• scilent E

Hur gör man en tårta med hallon i gelatin överst??????

Hjälp... hur gör man en sån där snygg tårta med hallon som ligger i en stelnad gelatinröra överst?

Jag har gelatinpulver hemma, men recepten på kartongen går ju för f*n inte att göra, stelnar ju aldrig!

Å inget recept hittar jag på nätet heller som verkar bra...

• Svar på tråden Hur gör man en tårta med hallon i gelatin överst??????
  • Barbabok

Jag äter inte gelatin, men tipsar om gelesocker, superenkelt att använda, kostar drygt 10:-. Bara att blanda ihop i kastrull och hälla över hallonen.

• Örnie

Okej, här kommer gelatinexperten. Om du inte har en kaka med sån där kant, så måste du börja med att klä in din tårta i en ring, så att gelatinet inte rinner ner. Sen gör du så här: Du rör gelatinpulvret med lite vatten - om det är blad lägger du dem i vatten. Efter en liten stund kramar du ut bladen (i det sista fallet).
    Sen värmer du saften, vinet eller vad du nu ska ha uppepå. När det är varmt men inte kokar, så kan du lätt lösa upp gelatinet. Sen ska det svalna. Det tar väldigt lång tid i rumstemperatur, och kan gå alldeles för fort i kylskåp, så det måste du bevaka. Gelatinet ska ha stelnat lite grann, så det inte flyter helt, utan går att skeda. Sen skedar du en del över kakan och ställer in den i kylskåpet. Där stelnar den tunna ytan snabbt och sen skedar du lite mer osv.

Men det är lättare att använda en annan grej just för tårtdekoration. Den finns i små påsar och är gjord på potatismjöl tror jag. På tyska heter den Tortenguss, men tyvärr vet jag inte vad den heter på svenska, eftersom jag aldrig har tittat efter den i Sverige.

Om du ska blanda gelatin i vispad grädde eller annat kallt, så är det svårare, men går bra, bara man vet hur.

• scilent E

OK, tack för det svaret =) verkar ju super!
    En fråga bara... om jag gör en vanlig tårta. Sprutar grädde runt hela och sprutar grädde som en kant runt hela där uppe också. Går det då att lägga ut hallon och göra gelatinet och skeda ut det över bären?
    Eller lossnar grädden då och rinnen ner över kanten?
    Ska man ha en metallring runt hela som man sedan kan lyfta bort?
    Hoppas du förstår vad jag menar =)

Svar på tråden Hur gör man en tårta med hallon i gelatin överst??????