• Anonym

Förhöjda levervärden? (alat)

usch jag är så nervös här, var till läkaren i går och skulle kolla en del saker, t. ex varför jag så lätt får blåmärken, lymfkörtlar etc.

jag är hypokondriker och misstänkte leukemi.
    jag läste att om man har det har man förhöjda levervärden.

snackade precis bara med en sjuksköterska som talade om detta då jag frågade vilka värden som var utanför "ramen"

Och då var allt bra, sänka, trombocyter, crp eller vad det heter och en amssa sånt, men just Alat låg på 1.07

sen Asat eller vad det hette skulle ligga på ett visst värde om det var 0.77 men låg på 0.61

jag har diabetes, tar inte alls speciellt mkt läkemedel, mycket insulin tar jag men det räknas väl inte som medicin som levern påverkas av?
    ska ringa till läkaren senare i dag, men just nu är jag så sjuk av oro

• Svar på tråden Förhöjda levervärden? (alat)
  • iii83

Ingen fara TS... äter du hormon, ex p-piller, kan det vara boven...
    eller gravid eller varit gravid...
    dina värden är jättelätt förhöjda, inget att oroa sig för alls...
    Jag har haft ALAT på 14 likaså ASAT...
    Jag får behandling nu när jag är gravid pga förhöjt ALAT och behandlingen startades först vid ALAT1,8, påverkad har jag blivit först vid de siffororna, i mitt fall är det graviditetshepatos... men levern har behövt ett år på sig att återhämta sig...

Är du gravid?

• Anonym

nej jag är inte gravid, men jag har diabetes typ1 och haft problem med sköldkörteln i många år.
    vad gulligt att du svarade och jag kommer känna mig lugnare ett tag tills jag snackar med läkaren kvart i ett.

jag fick barn för 15 mån sen.

• Anonym

läkaren var superkonstig och hängde upp sig på helt andra saker som inte hade med detta att göra.
    han sa att det inte var nåt att oroa sig över, eller bry sig om, för att nästa sekund ändå säga att nåt inte står rätt till.

sen sa han att jag hade 1.3 i alat för 6 år sen (har vart på ett större sjukhus under dessa år och inte haft kontakt med VC under dessa)

så det borde ju tyda på att det inte hade med blodtransfusionen att göra för 15 månader sen då jag födde.

i morgon ringer jag till min egen läkare på detta stora sjukhus, jag är nogot lugnare men ändå inte.
    tror att jag har levercancer eller leukemi eller nåt hemskt.

• Anonym (a)

Diabetiker kan få lite högre alatvärden pga ofarlig fettinlagring i levern. Är du dessutom överviktig? I så fall är det den troligaste förklaringen... men även diabete utan övervikt kan leda till fettlever.

jag tror inte du har levercancer eller leukemi eller annat hemskt. Men det är ju jättebra att det följs upp.

Vad var det för grejer som läkaren hängde upp sig på utöver alatvärdet?

• Anonym

jag läste på nätet att var 3:e diabetiker hade förhöjda levervärden, även om det inte är bra så känns det mer okej än att det är nåt annat.

mina blodsockervärden har dessutom varit avsevärt högre det senaste året än annars.

nä denna läkare har hakat upp sig på att jag har "astma"
    jag gick dit för 8 mån sen och sa att jag känner stark ångest etc, sa då såklart att det kännstungt i bröstet.
    "nä du har nog astma" sa han då och skickade iväg mig på tester som visade sig vara helt normala (enligt hon som utförde testet)

när jag uppsökte honom igen fick jag blåsa i denna sak och ta tester, sen prover.
    provsvaren visade då att jag ahde halsfluss, nä jag skulle hämta antibiotika OCH astmamedicin.

jag hämtade bara ut inhalatorn, inte denna "pulmicort" som han ville, den kostade dessutom 400 och det kändes onödigt då ingen nånsin sagt att jag har astma.

detta var ju 6 månader sen. i går lyssnade hanigen och tyckte jag kändes lite "igentäppt" jag har visserligen slem i halsen men jag trodde det satt kvar efter en förkylning för nån månad sen.

well... i dag när jag ringde om levervärdena som jag fått veta på morgonen så sa han ju allt det som jag skrev i #4
    han bara pratade bort detta och frågade:
    * vilken kassa satt hon i?
    * var det en äldre tant?
    * JÄVLA kärring!!!
    * säg åt henne nästa gång att knipa käft!

för denna dam sa i går att den var till för om man hade inflammation i luftvägarna, och jag sa bara att en läkare inbillar sig att jag har astma, och det är pga mitt elm jag har i halsen jag ska ta denna, och det tyckte hon var konstigt, hon sa bara att hon inte trodde det kanske var rätt medicin.

nu vart det lite långt men detta var var samtalet gick ut på i stort.

• Anonym

jag har haft typ1 diabetes och ätit mycket fet mat faktist

bara i sommar har jag vräkt i mig feta pajer, iaf 2-3 pajer i veckan

smulpaj altså.

(håller i skrivande stund på att baka bullar - även där såklart extra mkt fett)

jag är inte överviktig men har gått upp i vikt, fett och diabetes + att jag drack mig halvt redlös två gånger i somaras som jag inte gjort på flera år, ja där kanske svaret ligger?

• Anonym

+ att jag tog en ipren och drack en liten grogg, kanske 6-7 cl sprit för 1 månad sen.

men så farligt borde det väl inte varit?
    jag drack inget mer den kvällen då jag kom på att jag tagit ipren.

• iii83

Mitt alat kan gå upp om jag äter mkt fet mat, för då är levern lite ansträngd, likaså ska jag vara försiktigt med gröna äpplen och ägg

• Anonym

okej jag äter ju rätt fet mat..
    konstigt att läkaren inte nämnde nåt om detta, hittar det på flera ställen på nätet.

hmm.

Svar på tråden Förhöjda levervärden? (alat)