• Livsfrö

Pussa bebisen på munnen?!??

Jag har av en journalistkompis fått höra att man inte ska pussa bebisar/småbarn på munnen, för då kan man överföra bakterier som orsakar karies i framtiden. Alla tandläkarstudenter får lära sig detta. Och jag fick veta det precis innan lilla Saga kom till världen så jag har inte vågat pussa henne på munnen...
    Jag får heller inte smaka på hennes mat från hennes bestick eller dylikt.

MEN så plötsligt läser jag en artikel i SvD om att man ska pussa sina bebisar mycket för at det i framtiden skyddar dem mot allergier??!!! De behöver sina föräldrars bakterieflora.

Jag tycker det är riktigt svårt att låta bli att pussa den jag älskar mest av allt på jorden, men jag vill hennes bästa förstås. När jag nämnde karies-grejen för mamma blev hon helt upprörd, och sa att bebisar behöver pussas och att de älskar att pussas! Och att det är deras rätt att få pussas!

Är det kanske mer ok att pussa bebisen om jag gurglar Listerine morgon som kväll och käkar flour-tabletter?

Lite konstigt för övrigt att de varken på BB eller BVC sagt något alls om bebis-pussande. Jag ska fråga min bvc-sköterska nästa gång jag ska dit. Men det vore intressant att höra vad ni har för erfarenheter ang detta samt hur ni förhåller er till informationen!

• Svar på tråden Pussa bebisen på munnen?!??
  • mullzack

Pussa ditt barn du. Lyssna inte till allt som sägs då skulle man inte leva.

• Gummis

Har aldrig hört det du skriver om pussandet, däremot har 2 bvc sagt att man inte ska ta barnets napp i sin mun (för att rengöra den) och sedan ge den till bebisen för det kan göra att barnet får din bakteriflora. Detta har jag aldrig gjort. Vi busar med nappen men då biter jag i ringen eller mittengrejen, aldrig i hennes sugdel.

• Flyssel

Låter lite töntigt att inte pussa bebisen av den anledningen. Karies lär de få hur man än gör och det är väl därför det finns tandborstar?
    Hur mycket baciller får de inte i sig varje gång de stoppar fingrarna i munnen liksom?

• Lorina

Klart man pussar sina bebisar!! Jag har pussat och fått blöta härliga pussar av mina barn!! Om jag inte är jätteförkyld så pussar jag min bebis flera gånger om dagen och ibland är hon jättepussig och vill pussas jättemycket vilket hon så klart får. Mina barn pussar även varandra. Jag tar även barnens sked i munnen och har så gjort med alla mina barn. Nä verkar hysteriskt om man inte skulle få pussa sina barn. Jag borstar tänder 2 gånger om dagen och det räcker, anser jag. Tycker du ska pussa på du och din bebis missar ju nått viktigt ju!!

Fram för fler blöta bebispussar!!!{#lang_emotions_sunny}

5 barns mamma!!
  • BejbyBoo

Jag pussar när jag vill och hur ofta jag vill!

Tror nog att dålig tandhygien är en betydligt större bov när det gäller karies.
    Och jag förstår inte riktigt hur en puss nu skulle kunna orsaka karies i framtiden?! Skulle mina "bakterier" stanna kvar i hennes mun alltså för att senare slå rot i hennes tänder, eller?! Befängt enligt mig.
    Älskade dotter, du får mig att vilja vara en bättre människa.
  • Mattilda

pussa på du!

jag pussar min tjej på munnen jätteofta och hon älskar det! brukar även få blöta pussar tillbaks :)

Men som Gummis säger rengör jag aldrig nappen med min mun.

• Frila2

Jag pussar mitt barn MEN jag tar aldrig hennes napp i min mun. Aldrig. Hon behöver inte få mina bakterier och min karies.

• Lorina

Jag tar även nappen i munnen. Fyy jag måste vara en dålig mamma Nä skämt o sido har jag inte tillgång till vatten så ser jag hällre att barnen får mina bakterier än smuts. Jag kan spotta ut smutset.

5 barns mamma!!
  • Flyssel

Och förresten är det väl inte bra att gurgla med Listerine om man inte har väldiga problem med dålig munhygien. Det tog visst även död på den nyttiga bakteriefloran i munnen.

• Lorina
    BejbyBoo skrev 2009-10-07 14:49:40 följande:
    Jag pussar när jag vill och hur ofta jag vill! Tror nog att dålig tandhygien är en betydligt större bov när det gäller karies. Och jag förstår inte riktigt hur en puss nu skulle kunna orsaka karies i framtiden?! Skulle mina "bakterier" stanna kvar i hennes mun alltså för att senare slå rot i hennes tänder, eller?! Befängt enligt mig.
    Haha, ja de kanske bygger bo för att senare i livet slå till!! {#lang_emotions_wink}
    5 barns mamma!!
Svar på tråden Pussa bebisen på munnen?!??