• Anatea

Kattunge med krokig (bruten?) svans.

Hej

Vi hämtade hem en liten kattunge igår kväll, och idag när jag kelade med henne upptäckte jag att hennes svans är alldeles krokig på två ställen.
    Man kan lätt föreställa sig att hon hamnat i en dörrspringa, mellanrummet mellan "knyckarna" stämmer precis.

Hon verkar däremot inte ha ont av det, man kan känna på svansen utan att hon bryr sig så det verkar vara läkt. Gör man någonting åt det hos veterinären då? Kan hon leva ett normalt liv eller blir balansen hämmad av det? Lite konstiga och dumma frågor, men vill ju klart göra det bästa för den lilla tjejen.

Konstigt också att inte uppfödarna nämnde något om det....

• Svar på tråden Kattunge med krokig (bruten?) svans.
  • Mira 70

Du behöver nog inte oroa dig, är antagligen en medfödd defekt. Knick kallas det och är ärftligt.

• anirac1

Att den har knicks på svansen kan vara med fött. OM du skulle vilja ha kattungar från denna så avråder jag dej till det eftersom det kan vara ärfligt och då ge ännu större skador och att enligt SVERAK så får man inte avla på katter med knicks.

• anirac1

Och det är konstigt att uppfödaren INTE sa ngt. Det verkar absolut inte seriöst. Jag föder själv upp katter....

• Mira 70
    anirac1 skrev 2009-10-06 22:11:32 följande:
    Och det är konstigt att uppfödaren INTE sa ngt. Det verkar absolut inte seriöst. Jag föder själv upp katter....
    Det beror ju på. En raskattsuppfödare ska väl upplysa om en sån sak. Men de sk huskattsuppfödarna vet väl inte i alla fall vad det ens är.
  • anirac1

Men det spelar väl ingen roll om det är en huskatt el raskatt. Jamenar OM du ska sälja ex en äldre bil ca 10 år skulle du inte upplysa om det var ngt fel då? el gör man bara det med bilar som är max 5 år??

• Mira 70

Men det är svårt att upplysa om något som man inte vet. Alla kattägare vet inte vad knicks är.

• anirac1

Mira 70 skrev 2009-10-06 22:24:14 följande:

Men det är svårt att upplysa om något som man inte vet. Alla kattägare vet inte vad knicks är.
    Nej men då bör man inte föda upp katter/hundar heller.
  • Mira 70
    anirac1 skrev 2009-10-06 22:26:14 följande:
    Mira 70 skrev 2009-10-06 22:24:14 följande: Nej men då bör man inte föda upp katter/hundar heller.
    Precis min mening.
  • anirac1

Mira 70 skrev 2009-10-06 22:29:56 följande:

Precis min mening.
    För jag tycker ÄVEN om det är en blandis så har dom precis lik mkt värde som vilket ras djur som helst. Å det är oseriöst att inte upplysa om det då skadorna kan bli mkt mkt värre som ex nervskador å förlamning...
  • Mira 70
    anirac1 skrev 2009-10-06 22:33:05 följande:
    Mira 70 skrev 2009-10-06 22:29:56 följande: För jag tycker ÄVEN om det är en blandis så har dom precis lik mkt värde som vilket ras djur som helst. Å det är oseriöst att inte upplysa om det då skadorna kan bli mkt mkt värre som ex nervskador å förlamning...
    Absolut har dom samma värde, inget snack om saken. Håller med dig.
Svar på tråden Kattunge med krokig (bruten?) svans.