Kan mormor vabba om jag pluggar?
Hur fungerar det egentligen om jag som ensamstående mamma börjar studera på heltid när barnen har börjat på dagis. Kan min mamma vabba trots att jag inte har ett arbete? För då har väl inte jag rätt att ta ut tfp?
Hur fungerar det egentligen om jag som ensamstående mamma börjar studera på heltid när barnen har börjat på dagis. Kan min mamma vabba trots att jag inte har ett arbete? För då har väl inte jag rätt att ta ut tfp?
Din mamma kan absolut vabba om du pluggar. Fast jag tror ändå att du får ersättning om du själv vabbar medans du studerar.....Då räknas kanske ersättningen på ditt studiemedel..? Du får höra med FK...
Tack för svar. Det enda jag hittar på fks hemsida är att man normalt sett inte har rätt att få tillfällig föräldrarpenning när man studerar utan att jobba vid sidan av. Får väl ringa och höra, jag som hade önskat att slippa telefonkön bara
Så här är det..
Om du pluggar och vabbar så förlorar du inga pengar från csn. De räknar ju inte hur många dagar du varit i skolan..
Ja du kan vabba när du pluggar men du får ingen ersättning. Så man kanske kan säga att du är hemma en dag från skolan.
Mormor kan absolut vabba åt ditt barn om hon skulle ha arbetat och du går till skolan.
Det finns jättebra information på FK.se. Jag skrev in fin fråga till "Fråga Hanna" och fick ett rätt så tydligt svar. Nej du kan inte överlåta tfp till någon eftersom du själv inte har rätten till TFP när du studerar.
Du skrev: Kan någon annan få tillfällig föräldrapenning för mitt barn när jag studerar?
Svar: En förälder kan överlåta tillfällig föräldrapenning till en annan person, till exempel annan anhörig eller granne som, istället för föräldern, stannar hemma från sitt arbete för att vårda det sjuka barnet. Det krävs att den förälder som överlåter rätten till tillfällig föräldrapenning, själv skulle haft rätt till tillfällig föräldrapenning. Vill du överlåta den tillfälliga föräldrapenningen måste du eller den som du överlåter till tala om det vid anmälan. Den som vårdar barnet får då en blankett: Tillfällig föräldrapenning vid överlåtelse. Den ska fyllas i både av den som begär ersättning och av föräldern.
Tack för alla svar. Jag mailade med FK och fick som CeeJay svaret att det inte alls går.
Fy fan vad ledsen jag blir, det är tydligen så att man inte ska kunna plugga när man är ensamstående förälder.
Jag vet nu blev jag kanske lite väl bitter Men det känns ganska hopplöst då jag kallt räknar med att iaf minstingen lär vara sjuk en hel del det första året. Men ja jag har en del människor i min närhet som säkert kan tänka sig att turas om och hjälpa till. Skolan kan ju säkert visa lite medmänsklighet också.
Det hade bara varit så mycket lättare om socialförsäkringen även innefattade min situation