• snartfaster

Pilonidalcysta och gravid

Någon här som har erfarenhet av att som gravid få en pilonidalcysta? vad fick ni för behandling? operation? är det någon som vet om infektionen påverkar barnet på något sätt?

jag är i vecka 17+6 och har haft problem med cystan förut, fått antibiotika då och sedan har den vuxit och spruckit av sig själv under tiden har jag mått dåligt och hela ryggslutet har varit ömt. Nu har jag fått ont igen och den har börjat svälla, ska till vårdcentralen imorgon, men det är ju inte utan att man är lite orolig nu när man är gravid.

• Svar på tråden Pilonidalcysta och gravid
  • snartfaster

Ingen som haft detta problem?

• snartfaster

jag kan ju beräta hur det blev för mig i allafall om någon annan hamnar i samma situation och googlar.

var på VC, de undersökte och konstaterade att den tömde sig, tog ett test som de skulle höra av sig om, kunde inte ge mig den antibitika jag fått förut pga att jag är gravid, skulle skicka en remiss till kirurgen och jag fick rådet att ha omslag med alsolsprit över öppningen och se till att den fortsatte vara öppen.

Alsolspriten har faktiskt hjälpt, så här ett par dagar senare känner jag mig mycket bättre och har inte ont längre. Hoppas att jag slipper opereras nu, men vet att jag måste göa det någon gång för att slippa det här besväret.

• snartfaster

alsolspriten hjälpte och cystan "gick tillbaka" elelr vad man ska säga av sig självt. Nu har jag fått kallelse till möte med läkare för att tala om operation...jag är i vecka 23 + 3 och jag vill verkligen INTE opereras under graviditeten, vet inte hur lång tid det skulle gå mellan mötet med läkaren och en operation, men jag har fått veta av läkare att det är svårt att sitta efter operation, man har öppet sår som ska läggas om hela tiden osv...är rädd för risken att cystan kommer tillbaka och förstör när jag ska föda, men är nästan räddare över risken att få en infektion i såret efter, elelr över att inte kunna sitta, jag börjar få problem med ryggen och behöver kunna sätta mig ner då och då, jag funderar över hur an ska kunna ligga ner och sova...

Bör jag gå på mötet och få mer info eller bör jag ringa och avboka tiden och be dem skjuta på det till senare?

• Skogsflickan

Jag hade en sån sen tonåren och gick med det i 8år..Fick all antibiotika som fanns men hjälpte inte ett skit, det lindrade men botade inte. jag gick sen till en utländsk läkare som fattade på 5 minuter och skickade remiss till ortopedkirurgen och den opererades ut på 15-20minuter. Jag opererade mig år 2000 och har inte fått tillbaka ngt hittills.

Jag tycker att du ska kräva av vårdcentralen en remiss för det är egentligen inte en cysta utan ett inåtväxt hårstrå som gror inne och inflammeras. Fick veta att det är vanligast i medelhavsområdet..

• snartfaster
    Skogsflickan skrev 2009-11-21 14:05:28 följande:
    Jag hade en sån sen tonåren och gick med det i 8år..Fick all antibiotika som fanns men hjälpte inte ett skit, det lindrade men botade inte. jag gick sen till en utländsk läkare som fattade på 5 minuter och skickade remiss till ortopedkirurgen och den opererades ut på 15-20minuter. Jag opererade mig år 2000 och har inte fått tillbaka ngt hittills.Jag tycker att du ska kräva av vårdcentralen en remiss för det är egentligen inte en cysta utan ett inåtväxt hårstrå som gror inne och inflammeras. Fick veta att det är vanligast i medelhavsområdet..
    å såg nu att någon svarat, trodde jag var ensam i den här tråden :D

tack för ditt svar. Tog det lång tid för såret att läkas? var det svårt att sitta efteråt?

jag har fått remiss till kirurgen, och blivit kallad till samtal med kirurgen men tvekar eftersom jag är gravid (idag vecka 24+0)
  • Skogsflickan
    snartfaster skrev 2009-11-24 11:17:31 följande:
    å såg nu att någon svarat, trodde jag var ensam i den här tråden :Dtack för ditt svar. Tog det lång tid för såret att läkas? var det svårt att sitta efteråt?jag har fått remiss till kirurgen, och blivit kallad till samtal med kirurgen men tvekar eftersom jag är gravid (idag vecka 24+0)
    det läkte på knappt 2 veckor, hade inga som helst problem att sitta,gå eller ligga..Inte ens direkt efter. Nu är det flera år sen operationen och kan säga att det va det bästa..Jag kan leva ett liv utan att gå omkring och va rädd att det ska poppa ut närsom.

Du kan ju alltid vänta till efter förlossningen och operera.
  • snartfaster

ja jag funderar på att be dem skjuta på det, men en operation får det nog i allafall bli efter förlossningen, för det låter jätteskönt att slippa oroa sig, är ju ett helvete när det kommer. tack för dina svar, skönt att höra någon annans erfarenhet, jag gör mig gärna mardrömsföreställningar om öppna sår som aldrig läker och att vara tvungen att tillbringa månad efter månad ståendes :D

• Skogsflickan

det kommer gå jättebra ska du se och du kommer känna vilken befrielse att bli av med skiten och slippa gå omkring och vara rädd att den ska spricka och läcka när du är ute m.m

Svar på tråden Pilonidalcysta och gravid