• Filifjonkan01

Behandla mannen för svampinfektion???

Min partner klagade på att han hade så torr hud på sin penis när vi träffades för en vecka sedan, och nu har jag fått en svampinfektion... Överallt står det att det inte är en sexuellt överförbar sjukdom, men att om kvinnan har det, och mannen har symptom, så ska han också behandlas. I detta fallet var det ju faktiskt han som hade det först, och jag som blev "smittad". Man läser också att män med svamp inte behöver behandling för att svampen ändå inte trivs på penisen... Blir förvirrad av detta! Är det någon annan som har erfarenhet av detta? Vi har inte en så där "tajt" relation, så om jag ska komma dragandes med att han ska behandlas, så måste det vara allvar. Jag är mest rädd för att jag åker på det igen, nästa gång vi har sex, om han inte blir behandlad.

• Svar på tråden Behandla mannen för svampinfektion???
  • Anonym (hmm..)

För många år sedan hade jag svampinfektion på svampinfektion och enligt läkaren så var det maken som "återsmittade" mig - pingponginfektion kallade hon det.

Och efter att maken behandlats blev jag bra i många år. Maken var hela tiden helt symtomfri.

Så på något sätt måste det gå att överföra svamp från man till kvinna, annars skulle ju inte vår behandling ha fungerat.

Tycker ändå att klimatet under förhuden måste kunna funka rätt bra för svamp...

• gaffsan

Olika vad gynekologer tycker , en del hävdar att svamp överlever hos mannen i urinröret och att det ska behandlas. Låter vettig enligt mig.
    Andra läkare hänvisar till deras åtkomliga slemhinnor på ollonet och att
    det ej fäster.
    Min personliga åsikt är att bägge ska behandlas , det finns ju tabletter mot svamp idag , som då når ev i urinröret på mannen.

• Anonym (SvampBobFyrkant)

Jag har haft svampinfektioner under flera år av och till, de har kommit mer eller mindre samtidigt med min frus svampsäsong. Vi brukar skämtsamt säga att "Jahapp, nu är det svampsäsong igen". Läkarna som jag träffat säger att det visst smittar mellan man o kvinna, och det kan jag ju intyga. Det är bara att pevaryla en vecka så ger det sig!

Man får lida pin om man vill vara fin....

• Anonym

Det är bara att smörja penisen. Samma medel som för kvinnor.
    Min sambo har smittat mig och jag har smitta honom när vi har haft det. Det är inget ovanligt. De blir oftast torra och irriterade medans för oss kliar det mest.

• Anonym (Champinjon?)

Jo, män kan också få svampinfektioner.
    Har den ena svamp så bör den andra också behandlas för att verkligen bli av med infektionen, annars ligger den ju där och kan återkomma.

Det är också möjligt att ha svamp utan att ha några direkta besvär av det om man har en 'mild' infektion eller om man i övrigt lever på ett sätt som gör det mindre gynnsamt för svampinfektionen att 'bo in sig', men bara för att man inte märker av den så kan den ju ändå finnas där och har ens partner fått mer besvär av det så bör man om inte annat av ren lojalitet behandla sig samtidigt för att minska risken att det är någon slags 'ping-pong-effekt' som orsakar återkommande besvär.

Det borde ju inte vara så svårt att klämma ur sig och har man haft oskyddat sex (för det smittar ju i regel inte genom kondomer) så bör man vara på tillräckligt god fot med varandra för att säga "Du, jag behöver gå på en kur pevaryl och jag tror att du också bör ta en för säkerhets skull".

• Anonym (schrooms)

hum..

Låter som mig och min sambo. Vi har det i perioder. Nu i sommar har vi haft mkt sex. och det könns som vi ger det till varandra. En gång i månaden minst liksom.

Behandlar just nu med pevaryl 3 dagars kur. När kan man ha sex igen?

Ringde gyn o fick tid på tis. Men då är den säkert borta.. Kan hon ändå skriva ut ngt tror ni? för det är juu återkommande..

Svar på tråden Behandla mannen för svampinfektion???