• Hon den an0nyma sn0karen

Varför inte chippa kattungar?

Precis svarat på en annons där jag frågade om kattungarna var chippade och fick till svar att man inte chippar kattungar? Jag har noll koll på katter är allergiker och katten är inte till mig själv utan en nära släktning utan internet.
    Katten ska vara inomhus men ska kastreras/steriliseras ändå släktingen vill även chippa men om inte detta går hur gör man då? Ska det väntas eller funkar inte sådant? Tacksam för svar, som sagt KATTEN är inte till mig .

• Svar på tråden Varför inte chippa kattungar?
  • Zaria

Till oss sa de när jag ville chippa min kattunge att det var bäst att göra det i samband med kastreringen eftersom nålen de har vid chippning är så grov.

• 2SmåPrinsar

Vad jag har hört så tatuerar man katter istället för om dom skulle vara ute utan halsband så ser man om dom är märkta om dom har tatuering. Annars kan dom avlivas om dom inte har någon ägare. Chippen syns ju inte utan "maskin"

Zaria - Åh va bra uppfattade det på uppfödaren som det var omöjligt att chippa katter. Blev lite orolig då, även om katten ska vara inne så är det ju alltid en försäkring om den är chippad, oförutbara skaer kan ju hända.

Bebis05 - Aha , de är ju bra. Huvudsaken är ju att kattungen är märk så den alltid kan komma tillrätta OM något skulle ske.

• Zaria

Hon den an0nyma sn0karen skrev 2009-10-06 11:53:04 följande:

Zaria - Åh va bra uppfattade det på uppfödaren som det var omöjligt att chippa katter. Blev lite orolig då, även om katten ska vara inne så är det ju alltid en försäkring om den är chippad, oförutbara skaer kan ju hända.
    ja precis, sen skall man ju inte släppa ut katten innan den är kastrerad endå. Nu är min katt innekatt men man vet ju aldrig, har förhoppningsvis 20 år kvar med honom så det känns lika bra att han får ett
  • Granada

Detta med tatuering rekomenderar inte jag. Vet flera katter vars tatueringen blivit sâ otydlig att man inte kan se numret. Alla veterinärer samt polis och katthem kollar efter chip sâ man behöver inte vara orolig att katten avlivas om den hittas.

• Anki85

jag har inte chippat min katt, men han är tatuerad i ena örat.
    han är 8 år gammal nu (märkte honom när han var några månader samtidigt som kastreringen) och det går att läsa siffrorna jättetydligt.
    anledningen till att hon skrev så om katterna var kanske att hon inte ville ha den kostnaden för chippningen, för det är fullt möjligt.
    men det är nog vanligare att öronmärka katter.

• skorpionen80

Det finns väldigt många uppfödare som chippar i samband med första eller andra vaccineringen.

• Havanna82

Som Sverak-ansluten uppfödare måste du chippa ungarna innan försäljning, vilket jag tycker är jättebra. Jag hoppas detta kommer att införas även i jordbruksverket så ALLA katter chippas.
    Även en innekatt kan ju smita och komma bort.

• Eklofen
    Havanna82 skrev 2009-10-06 14:16:16 följande:
    Som Sverak-ansluten uppfödare måste du chippa ungarna innan försäljning, vilket jag tycker är jättebra. Jag hoppas detta kommer att införas även i jordbruksverket så ALLA katter chippas. Även en innekatt kan ju smita och komma bort.
    Kunde inte ha sagt de bättre själv!
  • kattis b

Det går alldeles utmärkt att chippa katter. Vi har chippat alla fem.
    När det gäller öronmärkning är det lätt att den med åren suddas ut och blir svårläslig. Ett chip kan inte riktigt suddas ut och bli svårläsligt.

• Majsan70

Vi chippar våra kattungar innan de lämnar hemmet vid 13-14 veckors ålder. Aldrig några problem och såå grov är inte nålen. De har inte ens reagerat med ett pip.

Tack för alla svaren. Har pratat med min släkting och vi båda tycker denna uppfödare inte känns seriös. Jag ska hjälpa min släktning att hitta någon annan uppfödare och katt . Känns viktigt att katten för vaccinerad samt chippad när den kommer, alltid bättre att katten är helt redo än halvredo. Pratade med uppfödaren som inte ens vaccinerat ungarna :-S . Var kattrasen bengaler så jag vet inte men det kändes inte bra.

• Eklofen

Hon den an0nyma sn0karen skrev 2009-10-06 21:52:53 följande:

Tack för alla svaren. Har pratat med min släkting och vi båda tycker denna uppfödare inte känns seriös. Jag ska hjälpa min släktning att hitta någon annan uppfödare och katt . Känns viktigt att katten för vaccinerad samt chippad när den kommer, alltid bättre att katten är helt redo än halvredo. Pratade med uppfödaren som inte ens vaccinerat ungarna :-S . Var kattrasen bengaler så jag vet inte men det kändes inte bra.
    Tycker ni gör helt rätt i som letar vidare.
    Om det är en seriös uppfödare så ska kattungarna vara båda chipmärkta och vaccinerade och mycket mera vid leverans!

Lycka till i ert letande! =)
  • Kattägd

Jag skulle inte heller köpt en katt som bara är avmaskad, speciellt inte om de påstår att det är en raskatt och tar flera tusen för den, då blir man lurad, då ska vaccinering, idmärkning+registrering, besiktning och stamtavla ingå. Det är lätt att tjäna snabba pengar på "raskattsuppfödning" om man inte gör det enligt reglerna och det vill man ju inte stödja.

Kolla på sverak.se om hon är intresserad av raskatt, där kan man läsa om vad man ska tänka på. www.sverak.se/SVERAK/Om_katt/index_om_katt.htm

Lycka till :)

Svar på tråden Varför inte chippa kattungar?