• Anonym (hopplös)

Nekad A-kassa - hopplöst?

Jag har varit arbetslös och sökt hjälp från alfa-kassan sedan 1 maj i år. Det har tagit väldigt lång tid att få svar från dem.
    Men idag kom svaret.
    Jag har blivit nekad A-kassa.
    Anledningen är att jag inte jobbat 80 timmar i månaden alla 6 månader. De senaste månaderna har jag legat mellan 50 och 75.
    Min handledare på arbetsförmedlingen vet om detta, men informerade inte om att jag då inte hade rätt till akassa.

Så nu, efter 5 månader får jag veta att jag inte får någon hjälp alls.

Vad gör man nu? Ska jag fortsätta att leva på min mans pengar? Har jag inte rätt till någon hjälp alls eftersom han har jobb?

Dessutom är situationen med mitt gamla jobb lite annorlunda. Jag var anställd på heltid, men fick sedan gå ned till 20h i veckan pga av dålig ekonomi. Tyvärr lät jag min chef göra som han ville, och han gav mig "lediga obetalda veckor" lite då och då. Eftersom vi är bekanta sedan tidigare och jag var orolig att förlora mitt jobb så gick jag med på det. Jag fick inte heller någon sjukersättning. Det är därför det har blivit färre än 80 timmar i månaden.

Det känns helt hopplöst just nu...

• Svar på tråden Nekad A-kassa - hopplöst?
  • arianne03

Du uppfyller inte det alternativa villkoret då heller? Minst 480 h, minst 50 h/månad sex SAMMANHÄNGANDE månader.

• Thelle

Jag är inne i lite samma situation som du... har pluggat tidigare och inte jobbat tillräckligt för att få A-kassa. Jag har även haft kontakt med soc som säger "sälj huset, sälj bilen". Huset kan vi inte sälja eftersom vi inte kan bo billigare än vi gör idag (ca 5000:-/månad betalar vi för huset). Bilen kan vi inte sälja eftersom min man behöver den i jobbet. Visst om huset låg på 200 kvadratmeter o var asstort, men huset är bara 78 kvadratmeter och alldeles lagom för både familjen och plånboken. Jag hade även kunnat byta bil om den varit ny o fräsch, men den vi har är ganska gammal och inte mycket värd. Vi har även två barn. Dessutom blev min man varslad från sitt jobb i våras och går nu som lärling och har en inkomst på ca 9500:-/månad. Livet är inte alltid lätt....

• The Black Lady

Prova alfa-kassan....

• Anonym

The Black Lady
    TS skriver ju att hon sökt från Alfakassan. Och de har ju samma regler som vilken Akassa som helst

• The Black Lady
    Anonym skrev 2009-10-09 22:19:12 följande:
    The Black LadyTS skriver ju att hon sökt från Alfakassan. Och de har ju samma regler som vilken Akassa som helst
    Hon skriver om både alfa-kassan och a-kassan så jag vet inte vilken hon har sökt ifrån..

Och alfa-kassan har lite andra regler än a-kassan....
  • Anonym
    Thelle skrev 2009-10-09 07:55:15 följande:
    Jag är inne i lite samma situation som du... har pluggat tidigare och inte jobbat tillräckligt för att få A-kassa. Jag har även haft kontakt med soc som säger "sälj huset, sälj bilen". Huset kan vi inte sälja eftersom vi inte kan bo billigare än vi gör idag (ca 5000:-/månad betalar vi för huset). Bilen kan vi inte sälja eftersom min man behöver den i jobbet. Visst om huset låg på 200 kvadratmeter o var asstort, men huset är bara 78 kvadratmeter och alldeles lagom för både familjen och plånboken. Jag hade även kunnat byta bil om den varit ny o fräsch, men den vi har är ganska gammal och inte mycket värd. Vi har även två barn. Dessutom blev min man varslad från sitt jobb i våras och går nu som lärling och har en inkomst på ca 9500:-/månad. Livet är inte alltid lätt....
    Dom vill att ni ska sälja huset för då få ni ut pengar, surt men sant. Soc är till för dom som inte har några pengar alls.
  • Anonym (hopplös)

The Black Lady skrev 2009-10-10 08:43:34 följande:

Hon skriver om både alfa-kassan och a-kassan så jag vet inte vilken hon har sökt ifrån..Och alfa-kassan har lite andra regler än a-kassan....
    som jag har förstått det så finns det olika sorters a-kassor. Alfa-kassan är en utav dem.

Det är i vilket fall Alfa-kassan som jag har fått avslag ifrån.
Svar på tråden Nekad A-kassa - hopplöst?