• solen74

Kissar rött

Min katt kissar rött(blod)... vad tror ni det kan bero på???

• Svar på tråden Kissar rött
  • Micoja

oj, det låter inte bra. Jag tycker du ska kontakta veterinären, kan ju vara en urinvägsinfektion.

• Sannalouise87

Ja, det låter mest troligt som en urinvägsinfektion...du bör ringa veterinären!

• anirac1

För båda kan göra din katt VÄLDIGT sjuk om han/hon inte får hjälp omgående

• Eklofen

Min första tanke är urinsten, så vore jag du skulle jag ringa veterinären direkt imorgon bitti och få en tid så fort som möjligt.
    Ett tips är att fasta katten redan från inatt om du ser detta innan sovdags.
    Om de skulle vara urinsten kan de behöva söva katten för att spola rent urinvägarna och då kan de vara bra om katten har fått fasta innan den sövs.

Har själv tyvär haft alldeles för stor erfarenhet av katter med urinsten.

Hoppas kissen snart mår bättre!

Du får uppdatera med hur de går!

Lycka till!

• solen74

Fick inte tag på vetrinären idag. Men när jag kom hem efter en hel dag på jobbet och kollade i lådan så hade hon inte kissat blod... Tror ni jag ska söka vetrinär ändå??+ Hon är pigg annars...

• skorpionen80
    solen74 skrev 2009-10-07 17:44:58 följande:
    Fick inte tag på vetrinären idag. Men när jag kom hem efter en hel dag på jobbet och kollade i lådan så hade hon inte kissat blod... Tror ni jag ska söka vetrinär ändå??+ Hon är pigg annars...
    JA!!! Det lär komma tillbaka, det är inte många sjukdomar som går över av sig själva... Iom att du sett blodet lär det varit en hel del också.
  • ewis1

Min perserkatt kissade blod, han var inte så gammal då kanske 3-4 år. När jag kom till veterinären röntgades han och det upptäcktes urinsten som sedan opererades. Allt gick jättebra, han åt specialfoder (inte Hills som förebygger urinsten för den åt han när han fick urinsten). Tyvärr lever han inte idag men han blev

• ewis1

15 år.

Hoppsan tryckte lite för fort på posta-inlägget-knappen.

• Sweetycow

Du ska defenetivt ta kontakt med vetrinär. Min systers katt kissade blod ett tag sen slutade det helt plötsligt och det hände inget på nästan ett år. Helt plötsligt kom det tillbaka och han dog helt plötsligt. Hade hon kontaktat vetrinären när det hände första gången så kunde han vara vid liv idag och han var bara 3 år när han dog.

• solen74

Inte för att jag inte tänker betala men vad kostar det ungefär att spola urinvägarna??? Låter dyrt´!!!

• skorpionen80
    solen74 skrev 2009-10-07 20:42:20 följande:
    Inte för att jag inte tänker betala men vad kostar det ungefär att spola urinvägarna??? Låter dyrt´!!!
    Har du försäkring? Priset beror på vad de måste göra. Kan ju bli urinprov + röntgen och sen kanske spolning eller operation. Eller i bästa fall - urinprov och sen medicinfoder!

Undersökningar och operation för urinsten av en av mina katter gick på 8-10 000 och sen tillkommer mat. För den andra räckte det med att lämna in urinprov så fick han penicillin.
  • felicityporter
    solen74 skrev 2009-10-07 20:42:20 följande:
    Du skall absolut åka in till veterinären även om du tror att du inte kommer kunna att ha råd med eventuell behandling, dels pga att det faktiskt är lag på att ge sitt djur vård (alternativt avlivning) om djuret visar tecken på att vara sjuk, men främst pga att din katt behöver din hjälp just nu och det är stor "chans" (om man nu kan använda det ordet när det handlar om sjukdomar) att det är något så enkelt som en urinvägsinfektion eller inflammerad urinblåsa det handlar om, vilket är sjukdomar som är billiga att behandla men är väldigt plågsamma för katten om de går obehandlade.

Du MÅSTE ringa veterinären imorgon bitti! Om en katt kissar blod är det _alltid_ något fel som kräver veterinärvård, det kommer inte gagna varken dig eller din katt om du väntar och hoppas att det går över.
  • skorpionen80
    skorpionen80 skrev 2009-10-07 21:44:10 följande:
    Har du försäkring? Priset beror på vad de måste göra. Kan ju bli urinprov + röntgen och sen kanske spolning eller operation. Eller i bästa fall - urinprov och sen medicinfoder! Undersökningar och operation för urinsten av en av mina katter gick på 8-10 000 och sen tillkommer mat. För den andra räckte det med att lämna in urinprov så fick han penicillin.
    Jag glömde ju skriva att en en vanlig undersökning + urinprov kostar bara några hundringar. Så priset beror ju väldigt mycket på diagnosen, och som med allt annat är det ju lättare att fixa och bättre om man kommer in så tidigt som möjligt.
Svar på tråden Kissar rött