• solstråle80

Avliva hunden

Hej på er.

Jag behöver råd.
    Om jag gör rätt eller ni tycker jag gör fel.
    Min hund har blivit 13år.
    Hon är super pigg.
    Precis som hon fortfarande är valp.
    Men hon fick diganosen chusings syndrom för ca 2år sen.
    Vi försökte att behandla henne.
    Men medecinen slog ut all kortison i hennes kropp.
    Så vi fick sluta med behandlingen.
    Hon har varit väldigt törstig sen hon fick den sjukdommen.
    Hon dricker ca 5-6 liter vatten om dagen.
    En stor frisk hund dricker ca 1 ½ liter om dagen.
    Nu på senare tid.
    Så kan hon inte hålla sig längre.
    Varje natt är jag uppe och torkar upp kiss efter henne.
    Hon kan ligga och sova och kissa på sig utan hon vet om det.
    Jag bryr mig inte om att hon kissar inne.
    Men frågan är om hon mår bra.
    Hon har även blivit opererad för ljuver tumörer för några år sen och hon har fått tillbaka ljuver tumörer.
    Som jag har beslutat för att inte ta bort.
    Tycker hon är för gammal för att ta bort dom.
    Jag ringde vet i dag och fick en tid till henne den 15/10
    Men fan gör jag rätt.
    Hade hon inte varit så pigg.
    Så hade allt varit mycket lättare.
    Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Avliva hunden
  • Molson Canadian

Jag hade låtit avliva henne.

• Chica

Jag vet hur jobbigt det där är, min gamla tik (kanske ska säga familjens) blev 13, hon hade också återkommande juvertumörer och vi beslöt att inte operera pga hennes ålder...
    Jag hade valt det som var rätt mot min älskade familjemedlem, att låta henne somna tycker jag är rätt...även om det är ett jätte svårt beslut att fatta, så vet man iallafall att hunden fått den bästa tiden hon kunnat ha och att hon får somna in lugnt och stilla innan hennes besvär blir för mkt för henne så hon får ha ont...

Hoppas allt går bra för er, följ ditt hjärta och var stolt över att vara en hundägare med sunt förnuft och äkta kärlek till din hund.
    Varma hälsningar från mig och hundarna.

• SFHelen

med storg sorg i hjärtat måste jag säga att jag hade avlivat om de var min hund (kan tillägga att jag är hundägare själv).

Kommer vara tungt o sorgligt o jag hoppas att du har stöd efter vet.besöket om hon ska avlivas.

• Jennypenny83

Usch... Jag var igennom samma dilemma förra våren/ sommaren. Min hund blev nästan 16 år och varit stort sett kärnfrisk hela sitt liv, bara "vanliga" ålderskrämpor till sist.
    Han blev inkontinent det sista halvåret, hörde dåligt, fick svårt att resa sig (bakpartiet) och hade perioder med magknip. Tror inte som så att han hade ont, men just det där med att han inte kunde hålla sig var inte värdigt för honom.
    Det som avgjorde mitt beslut var en dag att jag såg att livsglädjen inte fanns kvar. Det var mer en desperat blik och han kämpade för att hänga med dom andra hundarna (som han annars fram till den dagen varit alfa-hane för).

Jag tycker du gör rätt, hade jag stått i samma situation igen, hade jag nog avlivat min hund lite tidigare. Ett bra råd är att ha någon med dig dit, det är jobbigt nog som det är...

• Trill

Jag hade rådfrågat veterinär vad han/hon tycker.

Om hunden mår bra i övrigt och du står ut med att torka kiss ser jag ingen anledning att ta bort henne.

Verkar hon lida på något sätt dock så är det kanske dags. Hon har iallafall fått leva 13 långa fina år.

• Peterstjej

hejsan

jag säger som de andra, jag hade valt o avliva hunden, ett djur ska inte behöva må dåligt den sista tid dom har kvar då är det bättre o ta bort dem innan de mår dåligt, jo jag är oxå hundägare så jag vet hur tungt såna här beslut känns o kommer alltid o kännas oavsett hur många djur man än skaffar sig i livet.

• solstråle80

Typiskt som det är.
    I natt kissade hon inte inne.
    Annars kissar hon varje natt.
    Var det bara för att jag ringde vet i går.
    Nu börjar hjärnan spöka att det inte är dags för henne.
    Men jo innan hon blir sämre. Så e det väl dags att ta bort henne.
    Helst av allt skulle jag vilja att en jägare skjuter henne i skogen.
    Det måste vara ett bra slut.
    Hon springer om kring i skogen med mig och helt plötsligt ligger hon bara ner.
    Ingen av oss visste när det skulle hända. Det visste bara jägaren.
    Nu blir det inte så.
    Men vet kommer ut till stallet där hon var med mig förr i tiden.
    Hon är stort sätt uppväxt där ute på den gården.
    Jag vägrar att ta in henne på en klinik.
    Tänk känslan från hunden med dofterna och sånt.
    Nä fy fan.

• tomcar1

TS.....vi tog bort vår 12 år gamla golden i somras och det var och är jobbigt, men man måste se till både deras och erat egna liv. Det blir inte bättre utan snarare tvärtom. Jag skulle ta bort henne, även om det känns fruktansvärt. Men hon har ändå fått leva ett långt liv och vi resonerade som så med vår vovve att han var värd att få slippa lida efter alla sällskapliga år.
    Många kramar från tomcar1

• Kiitos

ta vara på tiden nu och va med henne myciket.
    vet ur det känns.
    fick ta väck min ena hund förra året 14/2 2008 hon blev 9 r och sen fick vi ta bort vår ara hund den 6 augusti 2009 blev bara 3 år....

• COTTA

Hur går det TS?
    Tänker på dig, har nyss gått igenom nästan samma sak och det är vidrigt .
    Skickar lite styrkekramar.

Svar på tråden Avliva hunden