• Krokant

Köpa bostad innan jag säljer min egen, kan man göra en deal med mäklaren?

Jag bor i en bostadsrätt och funderar på att flytta. Det svåra är att jag antingen först får köpa en bostad utan att veta hur mycket jag får för den bostadsrätt jag äger. Eller så får jag sälja först men då vet jag inte vad som kommer ut på marknaden och jag blir kanske bostadslös en tid. Kan man göra någon deal med mäklaren om man är med och budger på en bostad, att köpet går igenom om jag lyckas sälja min bostad för ett visst pris (ett realistiskt pris naturligtvis)?

• Svar på tråden Köpa bostad innan jag säljer min egen, kan man göra en deal med mäklaren?
  • Siriva

Man brukar kunna ställa som villkor att köpet gäller under förutsättning att du får din lägenhet såld.

Så säg bara till mäklaren att det är förutsättningen.

• Krokant

Vad bra, underlättar väldigt om det funkar så.

• Siriva

Jag vet att de som köpte min förra bostad hade en sån klausul. (2007)

Bostadsmarknaden nu kanske gör att det inte är lika vanligt men du kan ju alltid försöka.

• Rochefort 10

Vi hade en sådan paragraf i kontraktet när vi köpte ett radhus. Eftersom vi inte fick vår lägenhet såld till ett minipris som var inskrivet i paragrafen kunde vi därför häva köpet. Det var ju tur för oss, men de som sålde radhuset blev istället sittandes med två boenden ett par månader extra.
    Därför finns det också en hel del mäklare som inte vill lägga till sådana paragrafer i kontraktet.

• straw2008

Men lägenheten hon har köpt då ? Ska ägarna till den behöva vänta två månader tex om nu TS inte är redo att sälja sin direkt?

• Krokant

Ok, då vet jag. Det kanske går om man sätter ett pris som verkligen bör hålla, jag vet hur mycket grannarna fått för sina så jag kan säga ungefär hur mycket min bör vara värd.

• Siriva

straw2008: säljarna behöver ju inte gå med på en sådan klausul.
    Några vänner till oss sålde sin lägenhet för att flytta till annan ort. Köparna ville inte ha tillträde förrän ett planerat stambyte var klart. Mäklaren var tyvärr ganska lat så det villkoret drevs igenom. Så de satt på dubbelt boende i nästan ett halvår. De var tvungna att sälja.

• Krokant

Det säljarna kan vinna på detta är att de får ytterligare en budgivare som driver upp priset. Det blir naturligtvis en kedja och man får avgöra om det är värt det. Jag kan ju också få en sådan köpare och då är det upp till mig om den summan den köparen betalar är värd risken. Eller så måste man bestämma sig innan eftersom det ofta är endast två budgivare kvar på slutet och detta kan driva upp priset mycket. Det går kanske inte att bestämma då budgivningen är över, utan budgivaren måste veta detta innan budgivningen startar.

• Krokant

Självklart kommer jag att sälja direkt och jag räknar med att det tar ca två veckor.

• Siriva

Jag tror inte du måste säga något förrän du vunnit en eventuell budgivning.
    Ofta är det ju underförstått att man inväntar lånelöfte etc.
    Det får bli en förhandlingspunkt inför kontraktsskrivningen.
    I värsta fall väljer säljaren en annan köpare men då blir det som du säger till ett lägre pris.

• Krokant

Ok, det låter ju bra. I alla fall när jag ska köpa

• Mummy

Vi pratade med en mäklare om det, och det är upp till säljaren att sätta en sån klausul i kontraktet. Men vad är bäst för den som säljer om det blir budgivning? Sälja till den som kanske ger 20.000 mer, men det är inte säkert att köpet går igenom och de får lägga ut sin bostad igen och kanske vänta ytterligare på att bli av med den ELLER att välja den som ger 20.000 mindre och veta att den blir såld i tid?
    Tror väldigt få säljare går med på en sån sak nu. Men det är bara att fråga, man kan inte få mer än ett nej

Svar på tråden Köpa bostad innan jag säljer min egen, kan man göra en deal med mäklaren?