• Längtan82

    Ont i Urinblåsan?

    Hej!!

    Jag har sedan jag var 15 år (nu är jag 26 år) haft problem med min urinblåsa. Jag vill beskriva det som att ha återkommande urinvägsinfektioner. Blåsan känns stor och svullen. Jag blir panik kissnödig och när jag kissar gör det ont. Det kommer dessutom bara några droppar. Detta har jag till och från var och varannan dag. Jag har det dock oftare på vintern. Det uppstår när jag övergår från att frysa till att vara varm eller tvärtom. Jag klär mig alltid varmt om vintern men det är inte alltid som det hjälper.

    Jag har varit hos massor av läkare med detta men det har inte funnit någon hjälp att få. När jag var 15 och fick mina problem första gången var jag på ungdomsmotagningen och gjorde en gynundersökning. Där visste de absolut ingenting. De sa bara att jag skulle klä mig varmt. Sen var jag hos en urolog, han sa att jag hade en inflamation i u-blåsan. Jag fick tabletter (furudantin) som jag skulle ta under en tid för att se om de hjälpte. Furadantin används för att behandla urinvägsinfektioner och kan även användas förebyggande om man har ofta förekommande urinvägsinfektioner. Jag käkade dem först i ett halvår, fick en massa biverkningar av dem. Klåda och brunt kiss bland annat. Jag ringde läkaren och frågade vad jag skulle göra. Han sa att jag skulle käka dem ett tag till. Jag käkade dem cirka tre månader till. Jag ringde tillbaka. Läkaren hade gått i pension. Jag blev skit förbannad. Men ingen av dem på urologmotagningen visste någonting. Jag ringde därefter en privatläkare. Han gjorde inte ens en gynundersäkning utan sa direkt. Att mitt problem är jätte vanligt och att det kommer gå över när jag blir gravid. Han sa att jag hade bakterier i urinen som gjorde att det sved och att det skulle ändras när min bakterieflora ändrades. SÅ FAN HELLER!!!!!!! Jag blev gravid (fick dock missfall i vecka 14 men det är en annan historia) men inte FAN försvann mina problem. Kommer jag få leva med detta resten av mitt liv? Detta har bland annat förstört mitt sexliv ganska så rejält. Är nästan aldrig sugen på sex. Lite jobbigt för min stackars pojkvän. Den sista läkaren jag var hos sa ju också att detta var vanligt bland tjejer, men varför har jag då aldrig hört talas om någon annan som har detta problem?

    Finns det någon annan där ute i världen som hört talas om detta eller till och med har samma problem som jag?

    Kram

  • Svar på tråden Ont i Urinblåsan?
  • gaffsan

    Nej , detta ska du inte behöva ha , du behöver utredas , det låter som du ej kan tömma blåsan,du ska kräva en ordentlig genomgång. Jag hade återkommande
    UVi , de röntgade njurar och allt .. - Snälla sök hjälp hos en ny , detta är grymt
    jobbigt  , men så här kan du icke ha det .
    In boxa  gärna mig .om du vill diskutera detta närmare {#lang_emotions_sunny}

  • Längtan82
    gaffsan skrev 2009-10-06 00:06:45 följande:
    Nej , detta ska du inte behöva ha , du behöver utredas , det låter som du ej kan tömma blåsan,du ska kräva en ordentlig genomgång. Jag hade återkommande UVi , de röntgade njurar och allt .. - Snälla sök hjälp hos en ny , detta är grymt jobbigt  , men så här kan du icke ha det .In boxa  gärna mig .om du vill diskutera detta närmare
    Hej, tack för ditt svar :) Kan dock inte hjälpa att jag har tappat förtroendet för vården. Har ingen lust med att genomgå en massa undersökningar igen utan resultat. Ingen tar ju tag i mitt problem på allvar. Jag blir bara hemskickad igen.

    Vården, MY ASS!!! Nu har det gått så långt att jag har vant mig vid detta. Tänker inte så mycket på det förutom när jag sitter på toa och det svider som FAN.

    Jag har andra berättelser som gör att jag tycker vården är skit. När jag fick missfall fick jag dagen innan jag skulle skrapas en tablett (cytotek) som skulle göra att allt kom ut. Jag skulle ta denna på kvällen innan jag gick och la mig. Klockan 03 fick jag kramp i magen. Tog två panodil och lyckades somna om. Klockan 06 ställde jag mig upp och blodet bara forsa. Sprang in på toa. Var nära och svimma så jag var tvungen o lägga mig i badkaret. Jag förlorade massor av blod. Trodde att jag skulle dö där i badkaret. Som tur var har jag ju en pojkvän som kunde ringa ambulansen. Men om jag inte hade haft honom, vad hade hänt då? jag kunde ju inte ta mig ur badkaret. Jag fattar inte hur läkarna på KK kunde skicka hem mig med denna tablett.

    En annan berättelse är att jag har varit hos läkare för att jag trott att jag har varit laktosintolerant. Har haft ont i min mage ganska mycket till och från. Jag kommer dit, han tar prover och jag blir hemskickad. Jag får några dagar senare ett brev hem där det står att jag inte har laktos, men hallå vad händer nu då? får jag ingen mer hjälp?

    Så du måste förstå att jag känner mig besviken på vården. Jag vet att jag inte kan ha det såhär men jag har gett upp. Har ingen jäklar anamma i mig kvar!!! :(

    Finns det verkligen ingen annan som har mitt problem?
  • sancia

    Hej!
    Jag ser att det var ett tag sedan du startade tråden, men jag vill ändå ge dig lite hopp.


    Jag har haft problem liknande dina. Upprepade urinvägsinfektioner (ca 20 per år) den 15 års ålder och ständig värk i urinblåsan.
    Jag gick på behandling i princip hela tiden. Fick höra samma sak som dig, att det skulle bli bättre efter graviditet.


    Mina problem fortsatte i början av min första graviditet, men avklingade efter ca halva tiden. Efter förlossningen hade jag inte en urinvägsinfektion på 15 månader och heller inte ont.


    Nu är jag gravid igen, och hade lite ont i början, men nu har det börjat bli bättre igen.

    Jag vet hur  jobbigt det är och hur ont det kan göra. Du får gärna inboxa mig om du vill veta något mer.

  • Längtan82

    Oj vad längesen ni skrev! jaja tänkte bara uppdatera med att det inte har hänt någonting här. Blev dock väldigt glad när jag läste ditt (Sancia) inlägg. Du ger mig lite hopp om att detta faktiskt kan försvinna. Jag är dock lite orolig över att min urinblåsa skall göra riktigt ont under min graviditet....du skriver att du hade lite ont i början av dina graviditeter. Hur pass ont, för jag har ju ont nu och kan ju tänka mig att det blir värre när bebis ligger mot blåsan?

  • Le petite moi

    Kan man inte tömma hela urinblåsan kan man kanske behöva tappa,med engångskatetrar. Vet inte om det är det problemet du har men googla gärna och läs om det.

  • Soror_Mosa

    Hej!!

    Jag har samma problem som dig sedan några år tillbaka! Det är väldigt jobbigt och man vet inte vad man ska ta sig till, känns som att ingen bryr sig riktigt om de jobbiga besvären man har...

    Krya på dig vet inte om det är den rätta meningen

Svar på tråden Ont i Urinblåsan?