• Anonym

Social fobi + jobb?

Har social fobi och har ångest jämt då jag ska till jobbet. Vi jobbar 2 och 2 som städerska. Jobbet i sig är det inget fel på, utan att man måste vara social med arbetskamraterna. Skitjobbigt för mig...

Men vad finns för jobb till en med social fobi?
    Kan tänka mig plugga för att få ett jobb med bättre betalt och där jag får vara ensam och slippa träffa massa folk.

Med vad för jobb?
    Ni som har social fobi, vad jobbar ni som?

• Svar på tråden Social fobi + jobb?
  • Anonym (ssk)

Jag har grav social fob sedan 28år tillbaka och jobbar som sjuksköterska , just nu på en mottagning. Låter helkonstigt att jag hela dagarna träffar människor och framförallt pratar i telefon, både svarar o ringer upp i alla möjliga ärenden. Detta är otänkbart för mig som person men i o med mitt yrke så iklär jag mig en yrkesroll som inte är jag. Jag tar på mig sjukhuskläderna (skönt för då ser alla lika dana ut) och på jobbet är jag sjuksköterska i första hand och inte privatpersonen XX. Fikaraster är hemska men det finns alltid en tidning att "gömma" sig bakom.
    Hoppas du kan hitta ett yrke som passar dig med!

• Anonym

Lägger till som favoriter..då jag också söker svaret på denna fråga.

• Anonym (nattugglan)

Ja, det är jobbigt med social fobi. Jag arbetar natt som ssk. Det är mindre folk som jobbar och lite lugnare tempo. Dock är det så jobbigt ibland att hålla sig vaken. Vet ej om jag orkar jobba dagtid senare, det sliter ganska hårt på mig med nattarbete. Jag skulle önskat att jag kunde skriva. Att bli författare är en hemlig dröm. Sitta hemma i lugn och ro!

• Anonym

Jag har bl.a.jobbat med ekonomi. Men för mig är inte jobbet något större bekymmer i sig. Bekymret är att det är totalt omöjligt att få ett nytt jobb, eftersom jag inte känner någon som kan hjälpa mig nu och söka jobb-grejen innebär allt jag inte klarar

• Anonym (Samma här!)

Som om jag hade skrivit denna tråd

Jag har pluggat och DET var jobbigt, redovisningar framför gruppen och annat socialt... Huh!

Jag slutade skolan ca 1,5år sedan och jag undviker att söka jobb pga min sociala fobi. Vilket är tråkigt för att jag har hemsk arbetskollega och jag vill bort därifrån!

TS:
    Går inte du på någon behandling mot social fobi?

• Anonym

Ja jag funderar hela tiden fram och tillbaka vilket jobb som kan vara mer passande än städerska... Jag har ju bra och flexibla arbetstider, lätt att få ledigt och hyfsat "kul" jobb, men lite halvkass lön och jag träffar ju så fruktansvärt mycket folk (sjukhus)....

Jag blir jättekonstig, pratar i konstiga meningar, stammar Massor, tänker hela tiden på vad jag ska titta på när jag pratar med någon så det blir en så ostabil bild av mig själv. Hemma är jag helt tvärtom...

Har precis bokat tid hos läkare på vårdcentralen, fick tid den 15e. Men vad säger man? Har ingen som helst aning om vad jag ska säga=S

Nej jag vill ha ett annat jobb där jag får gå dit, göra det jag ska och gå hem bara. Med bra lön! Med vad är det för jobb? Hur får man det? Kan ju tänka mig plugga men då ska jag verkligen vilja jobba med det jobbet också...

Svar på tråden Social fobi + jobb?