• Hemlighet

Lära barnet sitta eller kommer det av sig självt?

Försöker få min dotter på 5,5 månader att sitta, men det går inge vidare hehe.

Sätter henne i sängen och hon slänger sig bakåt och åt sidorna eller viker sig dubbelt framåt

Fungerar så där att sätta henne i soffan mellan kuddar, hon vill lixom hasa sig neråt så hon kan ligga.

Skall man "lära" barn att sitta eller kommer det av sig självt?

När är det normalt att dom kan sitta själva?

• Svar på tråden Lära barnet sitta eller kommer det av sig självt?
  • La Lola

Jag har inte lärt något av mina barn direkt...

Hedda är snart 7 mån o kan inte sitta själv.
    Hon brukar sitta med sin rygg mot mig o jag känner hur hon dag för dag blir stadigare....Det kommer när det kommer tänker jag....

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Hemlighet

La Lola skrev 2009-10-07 21:50:10 följande:

Jag har inte lärt något av mina barn direkt... Hedda är snart 7 mån o kan inte sitta själv. Hon brukar sitta med sin rygg mot mig o jag känner hur hon dag för dag blir stadigare....Det kommer när det kommer tänker jag....
    Ockej.
    Inte lätt när man inte har haft barn innan
  • Lena

Det kommer av sig självt bara hon får öva mycket och hon får stärka sin kropp genom att ligga på mage på golvet och träna.

Sen är mjuka underlag svårare att sitta på än hårda.

• Alle

De brukar lära sig det själv. En vacker dag så bara sitter de där, dock sällan före 6 månader så ta det lugnt du
    Mellan satt inte förrän vid 8 månader, medan minsta satt vid 6 månader.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • La Lola
    Hemlighet skrev 2009-10-07 21:52:23 följande:
    La Lola skrev 2009-10-07 21:50:10 följande: Ockej. Inte lätt när man inte har haft barn innan
    Nä, det hade ju inte jag heller innan jag fick första barnet.
    Men jag gjorde likadant med henne.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Miniigirl

Det kommer nog av sig själv! Min äldste satt stadigt vid 7 månader, och det var verkligen fårn en dag till en annan typ, från att håltl på som din dotter, och ramlat osv...till att vi inte behövde ha någon kudde eller liknande bakom, för tipprisken lixom!

Har nu en 4 månaders, som är påväg att lära sig sitta, han sitter kortare stunder utan stöd, och eftersom jag tycker det är så skoj, så brukar jag ofta sätta honom upp, med massa kuddar runtom förståss, så han får sitta och träna lite, det dröjjer inte så länge innan tar och lutar sig mot sina armar, men...såhär märkte jag aldrig av att min äldste gjorde, men...det kan ju varit för att jag aldrig provade sätta hono så ofta, utan att ha nsjälvlärde sig lixom

men, ajg har svårt att tro att man kan lära dom, min yngste skulle nog vara tidig med att sitta, även om jag höll på elelr inte.han verkar ha brottom med det mesta.

• CrazyCarro

jag har övat med mina barn. min son satt när han var 5 månader och min dotter när hon var 6 månader.

jag har haft dom sittandes mellan mina ben på golvet och så har vi lekt, korta stunder flera gånger om dagen så har det gått på en vecka eller två men självklart trillas det lite då och då i alla fall

• Hemlighet
    CrazyCarro skrev 2009-10-07 22:05:53 följande:
    jag har övat med mina barn. min son satt när han var 5 månader och min dotter när hon var 6 månader. jag har haft dom sittandes mellan mina ben på golvet och så har vi lekt, korta stunder flera gånger om dagen så har det gått på en vecka eller två men självklart trillas det lite då och då i alla fall
    Har haft henne sittandes mellan min ben men hon ålar ner och vill ligga i stället.
  • CrazyCarro
    Hemlighet skrev 2009-10-07 22:09:57 följande:
    Har haft henne sittandes mellan min ben men hon ålar ner och vill ligga i stället.
    det kommer nog med tiden. prova lite då och då. helt plötsligt tycker hon nog att det är kul att se världen från en annan vinkel.

men det är ju ingen brådska, hon är ju inte så gammal.

har du sittdel i vagnen?
  • TvåTrollungar

vi "övade" lillan, eftersom vi satt henne innan hon kunde sätta sig själv + att vi provsatt henne lite då och då för att hon skulle hitta balansen! nog "övar" typ alla tror jag mer eller mindre, för det är nog inte många som bara låter dem ligga och väntar in att de skall satta sig upp själva..

• LillaFlingan

i en bok jag har om barns utveckling så ska man aldrig "pressa" barnet till att lära sig nya saker..
    att sitta är något som kommer ifrån hjärnan och Muskler..:) och styrsel såklart..
    Våran gosse blir mer och mer stadig och inatt satt han faktiskt en stund (fler stunder) helt utan stöd.. jag blev jätteförvånad!
    han blir 5½mån imorgon..

tidigare har han liksom setat framåtlutad och tagit emot sig mot underlaget och sen glidit mer o mer framåt.. ;)

men det är jätteolika och barn får ta den tid de behöver för att lära sig nya saker :)

• honeybunches

Jag har inte övat med vår pojke. Han har trivts på golvet, rullat överallt, ålat baklänges osv. Sen mitt i allt, några dagar efter 7 månaders dagen började han krypa, och då samtidigt började han sätta sig upp från liggande och satt ganska stadigt redan från början. Vist har han ramlat några gånger, men han har nog helt lärt sig själv. Nu är han 7,5 månad och kryper och sitter som ett proffs. Allt har sin tid!

• Gravid2008

Det kom av sig självt för oss, jag är nästan lite motsträvig i stället med utvecklingen, vill inte att det skall gå för snabbt för känns inte som hon är redo även om hon kan gå om hon får hålla i fingrarna, så är dte ju ostadigt på så sätt att hon ännu inte förstår att om hon ser något spännande och snurrar tappar hon balansen, svårt med fokus och förstå konsekvensen när hon gör något med kroppen.

Svar på tråden Lära barnet sitta eller kommer det av sig självt?