• Cornbread

3 mån-vaccin, nu feber..

Min son fick sina sprutor idag och har nu fått feber ,
    jag undrar hur man ska klä honom, ska han ha pyjamas eller inte?
    Och hur hög får febern bli utana tt det är någon fara så att säga?

• Svar på tråden 3 mån-vaccin, nu feber..
  • ELLEoClara

Jag hoppade över pyamasen när min lilla hade feber, hon sov i kortärmad body och var då lagom. Testa o känn efter. Om han är påverkad av febern trött, gnällig osv. är det bara att ge alvedon.
    Mitt BVC sa att det är sällan de får över 39 grader av sprutan.

• Fridaa87

Du behöver inte vara för orolig så länge han inte är "medtagen" om han matvägrar inte hänger med med blicken som han brukar och så... fryser han så sätt på pyjamas om den är tunn och ha en blöt handduk med kallvatten, ge även lite vatten i nappflaska.. men blir febern hög och han är gnällig så ge lite alvedon... men verkar han som vanligt bara det att han har feber så behöver du inte oroa dig :) är du väldigt osäker så kan du ringa och rådfråga på bvc... och förresten, fryser han inte (inte är jättekall och knottrig på huden9 så låt honom vara i endast blöja så går det nog över snart ska du se.

• BabyJia

Små barn klarar av högre feber än va vi vuxna gör... sonen kunde få över 40 grader när han va mindre, utan att de va nån större fara me han. Så de behöver du inte oroa dej så mycket för tror jag.

Badda med en fuktig handduk/tvättlapp på honom ibland å ja, de me pyjamas el ej va en bra fråga. Du kan ju ta på han pyjamas å låta han ligga utan täcke el filt. El låt han sova med en kortärmad body el en kortärmad tröja å blöja.

Min dotter fick sprutorna igår, men tackolov så slapp hon feber.

• Cornbread

Okej tack för tipsen, men vatten i nappflaska skippar jag nog då jag helammar och ger inget annat ;) Men tack ändå, han är väldigt gosig och trött nu så han somnade nu, annars brukar han inte sova innan 22.

• Fridaa87

okok, men ge lite vatten på en tesked iaf... dom små behöver också vatten :)

• GullpuckotMe

Hej TS, va tråkigt att din lille fick feber men skönt att han somna nu...

lånar tråden lite om det e ok?

Våra tjejer på 3 månader ska få sina sprutor imorgon, vad för alvedon kan man ge? flytande?
    hur länge brukar febern hålla i sig?

• Fridaa87

ok ja kanske.. jag fick alltid höra att jag skulle ge vatten men jag vet itne :) fick höra att även bebisar blir törstiga

• BabyJia
    GullpuckotMe skrev 2009-10-06 19:49:53 följande:
    Hej TS, va tråkigt att din lille fick feber men skönt att han somna nu...lånar tråden lite om det e ok?Våra tjejer på 3 månader ska få sina sprutor imorgon, vad för alvedon kan man ge? flytande?hur länge brukar febern hålla i sig?
    Hur länge febern håller i sej kan kanske va olika. När sonen fick sin 5,5 års spruta så fick han feber på kvällen, gav han alvedon sen va han bra på morgonen igen.
    I samband me sprutor så tror jag inte att febern brukar va direkt långvarig.

Min dotter fick ju igår, så jag köpte hem suppar som va från 5-10 kg för å va beredd. Jag tror suppar e bättre...just för då kan dem inte spotta ut mm=)
    Köpte flytande alvedon te sonen när han va liten första gången, men de gick absolut inte att få i han de. Så därefter blev de suppar.
  • GullpuckotMe
    BabyJia skrev 2009-10-06 19:56:26 följande:
    Hur länge febern håller i sej kan kanske va olika. När sonen fick sin 5,5 års spruta så fick han feber på kvällen, gav han alvedon sen va han bra på morgonen igen. I samband me sprutor så tror jag inte att febern brukar va direkt långvarig. Min dotter fick ju igår, så jag köpte hem suppar som va från 5-10 kg för å va beredd. Jag tror suppar e bättre...just för då kan dem inte spotta ut mm=) Köpte flytande alvedon te sonen när han va liten första gången, men de gick absolut inte att få i han de. Så därefter blev de suppar.
    vad är suppar för ngt?
  • Fridaa87
    GullpuckotMe skrev 2009-10-07 07:52:14 följande:
    vad är suppar för ngt?
    Suppar är ett annat ord för stilpiller... alltså piller i rumpan ist för munnen..
  • Fridaa87
    Fridaa87 skrev 2009-10-07 08:08:46 följande:
    Suppar är ett annat ord för stilpiller... alltså piller i rumpan ist för munnen..
    Stolpiller ska det stå
  • GullpuckotMe
    Fridaa87 skrev 2009-10-07 08:09:23 följande:
    Stolpiller ska det stå
    Okej då vet jag, är det ngn speciell sort som e bäst för små barn eller?
  • Piff o Puff

Fråga på apoteket så hjälper de dig. Alvedon (eller motsvarande) har suppositorier (alltså sådana man stoppar i rumpan) för 5-10 kg. Är barnet mindre kan man dela den på mitten.
    Ipren finns från 10 kg har jag för mig så de skall man kanske vänta lite med.

För så små barn håller jag med om att "suppar" är bäst. Då vet man att de får i sig den. Känns lite taskigt första gången man ger det, men det går oftast jättebra när de ändå ligger på skötbordet. Om man ger flytande brukar det kladdas och spottas en del och efteråt undrar man om de överhuvudtaget fick i sig något.

• GullpuckotMe

Piff o Puff skrev 2009-10-07 08:56:35 följande:

Fråga på apoteket så hjälper de dig. Alvedon (eller motsvarande) har suppositorier (alltså sådana man stoppar i rumpan) för 5-10 kg. Är barnet mindre kan man dela den på mitten. Ipren finns från 10 kg har jag för mig så de skall man kanske vänta lite med. För så små barn håller jag med om att "suppar" är bäst. Då vet man att de får i sig den. Känns lite taskigt första gången man ger det, men det går oftast jättebra när de ändå ligger på skötbordet. Om man ger flytande brukar det kladdas och spottas en del och efteråt undrar man om de överhuvudtaget fick i sig något.
    okej då blir det suppar.. men tänkte på en sak, om dom bajjar direkt när amn stoppat in den då åker den ju ut :S måste man stoppa in en ny då?
  • Cornbread
    Fridaa87 skrev 2009-10-06 19:51:02 följande:
    ok ja kanske.. jag fick alltid höra att jag skulle ge vatten men jag vet itne :) fick höra att även bebisar blir törstiga
    om man ger vatten så bryter man 'helamning', det räcker med bröstmjölk både vid hunger och törst
  • Cornbread
    GullpuckotMe skrev 2009-10-07 09:02:13 följande:
    Piff o Puff skrev 2009-10-07 08:56:35 följande: okej då blir det suppar.. men tänkte på en sak, om dom bajjar direkt när amn stoppat in den då åker den ju ut :S måste man stoppa in en ny då?
    det sägs att det bara tar några sekunder för den att tas upp av kroppen så det ska du nog inte göra.

ifall dina små får feber så kan jag bara säg att jamie var som näst intill vanligt när han vaknade nu idag
Svar på tråden 3 mån-vaccin, nu feber..