• Ninno

Vaccinera bebis inför Thailand-resan??

Hej!

Jag och sambon och vår dotter på snart 8 mån ska till Thailand i december. Vår dotter kommer då vara 10 månader gammal. Måste vi vaccinera henne?

• Svar på tråden Vaccinera bebis inför Thailand-resan??
  • parvati

Jag är ganska säker på att man bara behöver vaccinera sig om man ska bo riktigt spartanskt på landsbygden i Thailand ,för vanliga solresor behövs inga vaccinationer.

• resemamman

Kolla med en BRA vaccinationsmottagning, de har uppdaterad info. När vi reste till Thailand sist, för 3 år sedan, så vaccinerade/kompletteringsvaccinerade vi vuxna + 2-åring med Twinrix. Bebis på 6 mån fick inget utöver Bvcs program. Jag vet vissa som tidigarelägger MRP sprutan till 9 månader. Men just Thailand har inte överdrivet mkt mer mässlingsmitta än i Sverige, så att vara ovaccinerat spädbarn där är ung samma risk som här hemma. Vi var aldrig oroliga för hepatit B (som smittar via mat/vatten) eftersom vi via vår vacc.mottagning fick höra att små barn sällan får symtom OM de blir sjuka. Däremot kan de vara smittbärare så om de ska gå på dagis direkt efter en resa och har oturen att smittas så får de inte vara på dagis.

Har hört att vissa ger gammaglobulin till bebisar, som skydd mot just Hepatit B och Mässling. Men den är jag mer osäker på... Kolla som sagt med en vaccinationsmottagning!

• Cocco

L fick sin vanliga 1 års vaccination+MPR+hepatit innan vi åkte.
    Det kändes bäst så.

• Ninno

Okej. Ja det verkar råda lite delade meningar om detta.
    Vår dotter ska bara äta purémat från Sverige och kanske amma lite (beror på om vi avvant henne från amningen, hon är väldigt tutt-galen :) Och sen tänker vi bara ge henne vatten från flaska. Får väl ge henne Evian eller nått hehe :)

Jag ska ringa bvc imorgon och fråga iallafall. Tack för era svar!"

• evaanki

Har precis varit o vaccinerat våran dotter som kommer vara 11 månader knappt när vi åker.
    På BVC sa de direkt att hon måste ha sprutan mot mässling
    När vi ringde till infektionskliniken sa hon även att hon behöver Havrix mot Hepatit A för DET smittar via mat o vatten. Hepatit B smittar bara via blodöverföring (typ)
    Hon ska bara få burkmat hemifrån MEN en 10/11 månaders bebis har en tendens till att stoppa många saker i munnen och då kan de få Heptatit, blir som sagt oftast inte sjuka men kan smitta andra.

• resemamman

Oups, jag skrev fel. Hepatit A är det förstår som smittar via mat och vatten. Helt riktigt att Hepatit B är en sex- och blodsmitta! Tack evaanki!

På tal om BVC och råd, man kan inte alltid förlita sig på att de har koll... vår Bvc-läkare rekommenderade malariaprofylax för barnen. Malaria har inte förekommit i de flesta delar av Thailand på minst 10 år. Det finns en liten risk för malaria, men enbart på landsbygden vid gränsen mot Kambodja... Inte helt uppdaterad alltså!

• bohusbebis
    Ninno skrev 2009-10-06 18:47:32 följande:
    Okej. Ja det verkar råda lite delade meningar om detta. Vår dotter ska bara äta purémat från Sverige och kanske amma lite (beror på om vi avvant henne från amningen, hon är väldigt tutt-galen :) Och sen tänker vi bara ge henne vatten från flaska. Får väl ge henne Evian eller nått hehe :)Jag ska ringa bvc imorgon och fråga iallafall. Tack för era svar!"
    VÄNJ INTE AV HENNE med amningen om du orkar!!! Det är i mitt tycke en suverän "garanti" för att hon får i sig lite extravätska och ifall hon blir magsjuk så har du denna mirakelmedicin att ta till. Dessutom är det väldigt smidigt att amma lite vid start och landning på flyget, det tryckutjämnar och lugnar barnet som inte alltid uppskattar att sitta fast just då... men detta är min helt personliga uppfattning, det är ju upp till var och en att avgöra hur man vill göra med amning. Vår dotter kommer vara 16 månader när vi åker och jag har medvetet låtit henne "tutta" för att ha denna tröst i beredskap (hon tar inte napp eller nappflaska). Samma gjorde vi med vår son för två år sen när han var lika gammal. Sen finns det alltid dem som tycker barnen är för stora att ammas då, men det är upp till dem. I Thailand var det ingen som reagerade då jag stundtals ammade vår 16 mån son...
    Var inte rädd för att ge dottern lite thaimat heller, det har våra ungar klarat fint. Sonen är tokig i "kai-niau", sticky rice. Oj, ursäkta detta blev ett stickspår... Vi ska till BVC och prata vaccinationer nästa vecka, får se vad de säger då. Förra året åkte vi alla utan nån tilläggsvaccination (2 vuxna, 3,5 åring och 0,5 åring), reser oftast till "thai-resemål" bortanför turistorterna... Men det är nog smart att ta typ Twinrix eller nåt till oss vuxna i alla fall... Ducoral (mot turistmagsjuka) hoppar vi över. Jag tog den för några år sen och jag var den enda som då blev magsjuk...
  • mamma 2 barn

Hej svejs!

Tänkte bara berätta att jag är i samma situation, åker till Thailand i november med min då 10 månader gamla dotter. Har fått olika råd från olika håll, BVC visste inte alls och en privat vaccinationsklinik tyckte hon skulle ha "allt"...

Till sist pratade min mamma med en infektionsöverläkare som hon känner, och hennes rekommendation är att tidigarelägga MPR, vilken de kan ge på BVC från 9 mån (fast de måste ta den igen när de är 1,5 år) och att inte bry sig om hepatit. Enligt henne är risken för hepatit B minimal och hepatit A inte alls farligt för så små barn - framförallt inte om hon fortfarande ammar vilket min dotter gör. Så, det litar jag på, känns tryggt med råd från en expert som dessutom är oberoende!

(Dessutom, min bvc-sköterska ringde tillverkaren av Twinrix och de sa att de inte ger några "garantier" för att man vaccinerar barn under 1 år med twinrix (finns inga tester på små barn) utan det ger i så fall aktuell läkare på eget ansvar.)

Hoppas du/ni får en härlig resa!

• minignagarn

(Har INTE läst föregående svar, risk för samma.. )
    Eran dotter kan få 18-mån sprutan tidigare för det första. Kommer hon bara äta burkmat eller äter hon "vanlig" mat? Äter hon bara burkmat så brukar inte vaccin (twinrix) behövas.
    Vi åker med nästan 2 åring och hon har fått Twinrix barndos, däremot kompisens dotter på drygt ett då kommer inte att ge då deras dotter vägrar vanligt mat och äter bara burk så, hon kommer få 18 sprutan tidigare...... Men ni gör väl naturligvis som ni vill, men JAG tror inte ni behöver det (om nu eran dotter bara kommer att äta burk plus dricka flaskvatten) .
    Ha en trevlig resa :)

• Vitros

vad mycket olika bud!
    Vi ska också åka med våra två 10månaders till Thailand i vår, fick ni som tagit 1års sprutan tidigt den av BVC eller fick ni ta den privat?

• minignagarn
    Vitros skrev 2009-11-26 13:37:21 följande:
    vad mycket olika bud!Vi ska också åka med våra två 10månaders till Thailand i vår, fick ni som tagit 1års sprutan tidigt den av BVC eller fick ni ta den privat?
    18 mån sprutan är det bra om hon får också, du får dem på bvc, ring och hör.
  • Vitros

minignagaren: ska se om jag kan övertala dem att ge oss sprutorna tidigare :)
    Vad är det i 18mån-sprutan?

• Vitros

en annan fråga, hur har ni tänkt kring solskydd, har ni använt/tänker använda soldräkter? Vad för sort tror ni på i såfall? och var kan man köpa dem?

• jonnsan83

Hej! :)ska också åka till thailand..men ska ni vaccinera era små mot svininfluensan? det måste vara 4 veckor mellan varje vaccin..och dem ska ju ha två doser..

Svar på tråden Vaccinera bebis inför Thailand-resan??