• Minli

Blöjbyte på natten?

Jag undrar hur ofta ni byter blöjor på era barn på natten. Min dotter på 4 mån vaknar och blir hur pigg som helst om jag byter på henne. Det tar mig ca 1h att få henne att somna om. Kan tillägga att jag inte pratar med henne eller "busar" vid blöjbyte utan byter så snabbt och smidigt som jag kan. Till följd av detta så har jag varit dödstrött på morgnarna och lika så maken.

Jag läste en broschyr jag hittade på rådgivningen där det stod att nattblöjan inte nödvändigtvis behöver bytas, just för att undvika att barnet vaknar och kommer i fel rytm. Jag beslöt mig för att prova detta och det fungerade jättebra. Hon vaknar för att äta men somnar om direkt då magen är mätt. Nattblöjan sätts på kl 21 och hon får torr blöja kl 7. Jag byter bara om jag märker att hon bajsat på natten, vilket hon sällan gör. Hon har inte blivit röd eller fått andra hudutslag av detta. Problemet är att jag känner mig så skyldig över att hon måste ligga med våt blöja. Jag tycker det är hemskt även om både hon och vi är mera utvilade på morgonen. Därför skulle jag vilja höra hur ni andra gör. Byter ni om blöjan är våt eller kör ni hela natten med samma?

• Svar på tråden Blöjbyte på natten?
  • Cecese

Från dag 1 har jag bytit på natten bara om blöjan varit extremt blöt, det läckt igenom eller bebisen bajsat.

• Fröken 87

Jag hade samma problem med min dotter som är nästan 5 månader nu. Hon tyckte att det var jättekul att byta blöja på natten och det var i princip omöjligt att få henne att somna igen!
    Jag låter henne ha samma blöja under natten (om hon inte bajsat, men då brukar man ju få höra det från henne också) och det går jättebra, inte alls röd eller irriterad. Skönt att höra att andra gör likadant :)

• stolpen

Hej!
    Jag bytte blöja på min dotter när hon låg och sov i sängen, i mörker (om det bara var kiss så klart). Funkade jättebra-bytte ungefär när vi skulle lägga oss.

• Pyttismamman

Nej, dottern var som din och blev klarvaken vid blöjbyte så den byttes bara om det verkligen behövdes på natten.
    Och att byta lite snabbt i sängen som man fick tips om , funkade inte alls. Hon kissade alltid så fort blöjan togs bort så då skulle vi fått byta lakan också!

• minneli

I början så bytte jag på natten, men jag kommer inte göra det nästa gång jag fått barn. Det är ju oftast helt onödigt. Om barnet inte har bajsat förstås. Min dotter är 5,5 månad och hon bajsar aldrig på natten och kissar inte så mkt heller. Dessutom är ju blöjorna så bra så jag tror inte ens att de upplever att de har en blöt blöja på sig.

• Minli

Tack för svaren, kanske jag kan släppa mitt dåliga samvete snart då andra tydligen också gör så

• Blå Flygare

Min son sover sig igenom blöjbyten på natten, men jag byter inte för det eftersom JAG vaknar av det *trött* Bytte bara när han var liten o blev röd av bajset - o bajsade några ggr/natt.

• sugarsnap

Jag byter inte heller blöja på natten, tycker det känns onödigt att väcka lillkillen nr han behöver sova.

• Sofi 83

I början böt jag blöja på natten men främst för att dottern alltid bajsa efter amningen. När hon var en månad slutade jag byta blöja på natten för då bajsade hon inte på natten längre.

• strojes

Vi bytte bara om det var bajsblöja. Kissblöjor har vi aldrig bytt på natten, möjligen någon enstaka gång om det varit väldigt mycket kiss men det har inte hänt många gånger.
    När tjejerna var små hade vi en skötbädd på golvet i sovrummet med blöjor och våtservetter. Vi hade en liten ganska svag lampa tänd hela nätterna den första tiden för att slippa tända nån stark lampa när någon vaknade. Bytte även blöjor i det skenet så det inte skulle bli för ljust för bebis.

Svar på tråden Blöjbyte på natten?