Blöjbyte på natten?
Jag undrar hur ofta ni byter blöjor på era barn på natten. Min dotter på 4 mån vaknar och blir hur pigg som helst om jag byter på henne. Det tar mig ca 1h att få henne att somna om. Kan tillägga att jag inte pratar med henne eller "busar" vid blöjbyte utan byter så snabbt och smidigt som jag kan. Till följd av detta så har jag varit dödstrött på morgnarna och lika så maken.
Jag läste en broschyr jag hittade på rådgivningen där det stod att nattblöjan inte nödvändigtvis behöver bytas, just för att undvika att barnet vaknar och kommer i fel rytm. Jag beslöt mig för att prova detta och det fungerade jättebra. Hon vaknar för att äta men somnar om direkt då magen är mätt. Nattblöjan sätts på kl 21 och hon får torr blöja kl 7. Jag byter bara om jag märker att hon bajsat på natten, vilket hon sällan gör. Hon har inte blivit röd eller fått andra hudutslag av detta. Problemet är att jag känner mig så skyldig över att hon måste ligga med våt blöja. Jag tycker det är hemskt även om både hon och vi är mera utvilade på morgonen. Därför skulle jag vilja höra hur ni andra gör. Byter ni om blöjan är våt eller kör ni hela natten med samma?