• memmlis

Hur sjutton räknar jag ut kvadratmeter i ett rum där inte en enda vägg har samma längd?

Jag har för avsikt att lägga nytt golv i ett rum som inte har en enda vägg med samma mått och har nu dessvärre fått totalt hjärnsläpp,jag har fått för mig att jag borde dela upp rummet och räkna ut exempelvis det hela i två trianglar, men hur räknar man ut en triangels area då man bara de tre sidornas mått och inte den egentliga höjden???

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hur sjutton räknar jag ut kvadratmeter i ett rum där inte en enda vägg har samma längd?
  • Princess85

Jag har ingen aning om hur man gör men en tanke som slog mig, varför mäter du inte golvet?

• RosaNapp

Vad menar du med tre sidors mått? Pythagoras sats är väl tillämplig? a^2*b^2=c^2

Att mäta golvet blir ju samma sak som att mäta väggarna.

• Annika 78

Menar du inte att du ska dela in rummet i rektanglar och inte trianglar?

• RosaNapp

Jag tänker så här, får du ut den tredje sidan i triangeln (diagonalen=c i det här fallet?) så är det lätt att fåt trangelarean sen.

Eller så ritar du upp måtten skalenligt på ett papper, delar av en perfekt rekrangel och då blir det ju en trangel kvar? Arean på den också så är du klar sen.

• Mrs Moneybags

Är rummet trekantigt eller rektangulärt?

Rektangel: basen gånger höjden

Triangel: basen gånger höjden delat med två.

• memmlis

Haha, jag antar att jag är aningen diffus i min taffliga beskrivning
    Jag har alltså ett rum där jag ska räkna ut kvadratmetern, det vill säga golvytan, men rummet är alltså inte helt kvadratiskt utan de fyra sidorna har alla olika mått Jag har dock delat av rummet på diagonalen och på så vis fått fram två trianglar. Hänger ni med? Jag har alltså två trianglar där jag har alla yttermått (5.25*4.89*6.26) och (4.6*4.63**6.26) men hur jsutton räknar jag ut arena i dessa två trianglar?eller tänker jag helt galet???

• RosaNapp

Dela trianglarna i två rätvinkliga trianglar (så du får totalt 4 trianglar att räkna area på).

A=(b*h)/2

• sstv

Varför måste du veta exakt area. Det räcker väl bra med ett överslag (5,25 x 4.89). Lite överblivet material är väl inte hela värden.

Eller är det här egentligen en skoluppgift i så fall gör du som Rosa napp säger och delar trianglarna i rätvinkliga trianglar.

• memmlis

Nej det är absolut ingen skoluppgift Däremot så upptäckte vi när vi började räkna på golvytan(för att inhandla material)att den faktiskt inte överensstämmer med ytan som hyresvärden uppgett i kontraktet. Det diffar på nästan 10 kvadratmeter så det är därför jag är så mån om räkna ut ytan, material spillet är mitt minsta bekymmer men att betala för 10 kvadrat jag inte har känns aningen surt...men nog om det.

Tack för all hjälp och jag lyckades åtminstone klura ut det till slut!

• Åsa Lund

Hyresvärden hyr ut ett antal m2, sk boarea. Det är inte samma sak som golvarea i lgh. Alla innerväggar som är tunnare än 25 cm ingår i boarean, även garderober och klädkammare.

Svar på tråden Hur sjutton räknar jag ut kvadratmeter i ett rum där inte en enda vägg har samma längd?