• juna

vid vilken ålder sova i överslafen på en våningssäng?

Funderar på att köpa en våningssäng till vår son som fyller 3 i februari nästa år. Han går en lillebror i dec och så småningom ska de dela rum. Sambon o jag sover ibland i olika rum pga av att han snarkar, så jag tänkte att han ibland kan sova i överslafen på våningssängen istället för på en madrass i vardagsrummet. Och när andra sonen är runt 2 kan han sova i underdelen. Frågan är om första sonen kan börja sova där uppe när han är 4-5 år? Nån med erfarenhet?

• Svar på tråden vid vilken ålder sova i överslafen på en våningssäng?
  • Scraptroll

vi har haft en loftsäng till dottern(och då menar jag inte en barnanpassad sak utan en riktig sådan som är i stort sett uppe i taket. Var däremot väldigt noga med att stegn inte skulle vara en sådan som går rakt ner utan en som lutar utåt då det är lättare för mindre barn att klättra då och stegen är bredare) och hon har haft den ungefär sedan hon blev 4 år(fyllde i januari).
    Det var inga problem alls med att ha henne i en sådan säng och det hände inga olyckor när hon klättrade heller trotts att hon vaknade på nätterna.

Jag skulle inte alls se några problem med att ge en vanlig våningsäng till en fyraåring...men sedan beror det ju självklart på hur hur duktig h*n är på att klättra och hur pass vaken barnet är när den vaknar på natten och får för sig att klättra ner.

Svar på tråden vid vilken ålder sova i överslafen på en våningssäng?