• tisteln

Hjälp - kycklingfilé!!

Hej!
    Min man fyller år och han vill äta någonting med kyckling filé.

Jag kan bara en rätt med kyckling, och även om den är väldigt god, så blir det lite tråkigt med samma rätt hela tiden.

Så snälla ni, skriv ned era goda recept med kycklingfilé, och gärna vad ni äter till er rätt!!

• Svar på tråden Hjälp - kycklingfilé!!
  • lunkentuss

Jag brukar bara steka den i stekpanna, men krydda med salt peppar + oregano. Det e gotti =) Serveras med matig sallad tex med fetaost elr valnötter och pot.mos ^^

• Lisali34

Skär ett snitt i filén och fyll med fetaost och hackad storbladig persilja. Salta och peppra runt om. Bryn i stekpanna runt om och lägg sedan in den i ugnen på 200 grader tills den är stekt igenom.

Kan serveras till allt, potatisgratäng, ris, pasta eller nudlar.

Man kan ha en kall sås till gjord på yoghurt och fetaost.

Supergott och enkelt.

• Lisali34

Glömde säga att man gärna kan ta med lite hackad salvia också. Inget måste men det är gott det också.

• Mango Morsan

Denna gillar vi, men den kanske är lite vardaglig :)
    www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=4802

Ett annat gott recept vi brukar göra

Skära ett snitt i kycklingfilén, fyll den med pikant ost (vi använder paprikasmak) o salta & peppra, in med den i ugnen, och strax innan den är färdig, häll över 3dl vispgrädde, delade körsbärstomater och krydda med lite salt och peppar och något annat efter smak. Vi brukar köra med "het krydda".
    hur mycket grädde väljer du ju själv, beroende på hur mycket sås du vill ha. kycklingen behöver inte täckas.
    Servera med ris, klyftpotatis, kroketer eller kanske bakpotatis? :)

• Stinky

Stek kycklingfiléer, salta och peppra, strö över ädelost, häll i matgrädde och släng i ugnen i ca 20 minuter i ca. 175 grader. Servera med klyftpotatis och sallad. Kanongott! *slurp*

• Pyttismamman

Skär ett snitt i filéerna och fyll med en halv burk creme bonjour vitlök. Linda in filéerna i bacon och bryn dem i stekpannan. Spar stekflottet i stekpannan!
    In med kycklingen i ugnen i ca 20 minuter tills den är klar.
    Värm upp stekpannan med flottet och häll i lite matlagningsgrädde och kycklingfond. I med resten av vitlöksosten och red med maizena.
    Enkelt och jättegott ihop med tex klyftpotatis.

• ulrikahoppe

Man kan även vira lite sidfläsk runt, steka dem och ringla balsamvinäger över. Vi brukar äta det med rotsaker i ugn eller klyftpotatis.

• emelyaus

chicken parmigana!! min absoluta favorit.

"butterfly"-skär filén, alltså skär den på ena längdsidan så andra sidan fortfarande är hel och öppna upp den så den blir dubbelt så stor. (hoppas du förstår min förklaring)
    Banka sedan ut den så platt du kan utan att den går sönder.
    Panera och bryn i stekpanna tills den är genomstekt och knaprig. (går rätt snabbt då den är tunn)
    Lägg på en plåt och täck ovansidan av schnitzeln med en god salsa (t.ex. texmex)
    strö ev. över lite hackad oregano och basilika.
    Täck hela filén med gratäng-ost.
    In i ugnen tills osten är smält gyllenbrun.

Serveras med ris/klyftpotatis och eventuellt guacemole.

JÄÄÄTTEGOOOTT

• honeybun

2 personer

2 kycklingfiléer

Min "egna" philadelphiaost

1 förp philadelpihaost
    1 vitlöksklyfta
    chilikrydda
    paprikakrydda
    salt
    peppar

Bryn kycklingfiléerna så de får yta, skär ett snitt tvärs över som du fyller med philadelphiaostsblandningen, linda sen bacon runt å in i ugnen ca 30 min, vi brukar ha klyftpotatis eller potatisgratäng till å istället för sås den överblivna philadelphiaostblandningen..

Sen har jag ett tips på tillbehör oxå.

2 personer:

3 st bakpotatisar
    2 pkt bacon
    1 ägg
    0,5 dl grädde
    salt
    peppar

Baka potatis i ugnen (alt micron) tills den är klar utan att snitta i den. Klipp baconet i ca 1 cm stora bitar å knaperstek. Dela potatisen rakt över på den långa sidan. Gröp sen ur potatisen och lägg den i en bunke och var försiktig med skalen. Häll i baconet, ägget, grädden å salt och peppar och blanda ihop, det ska bli lite potatismosliknande fast med potatisbitar kvar. Sen lägger du tillbaka potatisröran i skalen och fyller lite överfullt, brukar bli ett skal över. Sen in i ugnen på 250 grader tills de fått färg, ca 10-15 min.

Hoppas det inte är för rörigt, har själv inget recept på det gör på känn..

Detta brukar jag servera med stekt kycklingfilé och beasås..

Kan säga att varje gång jag bjudit på detta har det blivit väldigt uppskattat, ingen har gått härifrån utan recept..

Hoppas ni får en mysig dag tillsammans på hans födelsedag!

• tisteln

Tack! Det lät väldigt smarrigt, men tyvär äter inte min man varm ost av något slag..
    Ska dock prova några av recepten till mig själv

Några fler tips utan ost i?

• tisteln

Ja, så glömde jag en sak - han äter inte vitlök heller (till min stora sorg)...

• Snuttjulla

hej. Jag brukar skära kyckling i lagom stora bitar, bryna dem, krydda med salt, peppar och curry. Klicka ner lite smör, och fräsa lite färska, skivade champinjoner. Ha ner matlagningsgrädde och ev lite med kryddor. Låt puttra och koka ihop. Reder med maizenas bruna redning, och avslutar med en klick creme fraiche (inte alltid) som jag rör ner, och lite tärnad paprika. Serverar med pasta. Gott är tagiatelle eller Cotelli. Ibland har vi även tärnad/skuret bacon i, iså fall steker jag upp det med kycklingen. Älskas av alla här, och är jättegott, och superenkelt. hoppas du väljer att smaka, smakar tio ggr bättre än det låter, och lätt att variera med sina egna favoriter... Gratta gubben med...

• Lisali34

Köp färdiga smördegsplattor. Stek kycklingfilébitar. Gör en svampstuvning eller en stuvning av det som du (din man) tycker om. Baka ut en smördegsplatta och lägg en klick stuvning och lite stekt kyckling. Dra upp kanterna och nyp ihop och grädda i ugn i 200 grader tills det får en härlig färg. Kan serveras bara med en smarrig sallad.

Det här åt jag idag fast med Philidelphia-ost och kyckling. Mums!

• malinda72

Här kommer vårat favorit recept på kyckling just nu, enkel och går att förbereda så den bara behöver in i ugnen när det är dags att äta.

Kyckling på risbädd

koka ris för fyra personer och lägg i en ugnsfast form. Tärna en röd paprika och lägg ovanpå. Stek kycklingfilen i bitar och lägg överst.

Blanda 1 dl mango chutney
    2 dl minigrädde
    2 dl creme fraich
    2 msk chili sås
    2 tsk curry
    2 tsk paprikapulver

Häll det över ris, paprika och kyckling strö 2 dl riven ost över och gratinera i ugnen ca 20 minuter i 225 grader.

Servera med en grönsallad.

• malinda72

Såg nu att din gubbe inte äter varm ost men den går utmärkt att göra utan det också. Du kan ju lägga ost på halva så du får det iallafall.... :o)

• SaraTheres

Fyll kycklingen med lite kryddade soltorkade tomater som ger mycket smak. Sedan är det gott att servera med risotto som är lite roligare än bara ris.

• emelieB

ska göra en jättegod kycklingrätt i veckan.
    bryn kycklingfiléer, krydda med salt, peppar o cayennepeppar.
    gör en ostsås med vispgrädde, vitt vin, persilja och riven mozarella (kan ha glömt något nu..).. häll såsen över kyckling o in i ugnen. garnera med vindruvor o servera med nudlar/ris och en god sallad!

Svar på tråden Hjälp - kycklingfilé!!