• sandrasmamma1

polarn o pyret ull kläder

Jag köpte pop ull kläder i förra året. En body och ett par byxor. tvättade dem i 40 i år för att sälja, aldrig tvättade innan. Nu är det fullt med små hål på dem. har nån annan vart med om samma sak?
    100 % ull röda plagg

• Svar på tråden polarn o pyret ull kläder
  • Leora

Ull ska tvättas i ullprogram i 30 grader.

• sandrasmamma1

det står ju 40 grader på kläderna

• Mrs Elly

Har du haft plaggen förvarade i plastpåse?? Ull drar nämligen till sig mal och dom kan göra små hål i ullplagg!

• Dr Mupp

Använde du vanligt tvättmedel? Ullkläder ska tvättas med ulltvättmedel. Vanligt tvättmedel har sönder ullfibrerna.

Och helst ska de tvättas i 30-40 på ullprogram även om de är superwashbehandlade.

• Miss Pride

ja precis som de andra skriver, viktigt med ulltvättmedel och at det blir hål i ullkläder är inte ovanligt då fibrerna i ull är mycket sköra. Även det om mal stämmer..men kan lika gärna bara bero på att fibrerna hel enkelt är känsliga (inte slittåliga). Min syster bor i norge och använder VÄLDIGT MYCKET ull till sina tre barn. Jag har fått ärva en del i minsta storlekarna som knappt varit använt och hon påpekade att dte hål som fanns berodde på detta.. Hon ville ju inte att jag skulle tro att hon gav mig gamla utslitna kläder. :)

• Lucky

Jag har haft och använt pops röda ullhalvpolo i 2vintrar(denna blir tredje på samma tröja, dottern växer inte så fort ) har hela tiden tvättat den med vanlig tvätt i 40g r ochvanligt tvättmedel och den ser knappt använd ut! Så jag tycker det låter llite konstigt...

• BymBym

Har precis samma problem. Har skött dem rätt men tycker inte att de är slitstarka. Janus var precis lika sladdriga. Så i år blir det helly hansens....

Svar på tråden polarn o pyret ull kläder