• elmi

Bullrig väg +sy gardiner

Hej!

Vi bor länge en av sthlms mest trafikerade vägar och har vardagsrummet mot vägen. Jag tänkte att om vi sätter upp tjocka gardiner borde detta reducera ljudet. Vad tror ni om att köpa vanligt bomullstyg och sedan ha filt mellan, så två lager bomull ett lager filt. Kan man få till snygga gardiner och kommer det att hjälpa något?

• Svar på tråden Bullrig väg +sy gardiner
  • Siriva

Jag skulle nog satsa på två stänger.
    Sätta en ljuddämpande gardin närmast fönstret.

Om den inte är snygg eller passar in i stilen i rummet skulle jag sätta en annan gardin framför på den andra stången.

Vill du byta look är det bara att byta gardinen som hänger in mot rummet.

Att sy ihop bomull med filt är ganska opraktiskt om du vill/behöver tvätta gardinerna.

• elmi

tack för länkarna, har varit inne på gardinso.se förut men dels är de ganska dyra och dels gillar jag inte riktigt raka panelaktiga gardiner.

Men ska luska vidare, ett annat sätt är ju att sätta dit nytt ljudisolernande glas i fönstrena, frågan är bara vad det kostar...

• elmi

det hade jag faktiskt inte tänkt på, tvättningen, men det har du rätt i.
    kanske skulle satsa på 2 st. tål att tänkas på. Tack för tipset!

• BuoBä

Tjocka sammetsgardiner!!

Jag tror också att det är bättre med 2 lager än att sy ihop. Om du väljer (eller syr) gardiner med öglor kan du hänga båda på samma stång genom att varva öglorna.
    Annars har min mamma har nästan alla sina gardiner hängande i små "klypor". Var nog vanligare förr, men finns än. Då kan man också lätt hänga upp två lager på samma stång.

Kolla tätningslisterna till fönstret också, så inte de har murknat och släpper in ljud den vägen.

• elmi

haha, ja så kan vi öppna bordell på en gång..

nej men det blir nog så att vi prövar med två lager och får se om det hjälper. tätningslister har vi bytt, utan resultat tyvärr.

• mirakelasta

Sist jag frågade glasmästaren så tror jag att ljuddämpande glas kostade 1000 kr kvadraten. Man sätter ju bara i en fönsterbåge, så summan är kanske inte oöverstiglig.

Andra ljudämpande åtgärder är att ta lös fönsterfodren och dreva fönstren och sätta en fog. Dvs, mineralull, mjukfog (ser ut som frigolitslang) och en vanlig fogmassa utanpå. Sedan på med fönsterfodrena igen. Täta skarvar mellan vägg och tak med fog, dvs under ev taklist, likadant vid golvet.

Gardiner har en marginell trafikbullersänkande effekt.

Svar på tråden Bullrig väg +sy gardiner