• Magda73

Hur klär man om en lampskärm?

I somras köpte jag en gammal lampa med trasig skärm som jag tänkte klä om. Eller jag vet inte om jag tänkte överhuvudtaget, eller vad jag tänkte på, för jag kan inte sy alls (mer än raksöm). 

Någon här som klätt om en lampskärm? Hur gör man? Eller vart kan man hitta information om hur man gör?
    Det är en 20-talslampa med veckad skärm. 
    Nu får jag lite ångest. Är det svårt att klä om lampor???
    Blogg: magda.nu
  • Svar på tråden Hur klär man om en lampskärm?
  • La Lola

Hur vill du klä om den då?

Ska den vara just veckad eller vill du ha tyg eller?

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Stårschan

Sånt var ju jätteinne på 70-talet. Jag vet inte HUR många hobbyböcker jag har sett på temat. Gå till närmaste loppis imorgon och kolla bland handarbetsböckerna där.

Annars kan du nog sprätta bort det gamla tyget försiktigt och använda det som mall. Sedan får du sy fast tyget för hand mot skelettet.

Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Magda73

La Lola: Jag vill ha samma typ av tyg som det som sitter på nu, ett ganska tunt, veckat tyg. Men jag vet inte om det är svårt att få det veckat? Har du sytt om ngn lampskärm?

Stårschan: Jämtlänning? Då ska jag kolla bibblan! Problemet tror jag är att vecka tyget. Jag vet inte om det "bara" är att vecka det eller om man måste ha någon typ av förstärkning innan? Alltså, jag är helkorkad när det gäller att sy..... Men jag älskar lampan och var bara tvungen att köpa den eftersom jag letat efter en sådan i 15 års tid. Kan du tänka dig? 15 års letande?!
  • La Lola
    Magda73 skrev 2009-10-07 22:45:14 följande:
    La Lola: Jag vill ha samma typ av tyg som det som sitter på nu, ett ganska tunt, veckat tyg. Men jag vet inte om det är svårt att få det veckat? Har du sytt om ngn lampskärm?
    Näe, jag har aldrig klätt om en veckad själv...men jag har sett beskrivningar på det. Så det finns!

Det är enklare att göra tygöverdrag.
    Antingen så syr man en lampkjol eller så syr man som en "tub" med gummiband i kanal upptill o nertill o trär över skärmen.
  • Stårschan

(La Lola är förresten också jamt)

Jag HAR faktiskt sytt om två lampskärmar, men de var mer rektangulära sänglampor med bara lite rynkat tunt tyg och gjorde ungefär som Lolan beskriver, men sydde fast tyget i ramen.

Om du ska vecka tyget så torde det vara enklast att göra genom att stryka fast lite vlieseline på baksidan och sedan vecka och pressa vecken med strykjärnet. Kan du lägga upp en bild på hur skärmen ser ut idag?

• La Lola
    Stårschan skrev 2009-10-07 22:58:29 följande:
    (La Lola är förresten också jamt)
    Jajjemän!
  • Magda73
    Stårschan skrev 2009-10-07 22:58:29 följande:
     Kan du lägga upp en bild på hur skärmen ser ut idag?
    Nu finns det bilder på skärmen i mitt galleri! Tyget är som ni ser veckat och endast fastsytt "upptill" och "nertill" på ställningen. Det är ett kantband uppe och nere också.

Skulle ni försöka er på vecken, med vliselin som stårschan skrev, eller utan? Är det där med vliselin svårt förresten?

//Magda
  • Stårschan

Jag kan inte se ditt galleri, men jag såg på din blogg att du gillar Hoven Droven, underbara människa där!

Vlieselin är inte alls svårt. Det är bara ett "tyg" som man stryker fast på baksidan av det ritkiga tyget för att få mer stadga i det.

Kolla dina inställningar så att inte bildgalleriet är stängt för allmänheten...

• Stormorsan

Det finns speciell självhäftande pregament/astralit med måttmarkeringar på skyddspappret för lampskärmar.

www.pandurohobby.se/pan/IboxServlet%C3%
    A4rm&p=IXS750&m=1

Du mäter den gamla skärmen, klipper nytt tyg, klipper astralit i samma mått.

Limma fast tyget på astraliten. Vecken gör du genom att mäta noga, lägg en linjal och rispa en markering med något som inte skär igenom typ en matkniv.

Därefter viker du varannan inåt och varannan utåt.

Du måste fundera på om du skall sy ihop eller limma. Men lämna lite utrymme på varje sida för ihopmontering.

• Magda73
    Stårchan: Men vad sjutton? Har ju lagt in så att alla ska kunna se? Ser ni andra? 
    Ja det stämmer att jag lyssnar på Hoven Droven. Maken är jamt En annan favorit, nyfunnen sådan, från Östersund är Congoman crew om du gillar reggae/rap/ska så rekommenderar jag dem. Lyssna gratis på www.myspace.com/congomancrew
    Stormorsan: Jag är så kass på att sy och har väl inte världens bästa uthållighet heller...Tror du jag klarar att sy en veckad skärm eller ska jag lägga ner projektet och försöka mig på en vanlig istället?
  • La Lola
    Magda73 skrev 2009-10-09 11:53:28 följande:
    Stårchan: Men vad sjutton? Har ju lagt in så att alla ska kunna se? Ser ni andra?  Ja det stämmer att jag lyssnar på Hoven Droven. Maken är jamt En annan favorit, nyfunnen sådan, från Östersund är Congoman crew om du gillar reggae/rap/ska så rekommenderar jag dem. Lyssna gratis på www.myspace.com/congomancrew Stormorsan: Jag är så kass på att sy och har väl inte världens bästa uthållighet heller...Tror du jag klarar att sy en veckad skärm eller ska jag lägga ner projektet och försöka mig på en vanlig istället?
    Jag såg inget...
  • Stårschan
    Stårchan: Men vad sjutton? Har ju lagt in så att alla ska kunna se? Ser ni andra?  Ja det stämmer att jag lyssnar på Hoven Droven. Maken är jamt En annan favorit, nyfunnen sådan, från Östersund är Congoman crew om du gillar reggae/rap/ska så rekommenderar jag dem. Lyssna gratis på www.myspace.com/congomancrew Stormorsan: Jag är så kass på att sy och har väl inte världens bästa uthållighet heller...Tror du jag klarar att sy en veckad skärm eller ska jag lägga ner projektet och försöka mig på en vanlig istället?
    En tredje Östersundsfavorit är P-Danjelsa! Nu har jag inte hört Congoman Crew, men jag utgår från att de spelar i samma liga.
  • Ruggugglan
    Du måste ändra i dina inställningar där du väljer vad andra medlemmar ska få se. Tryck i att andra ska få se ditt galleri.
    BF 24 januari.
  • Stårschan

Har du väntat i 15 år på att hitta skärmen tycker jag att du ska ta dig tid att göra om den ordentligt. Låt det ta den tid det tar!

• Magda73

NU borde ni se i galleriet. Hade glömt att klicka i att bilderna ska vara synliga för alla. 

Du har rätt Stårchan, jag borde göra det med veckad skärm som jag vill ha det eftersom jag äntligen fått tag på lampan. 
    Ska till en tygaffär idag och köpa vliselin eller astralit. Vad sjutton- det kan ju inte blir mer än fel...
    Så ikväll blir det, förhoppningsvis, handarbete och sökning efter P-Danjelsa! Kul med lite ny musik!
  • Bellini2

Det jag föreslår är kanske fusk men om man känner att det blir bökigt kan man få skärmar omklädda av proffs. T ex precis vid St Eriksbrons fäste på norra sidan. Lycka till!

Svar på tråden Hur klär man om en lampskärm?