju....hoppas att det är så iaf

• angelcry

Blir galen-Vi "vann" budgivningen men nu vägrar han sälja. Han tycker att priset är för lågt. Man borde inte få göra så. Ja som va så glad för att vi vann budgivningen.

Alle- Hittade ni något hus i söndags?

• Norahs mamma

Angelcry
    Vad taskigt... Vill ni inte gå upp lite då?
    Å även om man vinner budgivningen kan säljaren sälja till nån annan, som la ett lägre bud... (men hur troligt är det, man vill väl ha så mycket som möjligt?)

Själv fick jag nycklarna till huset igår, och har satt upp gardiner idag

• snuffsis

Angelcry

Ha lite is i magen och vänta lite och se om husägaren kommer med ett motbud till dig och se om ni kan mötas!?!?! För finns det ingen annan köpare och säljaren måste sälja så ändrar han sig snart!

Vi har precis köpit hus, och har innan det bjudit på säkert ett 10 tal hus. Och jag tycker att -300 000 kan man visst börja med, jag bjöd 1 300 000 för huset vi har köpt nu till att börja med. OCH slutsumman blev .........1 800 000........

Lycka till....

• Engeln

Is i magen angel å ge honom tid, men säg till mäklaren att budet sjunker vartefter

• Goltlännig

Angelcry

Ha is i magen. Men jag vet att säljare alltid har rätt att sälja till vem han vill även om man har lagt högsta budet är inget säkert förän man skrivit kontrakt och säljaren kan vänta på ett bättre bud om han vill även om det tar tid.

Håller tummarna att allt löser sig för dig...

• angelcry

Ja vi får ha lite is i magen som sagt men det är jobbigt när det blir så här, man tappar ju nästan lusten.
    Vi tycker inte att huset är värt mer så vi har inte inte lust att gå upp i pris, det är mycket att göra och vi har räknat med 500 00 i renoverings kostnader och ägeren påstår nu att han ska ta semester för att göra iordning allt. Mäklaren har inte hört av sig något mer men jag hoppas vi får veta hur det blir innan veckan är slut.
    Tar det för lång tid och om han ska håla på och strula så är vi ju inte intresserade längre.
    Vi har ju ingen jätte panik att flytta heller så om vi inte skulle få det här huset så hinner det komma många fler tror jag.
    Försöker tänka lite positivt

Svar på tråden Hur lägger man hus bud??