• Flippen

Kan man måla på våtrumstapet?

Vi har ett badrum från 80-talet.
    Golv och väggar är klädda i en aprikosfärgad våtrumsmatta i plast (tror jag).
    Golvet får jag nog låta vara som det är, men väggarna hade jag gärna målat i en annan färg.
    Någon som vet om det går att måla på denna typen av vägg?
    I så fall... hur gör man med grundarbetet?

• Svar på tråden Kan man måla på våtrumstapet?
  • flixflax

Tydligen kan man det. Man kalkar av först på ngt vis. Gå till en måleributik.

• Linnpinn

Jag har målat på vår våtrumstapet och detta var råden jag fick av vår färghandlare : I våtrumstapeter kan det finnas mjukgörare som gör att färgen inte fäster så bra. Testa att måla på ett litet parti med den färg du tänkt dig och låt torka för att se om det fäster. Annar kan man behöva föra på någon form av medel innan, (som jag inte kommer ihåg vad det heter) Kommer ni att ha vatten på ytan, om du t.ex. ska måla i en dusch är det mycket tveksamt om färgen kommer att sitta kvar särskilt länge iaf. Vi har duschkabin i vårt badrum så detta har inte varit något problem för oss och det gick bra att måla med helt vanlig väggfärg direkt på våtrumstapeten. Lycka till!

• Lottis77

Jag har hört att vissa färger gör att våtrumstapeten släpper ifrån sig gifter, så gå till en färghandlare och kolla så du får rätt färg. Detta var visserligen länge sedan, så det problemet kanske inte finns idag, men jag skulle inte chansa.

• Flippen

Tack för alla svar!

Tveksamt om det går då. Vi har nämligen ett badkar där som används som dusch. Får nog höra mig för med färghandlaren först.

Svar på tråden Kan man måla på våtrumstapet?