• Oz1

Engelsktalande - Jobb i Sverige?

Tankte be om tips och ideer angaende chanserna for engelsktalande att fa ett jobb i Sverige.

Jag och min kille vill flytta till Sverige i februari. Han talar lite svenska men inte sa att han skulle kunna fa ett "vanligt" jobb. Han har en bra utbildning men jag tror det ar valdigt svart for honom att fa ett jobb i den branschen som ar engelsksprakigt.

Nagon annan som varit i en liknande situation? Vart borjar man, ar det helt omojligt eller ska vi ge det en chans? Mycket tacksam for alla tips!

• Svar på tråden Engelsktalande - Jobb i Sverige?
  • Neko

Har inget konkret tips men man märker ju att på många restauranger så talar serveringspersonalen bara engelska (+ ev ett annat hemspråk) och det är ju inga problem. Kan inte heller tänka mej att det skulle vara några problem med tex programmeringsyrken och liknande.

Doktorand? =P De är ju oftast engelsktalande enbart.

Vad har han för utbildning?

• Oz1

Nej jag tror inte heller att det skulle vara omojligt att fa ett jobb pa tex. Brittisk Pub tror t.om att det kan vara en fordel sa det ar helt klart ett alternativ.

Nar jag letar engelsksprakiga jobb ar det bara IT jobb som finns vilket ar lite synd eftersom han knappt vet hur man startar en dator;)

Han ar Byggnadsinspektor och har jobbat som det i 10ar och just byggbranschen tror jag tyvarr tror jag det ar svart att fa in en fot i byggbranschen om man inte talar svenska.

Jag anser att det basta alternativet ar att jobba sig upp medans han lar sig spraket men det ar svart att veta vart man ska borja..

• BuoBä

Det kan ju gå att få jobb inom något område relaterat till byggbranchen, om man ser lite bredare på det. Nu gissar jag bara, men tex en importör av byggvaror kanske behöver någon som kan engelska?

Byggnadsinspektion är troligen svårt att få jobb inom direkt eftersom det är olika regler och normer i olika länder. Kanske kan han läsa svenska och samtidigt några byggkurser på universitet för att "försvenska" sina kunskaper?

• victoria p

vi sitter i samma båt. min man från england lyckades få jobb snabbt som flyttstädare (genom en bekant), där pratade ingen svenska! Sen fick han jobb på premo (dagens nyheter o såna morgontidningar) o då bodde vi i stan så det gick bra med de tiderna jobbet hade.
    sen genom en annan bekant fick han jobb som möbel-monterare. men det var projekt jobb o han blev överflödig när jobben sinade iomed finanskrisen.. så nu e han fortfarande arbetslös.
    verkar som om enda chansen att få jobb är genom bekanta, eller om man har tur o lyckas få jobba i pub, men de vill allihopa ha erfarenhet, lämna cv osv. inte som i england där man bara går in o frågar o sen får man börja eller inte.
    lycka till iaf.

Svar på tråden Engelsktalande - Jobb i Sverige?