Anonym (japp) skrev 2009-10-07 16:11:06 följande:
I mitt fall, Ja. En fullkomlig överraskning. Min sambo har alltid "hjälpt till" mycket hemma och i diskussionen om barn så har han alltid hävdat att han skulle göra allt under graviditeten och vi skulle dela på det som har med barnet att göra. Efter halva graviditeten så var det som om han gjorde en personlighetsförändring. Ska ha barn vilken dag som helst och (nästan) allt hushållsarbete har legat på mig. När man diskuterar nu så låter det att han får se hur mycket han orkar göra sen eftersom han har det tufft på jobbet. Jag har dessutom alltid varit noga med att säga att jag behöver space och egen tid, jag är inte den som gillar att bara gå hemma. Nu häromdagen så sa jag till honom att det känns som ett fängelse här för mig varav han svarar att "jamen jag trodde du tyckte det var kul att vara hemma hela tiden". Känns som om jag blev lurad till en graviditet då jag var tveksam till att börja med. Om det inte sker en drastisk förändring då barnet är fött så går jag, jättetråkigt men det blir lättare för mig att vara ensam om han ändå aldrig gör nåt, en mindre att ta hand om.
Hm, låter tråkigt. Men i ditt fall skulle jag nog vänta och se hur han verkligen är när barnet är fött. Finns ju killar som vaknar upp då också! Snälla du- tänk inte redan nu på en eventuell separation. Barn behöver sina föräldrar.